Gå til innhold
Arkivverket

[#45175] Henrik Ibsens søsken

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Hei, Kjell. Her har jeg dessverre problemer med å være konkret nok, i og med at dette er noe jeg (riktignok for relativt kort tid siden) kun har registrert 'i farten'. Det sannsynlige tidsaspektet er perioden 1860-1880. Jeg kan jo legge til at Hedvig Ibsens ektemann, styrmann/kaptein Hans Jacob Stousland, var født og oppvokst i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei, Oddbjørn.I Grimstad kommunearkiv har vi to brannvisitasjonsprotokoller der vi kan finne hvem som eide hus i Grimstad i perioden 1841 - 1904. Dessverre manglder det en protokoll for perioden 1877 - 1888. Jeg har sjekket det aktuelle tidsrommet du nevner med den begrensningen som ligger i den manglende protokollen, og jeg har også sjekket litt for 1890-årene, uten å gå gjennom alt, men jeg har ikke kunnet finne at Johan Stousland, eller noen andre Stousland for den saks skyld, har eid hus i Grimstad.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! Nei, dette er i og for seg ikke noen stor sak, men litt artig hadde det jo vært om det hadde latt seg påvise at også dikterens søster hadde hatt en (om enn noe indirekte) tilknytning til Grimstad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til at Henrik Ibsens oldemor, Wenche Dishington, som enke etter dikterens oldefar (Hendrich Ibsen) giftet seg med presten Jacob von der Lippe - hvis det er det du tenker på.Og Knud Ibsens eldste bror (altså dikterens onkel) ble døpt Jacob von der Lippe Ibsen 6/9 1796.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Dette har ikke jeg detaljer om. Men jeg oppfater det slik at henriks tremenning var gift med Grimstads mektigste mann (Smith-Petersen) i de årene han var lærling her. Og at han ikke ble invitert inn i dette hjemmet....(Men dette må kildebelegges om det skal brukes til noe....)- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hjemmesida til Statsarkivet i Kristiansand er imidlertid Morten Smith Petersens kone presentert som tremenning til Henrik Ibsen:'(I et dokument datert 5. november 1845, tinglyst 14. november samme år, skrev Henrik Ibsen under som ett av to vitner. Det andre vitnet var Morten Smith Petersen. Han ble seinere en stor og kjent skipsreder. Kona hans var tremenning til Ibsen. Som en kuriositet kan nevnes at dokumenter i statsarkivet viser at Smith Petersen i 1848 kjøpte en skonnert ved navn 'Gjengangeren'. Det er uvisst om det er herfra Ibsen tok tittelen til 'Gengangere' (1881). I 'Samfundets støtter' (1877) bruker Ibsen skutenavnet 'Palmetræet'. Dette var også navnet på et virkelig fartøy i Grimstad. Verket fra 1877 grunnla dikterens verdensry. Handlingen bygger på minner fra årene i Grimstad.)'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenhengen ser vel ut til å være slik:Morten Smith Petersens hustru, Cathrine von der Lippe (1824-1890), var datter til Jacob von der Lippe - som var biskob i Kristiansand. Biskopen var igjen sønnesønn til den Jacob von der Lippe som giftet seg med Henrik Ibsens oldemor, Wenche Dishington.Henrich Ibsens og Wenche Dishingtons sønn, Henrich Ibsen (Henrik Ibsens farfar som forliste utenfor Grimstad i 1797/98) var således halvbror til Gerhard von der Lippe, Wenche Dishingtons og Jacob von der Lippes sønn (som altså var far til biskopen).Dermed blir altså Henrik Ibsen (dikteren) og Morten Smith Petersens hustru tremenninger (om enn ikke 100 %).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.