Gå til innhold
Arkivverket

[#45095] Hjelp til å tyde fødested i kirkebok.

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I Eksaminasjonsmanntall Kongsberg Sølvverk 1732 (Bergverksmuseet/Bjørn Ivar Berg 1983) finner jeg en Juel Juelsen som vel kan være interessant, dersom du vil lete lengre bakover i historien, Rune.Det vi ellers får vite om Juel Juelsen, er at han er knekt i 'Schurff bey Hyttebacken', 28 år, gift og har 1 barn. Det blir dessuten opplyst at han er f. på Kongsberg og har vært i Sølvverkets tjeneste i 20 (!) år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for nye fine innspill med ny informasjon Oddbjørn.Jeg føler vi begynner å få rimelig kontroll på brudgommens opphav, men hva skal man tyde brudens oppholdssted som i 1832? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kommet nærmere noen tolkning av brudens oppholdssted, men dersom denne 'adressen' er i Nore, kan det være nyttig å være oppmerksom på at Nore og Uvdal fram til 1856 hørte inn under Rollag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til dere begge.FamilySearch viser to Anne Svendsdtr. dødpt i Nore//Rollaug i 1805. Det er Anne døpte 19.01.1805 med far Svend Holgersen og Anne døpte 10.02.1805 med far Svend Torjusen. Det er nok den første av disse du Aase har hunnet konfirmert. Det ser vi av tellingen i 1801 hvor vi finner Svend Hølgersen som gift mann på gården Kobbergaarden Nordre. LenkeMen hvordan kan jeg være sikker på at dette er ' min ' Anne? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, der krysset innleggene våre Aase. Jeg synes det står Haltland ved vielsen, men tør ikke sverge på det. Uansett så kan jo det bare være hennes oppholdssted ved vielsen. Hun var tross alt 27 år og trolig i tjeneste. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ved barnedåpen til Anne Malene i 1844 post 54 side 43 , er en Torger Svendsen blant fadderne. Det nærmeste jeg kommer der er en Torjus Svendsen døpt 1803 av Svend Torjusen, som også døpte en datter Anne i 1805.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Gunleif for fint innspill. Jeg er enig i at det med velvilje kan tolkes som Hadeland. Men uansett var nok det kun et oppholdssted. Hun var født på Nore/Rollaug i 1805, trolig som en av de to kandidatene jeg viser til i innlegg nr.32. Oppgaven nå blir å finne ut vilken av de to som er den rette. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Aase.Ja, jeg heller etter hvert mere til at Svend Torjusen er faren. Men klarer du å se hva fornavnet til denne Svendsdtr. blant fadderne er? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om det står Olava, men de to første bokstavene er noe filtret sammen med navnet under, og det gjør det litt ekstra vrient.(Det kan muligens også stå Klara?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Svend Torjusen har dottera Oloug i 1801, men det står det i alle fall ikkje. Presten har tydelegvis vore ein sparsommeleg fyr, slik som han trykkjer bokstavane saman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jf. FS-IGI hadde Svend Torjussen dattera Oloug, f. i Rollag 1801. Det står definitivt ikke Oloug Svendsdatter i kirkeboka, men her kan det jo være unøyaktigheter i begge kilder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Denne dåpen er innført i klokkerboka også, og her er skriften mye lettere å lese:Svend Julius, født 12. oktober 1835, døpt 4. april 1836. Foreldre: Skomagermester Ingebreth Andersen og H. Anne Svendsdatter.Faddere: Olene Svendsdtr., Margrethe M. Pedersdt. Koth, Jocum Bakke, Tørger Svends. Ulleberg, Peder Olsen og Ole Olsen Pindsle.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da takker jeg nok en gang for all hjelp. Av frykt for å forårsake kjedekollisjon, hadde jeg parkert på sidelinjen et øyeblikk.Da tror jeg vi kan konkludere med at nevnte Anne Svendsdtr, var datter av Svend Torjusen og Anne Olsdtr. på Raaen i Nore, og at søskene Olaug og Torjus (med ulike skrivemåter) var blant fadderne.Takk for alle bidrag Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.