Gå til innhold
Arkivverket

[#45069] Samuelsen/Lanmark

Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Vil bare informere alle som har bidratt i denne saken, at jeg nå har sjekket om det finnes skifte etter Hans Pedersen Sandmark og Elisabeth Johansdatter og fant ikke noe fra Øvre Romerike. Mulig paret har flyttet fra distriktet.Så med dette kan jeg ikke fastslå hvem som er far til Samuel.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Hans Fredriks og Elisabet Kristines datter Marte Maria ble konfirmert i Strøm (Odalen) 1816, nr. 1: Lenke . Dåpsdatoen 28. april 1799 passer ikke med den som oppgis i Lassens avskrifter, 13. mai. Kanskje er fødselsdato 28. april

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Mange takk for at du har min sak i bakhodet.Jeg hadde håpet at dette kunne gi meg flere svar, men det ser ut til at Marte Maria flyttet dit alene i 1815 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9146&idx_id=9146&uid=ny&idx_side=-277>Lenke og hun flyttet tilbake til Eidsvoll i 1817 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Til Trond Øivindsson Lunde.Jeg tillater meg å spørre om du har skifte etter søstrene til Hans Fredrich Sandmark.Sara Gotzen gift med Ole Olsen Jøndal og Johanne Severine gift med Gulbrand Larsen Jøndal.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sara Sandmark døde 26. august 1836.Lenke Hun var legdslem og det var følgelig intet skifte etter henne. Jeg vet ikke dødsåret til Johanne Severine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

I Lassens avskrifter fra Eidsvoll er det en Pedersdatter Sandmark død i 1796 Lenke. Fornavnet er uleselig i den scannede versjonen, men kan sikkert finnes i faksimileutgaven av Lassens avskrift fra Eidsvoll som finnes som en liten bok på lesesalen på Riksarkivet. Jeg antar at dette må være Johanne Severine selv om den oppgitte alderen, 34 år, ikke stemmer helt med fødselsåret 1758. Hennes ektemann, Gulbrand Larsen Jøndal, var gift på nytt i 1801 og hadde et barn på fire år som trolig var fra ekteskap nr. 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok at Johanne Severine døde 1796. I Lassens avskrifter er det ikke notert noen barn av henne og Gudbrand. Fins det skifte, er det jo muligheter for at søsken er omtalt. Det er vel uansett lite å hente når det gjelder Samuel der. Jeg har som mål å få oversikt over alle skifter i Eidsvoll. Jeg arbeider bakover i tid, og har kommet til ca. 1830. Finner jeg noe, skal jeg gi melding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takk igjen til dere begge to.Beklager hvis jeg kan virke litt utålmodig, men Samuel ligger å skurrer i bakhodet. Frustrerende å ikke finne ut om opphavet hans.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Se gravlagt nr. 34, død 25. juni 1821: LenkeSkifte etter ham finner du i Øvre Romerike skifteprotokoll 17, 01.02.1819-25.09.1826 Riksarkivet film nr. HF 2438 og 2439s. 419 (utdrag)'Registrering paa Limsetstuen. Aar 1821 den 14de November infandt sorenskriveren kammerraad Borchsendius sig med sin kontorbetjent P. A. Poppe paa pladsen Limsetstuen i Bjerke annex til Nannestad præstegield for at registrere og vurdere de ting, som den paa pladsen Ellingsrud i Ullensager præstegjæld, ved døden afgangen glarmesteren Hans Fridrich Sandmark har maatte …efterlade sig. Som vidner og vurderingsmænd vare nærværende Engebret Haagensen Limsetstuen og Ole Olsen Sundbye' s. 516 (utdrag)Skifte efter Hans Fredriksen Sandmark. Aar 1822 den 30te Juli blev skiftet efter Hans Fredriksen Sandmark paa pladsen Ellingsrud i Ullensager foretaget paa Gaarden Gjestad i Ullensager og behandlet af sorensk. Kammerraad Borchsenius med 2d Vinder C. Bakken og Ole Amundsen. Skiftet har behørig været bekjendtgjordt, .. …den afddøes arvinger at være følgende:1. sønnen Samuel Hansen, glarmester og boeende i Drøbak2. d. o. Johan ” i Smedelære i Møllergaden i Christiania3. yngre søn, hvis navn ey vides, men formodet at opholde sig her i Ullensager4. Datteren Marthe gift med Engebreth Haagensen paa gaarden Fossum i Eidsvold5. d. o. Johanne, tjenende hos Nils Hilton i Ullensager6. d. o. Maren, tjenende hos hr.assesor Koren i ChristianiaI denne skrivelse paastaar hr. Assesoren udlæg for de af ham til begravelsen udlagte..' s. 538 (utdrag): Lodning i skiftet efter Glasmester Hans Fredrik Sandmark.Aar 1822 den 6e September blev til sdette boes liqvidation, lodning og slutning, skifteretten sat …Summa Indgjelden: 10 – 2 – 13Udgjelden.. til sammen 15 – 1 – 8Da man saaledes anfører at boet bliver fallit vil skifteomkostningerne først blive at beregene og fradrager indtægten saaledes::…'Dette er nok ikke spesielt mye til hjelp, annet enn at vi får bekreftet at Hans Fredrik Sandmark anså Samuel som sin sosiale sønn, eventuelt at familien gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Mange tusen takk. Tenk at du fant skifte etter Sandmark. Dette er det beste beviset jeg har fått på at Samuel kan være sønn av Hans Fredrich SandmarkEtter hva jeg har forstått, var det ingen navnelov den gang, så jeg ser ikke bort fra at Samuel har valgt å bruke Samuelsen som slektsnavn, uvisst hvorfor.Får begynne å lete etter Elisabeth Christine sin død på Ullensaker.Vil legge til at det kan se ut til at Anna Catharina Labart er fra Frankrike, da hennes bror, Jean Pichardi L'abard er omtalt av Leavy i Kristiansand byhistorie Lenke. Kanskje dette er årsaken til at Sara Gotzen kunne fortelle eventyr på flere språk. Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Hans Fredrik gjorde at jeg også kunne identifisere kona til Embret Håkensson som var forpakter på Pålsplass, Eidsvoll Verk: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f60237&gardpostnr=480&personpostnr=2629&merk=2629#ovre>Lenke Han var antakelig fra Østgarn Ås og døde 5. oktober 1866: Lenke Hun døde 7. august 1872, nederst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Først: Mange gratulasjoner til Cathrin med et gjennombrudd i saken og til Trond Øivindsson Lunde som er fabelaktig til å oppspore Eidsvollfolk.Et lite bidrag fra meg: Et barn nr. 2 for Embret Haagensen og Marthe Marie Sandmark, Marie Magdalene f. 1839 på Rikshospitalet i Christiania LenkeAt hun er født der kan kanskje ha sammenheng med at Marthe Marie var jordmor.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Igjen mange tusen takk til dere begge to.Hva dere har greid å finne ut om denne familien, ja det er helt utrolig.Jeg vil også få legge til litt om Peder Lefsen Sandmark. Det kan virke som han ble kaptein senere i det Roepstorphs Compagnie i Kristiansand i følge kirkebøkene der, hvor han opptrer som fadder flere ganger. Må få sjekket borgerrullene mer om dette. Det er noe underlig at han ender opp som klokker og skriver ulovlige fritakingssøknader for soldater, som blir sendt til Holstein.Setter stor pris på alt.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se Lisbeth Johnsdr. Børgen, død 28. februar 1811: Lenke Kan ikke finne henne i 1801 for Ullensaker. Alder er 58 så det passer ikke så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg har også vurdert henne, men som du sier alderen passer ikke så godt, særlig med tanke på at hun fikk barn i 1805. Ikke umulig, men lite trolig.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingebret/Engebret og Mart(h)e Marie Haagensen bodde på Baskopp av Siggerud i begynnelsen av 1820-åra. I følge militærrull: Akershusiske infanteribrigade. Ruller Eidsvold pr. gjeld og sogn fikk de sønnen Johan Fredrik 13. desember 1822. Han var født på Siggerud og far var selveier Engebret Haagensen. Det er notert at 'død 10de Febr. 1824 ifølge Præstelisten'. Det stemmer med sorenskriverens dødsfallslister, avskrifta til Otto Nordheim: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4923&idx_id=4923&uid=ny&idx_side=-41>Lenkeog LenkeEmbreth Haagensen Limsætheie gikk til nattverd 3. søndag etter treenighet, 8. juli 1821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Dette må vel være konfirmasjonen til Hans Fredrik Sandmark og Elisabeth Christines datter, Johanne, i Ullensaker 1815 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7643&idx_id=7643&uid=ny&idx_side=-22>Lenke. Hun var ute i tjeneste og bodde ikke hjemme, men det ser vel ut som om moren var i live på dette tidspunktet. Dåpsopplysningene stemmer imidlertid ikke med Johanne Severine Sandmarks dåp i Eidsvoll i 1796.Jeg har en mistanke om at Elisabeth Hansdatter, død åtte år gammel på Ellingsrud i Ullensaker 1818 (nr. 56), kan være familiens yngste barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Igjen en stor takk til dere begge to, som gjør en kjempeinnsats for meg, når det gjelder å finne ut hendelser i denne familien.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Cathrin Jegersberg

Setter stor pris på at du følger med, men denne gangen tror jeg det er feil mann. Dåp i Drøbak Permanent sidelenke: Lenke.Det hadde vært fint om det fantes noen flere barn igjen etter Samuel, men jeg tror det bare var to døtre igjen, men 100% sikker kan jeg ikke være, da kirkebøker har gått tapt i brann der også.Mange takk for at du er observant og for alt du har bidratt med.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Gjest Cathrin Jegersberg

God kveld.Du verden så flott at det har dukket opp en mulig kandidat. Alderen hennes kan stemme mer med hensyn til når Samuel ble født.Kan Cornisch og gamle Sandmark ha kjent hverandre via studier? Prøver å tenke høyt her.Først må jeg lete etter når Cornisch døde og hans kone Otzen, så kanskje det finnes noe skifte.Dette er vel henne i 1801 tellingen, men med feil fornavn [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f10301&gardpostnr=46&personpostnr=464&merk=464#ovre>Lenke.Søskene til Elisabeth Christine finner jeg på FS.Wilhelmina 1755 Aurskog LenkeBerta Magdalena Jørgine 1758 Oslo LenkePetter Maquart 1759 Aurskog LenkeFredericha Sophia 1760 Oslo LenkeElisabeth Magdalena 1762 Oslo LenkeChristian Ancher 1765 Oslo LenkeElisabeth Christina 1767 Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Finne skifte etter presten Cornisch er nok det smarteste nå! Frederica kan jo være en slektning av Edle/Ædle Otzen, men her i ft-1801 står hun som Cornisch's svigermor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.