Gå til innhold
Arkivverket

[#45102] Anna Elisabeth Reinche og Gjest Baardsen, -nok en gang

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Kåre Larsen

Hei igjen Bjørn!Ser egentlig ikke du nevnte mora som Marita (Maritha), men som Marta, og det er vel ikke det samme. Jeg har ikke noen foreldre til Maritha, og det at hun skal være fra indre Nesse kan jo være en sammenblanding med at hun hadde slekt der?Har du foressten funnet foreldrene til Kari Olsdtr Haug?Mvh. Jan Kåre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her er lenkja til Marta sin dåp: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=sogndaap&gardpostnr=121389&personpostnr=121389#nedre>LenkeAt ho hette Marta og ikkje Maritha kjem fra av skiftet etter Bård som eg har lenka opp i (22).Og her er dåpen til broren Hans, som gifte seg to gonger på Indre Nesse og tok til seg Øllgård då faren Bård døydde eller noko etter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Om mor til Gjest het Martha eller Marita er vel antakelig en tolkningsforskjell fra en skriftelig kilde vil jeg anta. Ellers ser slektstavla på (20) grei ut, bare at vi ikke har klart å finne kilden til Kari Olsdtr Haug.Kilden min for denne slektstavla på (20) fra Gjest Baardsen opp til slekten Klingenberg er:Newsgroup no. fritid. slektforskning av 26.jan. 2000Fra: Jo Rune Ugulen (jo.ugulen@student.uib.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg veit ikkje kor Jo Rune har det frå at mora var frå Nesse; der trur eg han har rota. Det kjem òg fram i kyrkjebøker at denne Hans Persen som vart gift på Nesse og som tok til seg Øllgård, var frå Sogndal - og då er dei etter Per Jakobson og Kari Halvardsdtr. Merk deg at eldstebror til Gjest hette Per og yngste systera Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Eg tvilar ikkje på at Bjørn har rett med omsyn til mora, og opphavet hennar. Så er det sagt:-)Eg kan heller ikkje på ståande fot hugsa eksakt kvar eg har opplysninga frå, ettersom det materialet er pakka bort og ned. Men eg trur ikkje eg bommar for mykje dersom eg viser til Per Sandals artikkel «'Sandelig en sjelden mand i sit fag!' Tankar og trekk frå Gjest Baardsens livsferd» i Årbok for Sogn 37 (1991): 5–17. Etter den tid har det kome mykje lødig stoff om Gjest Bårdsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Randmo

Det har vore interessant å fylgja ordskiftet om Gjest Baardsen si slekt. Sogndøler flest kjem før eller seinare tilbake til dei same anene som Gjest hadde, og mange av oss er nærare i slekt med han enn me likar å bli minna om...For meg blir Kari Olsdotter Haug det kritiske punktet. Kva kjelder har ein for at Kari Olsdotter Haug er dotter til Margreta Skakksdotter og Ola Ellingson ?Margreta og Ola har ei dotter som heiter Kari, ho vart fødd på Ormalseng i 1695. [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbdoypte&page=1&sql=low%5Fforenamn+like+%27kar%25%27++AND+low%5Fetternamn+like+%27ols%25%27++AND+aar%5Fhending+%3E%3D+1690++AND+aar%5Fhending+%3C%3D+1699+++ORDER+BY+forenamn%2C+etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=2>Lenke . Tida fram til 1709 er det registrert at Margreta og Ola får i alt 6 born, alle er fødde medan huslyden bur på Ormalseng. Seinar flyttar familien til Haug.Men det vert også fødd ei anna Kari Olsdotter Haug nokre år seinare. Lenke . Ho er dotter til den Ola Haug som brukar Haug i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Jan Kåre Larsen

Til Jo Rune Ugulen: Da det er du som har lagt ut på nett fra ditt slektstsprogram, at Kari Olsdtr Haug er datter av Margareta Skaksdtr og Ole Erlendson Haug, synes jeg du burde svare på de hovedspørsmål som reises i denne debatten. Hvilke kilde har du dette fra? Det er du som har lagt ut data på nett som fører til slektstavlen i (20)Jeg bruker gjerne deg som en god sekundærkilde, men det er mange her som vil ha primærkilden.Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Kan i dag opplyse at vi mener å ha funnet dødsfallene til Vier (d 1821) og hans mor Kari (d 1831) takket være skannede kirkebøker. Se debatt LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

http://home.online.no/~fndbred/gbkrono.htm skriver Davidsen/Nedrebø: 'I følge egen bok drog han nå til Tunes, Sandviken, ble der en stund og drog så sørover. Kom 1813, midt i mars: sørfra over Sandeid og Åkrafjorden til Åkra i Skånevik, hvor han lå 'på været', og besvangret Kari Thorsdatter, som angivelig ble fruktsommelig med handelskaren 'Augmon Jensen Hildeskaar' fra Sogn.....'Blå skrift er benyttet til og med 'på været', som (blå skrift) skal bety 'Gjest Bårdsens og andres udokumenterte påstander', deretter svart skrift.Dersom Gjest har anført dette i sin dagbok må han vel ha visst at Kari ble gravid etter 'eventyret' de hadde på gården Åkra i mars 1813. Vet man om Gjest var tilbake til Åkra samme år eller senere. Ser at han i 1816 selv sier å være handelsmann fra Skånevik.Er det noen som har kommentarer til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Han visste vel neppe der og då at ho vart med born. Men om du les litt lenger nede, står det:1814, 06.02. (natten til): Rømte fra Farsund.1814, 06.13.: Kjennelse i Bergen stiftsoverrettBlå skrift beg.:I følge egen beretning nå retning Jæren med et bryllup der og brødrene med jekten.Så til Hardanger hvor han bl.a. traff bror til Kari.Blå skrift slutt.1814, 06.20.: Bergen stift videresendte etterlysning av GB etter rømming fra Farsund.Med andre ord påstår han seinare at han traff bror til Kari og at han betala pengar til barnet, etter det eg minnest.Uansett må han på eit eller anna vis ha fått greie på at ho vart gravid og fekk eit barn, men neppe i løpet av dei dagane han var på Åkra. Så fort går det vel ikkje å konstatere slikt? ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, så det var altså bror til Kari Åkra han traff i Hardanger... I følge 1801-tellingen for Skånevik hadde Kari broren Ingebrigt, 12 år, og halvbrødrene Eric, 7 år, Torger, 5 år og Ole 1 år. Ja da fikk han vel vite at Kari hadde fått en sønn av en av hennes brødre i 1814.Nei, de hadde nok ikke tester for slikt i 1813.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.