Gå til innhold
Arkivverket

[#45197] Skifter i Lofoten: Thomas Enochsen Ringkjøb

Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

Takk for linken.Her er 28 år mellom 1 siste barn etter major Nicolai Ringkiøbing. Sophia kan umulig være mor til alle disse barna. 1 barn er f. 1649 og siste i 1677. 2 barn f. 1661 kun Elisabet kan dokumenteres Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

'Navnet Ringkjøb (eller Ringkiøbing) er meget gammelt i Nordland. Slægtens første Mand deroppe siges at være 'Hr. Major Ringkiøbing', som boede paa Fenæs i Bodin omkr. 1680; han levede endnu i 1684, men omtales som død i 1685. En søn af ham var vistnok den 'Thomas Ringkiøbing' (f. 1673), som i 1701 var 'Hofmand' (dvs Kontorbetjent) hos Lagmand Fredr. Henr. Schønnebøl i Stegen; nogle aar efter sees 'Thommes Ringkjøbing' boende paa Vinje i Gimsø, hvor han var endnu i 1718. Senere har slægten holdt sig væsentlig i Lofoten og Vesteraalen, hvorfra den udbredte sig til Bergen.' (Kilde: Wilhelmine Brandt: 'Slægten Benkestok s. 132).'Nicolaus RINGKJØBING, eller Nicolai som jeg har valgt å kalle ham, hører vi om første gang i 1645. Da er han kapteinløytnant i Tønsberg. Senere var han plassert ved flere andre festningsverk og regimenter fram til han avslutter sin karriere som landmajor utenfor Bodø en gang etter 1688. Det er i Ovenstads militærbiografier han først nevnes som kapteinløytnant, men i en søknad Nicolai sendte til kong Christian V i 1681 sier han at han har tjent i 27 år i gradene fra sersjant til major. Men etter siste kongeskiftet (1670) fikk han ikke konfirmasjon på bestallingen som major. Det har ikke latt seg gjøre å finne ut noe om perioden før 1645 hverken i norske eller danske arkiver. Første gang jeg har sett Nicolai Ringkjøbing i kirkelige skifter kan jeg takke Jan Christensen og hans Skien Genealogiske Side for'.1701 nevnes en Thomas Ringkjøbing som hovmann hos lagmannen i Steigen. Det er antatt at Thomas var sønn av Nicolai. Thomas ble senere klokker på Gimsøy i Lofoten. Derfra har slekten spredt seg over hele Lofoten og Vesterålen. Familien Ringkjøb har også sine avløpere til steder som Bodø, Harstad, Meløy, Bergen og USA.Sophie Thomasdatter Ringkjøb, datter til ovennevnte, giftet seg med en Enoch Christensen Ringkjøb. Enoch hadde en bror som het Robert Christensen Ringkjøb. Robert drev med jektefart for gårdene i Sydalen i nåværende Vågan kommune. Christen Ringkjøb er antageligvis en annen sønn av Nicolai.''Denne 'Hr Major Ringkjøping' er den Nicolai Ringkjøbing som jeg jobber med. Han er sist nevnt i kildene i 1688. På lagtinget på Steigen 24. april 1688 'presenterer' major Nicolaus Ringkiøbing seg for retten og spør almuen om de iche hannem noget lidelig udj told aarlig giffue wille, siden han hadde vært deres landmajor. Nicolaus bad altså om en årlig ytelse, og det heter videre at han trengte slik støtte til 'kone og barns underholdning', og at han håpet an hanne miche sligt slet abschiære, mens komme hannem til hielp. Men ingen gaf der paa føje Suar denne gang. Folk klaget istedet over at de ikke en gang greide å skaffe så mye penger at de hadde til å betale skattene med. Men en del av 'betjen tene' - vel lokale embetsmenn - lovet å meddeele hamb noget når Nicolaus 'besøkte dem i deres hus'.Avsnittet er hentet fra siste bind av Bodin bygdebok.' (Kilde: Einar Agersborg Mentzen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

(32): Vi skal huske på at ortografi eller rettskrivning er et fenomen som dukket opp på midten av 1800-tallet sammen med ordbøkene. Det er ikke noen større grunn til å legge brett på hvordan folk skrev navnet sitt ved en enkelt anledning i 1664, hvis du mener at dette er den «korrekte» stavemåten av navnet hans. Shakespeare stavet navnet sitt på 16 forskjellige måter. For mange var det et tegn på lærdom at man kunne stave navn på flest mulig forskjellige måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«ochsaa tilstede deris fader Søster Karen Mikelsdatter Saa och Christopher Pedersen deris Sal: moders Søsters Mand» er det jeg får ut av det - altså ikke «Saas» men «Saa och» som er litt sammenklemt.Denne protokollen har jeg vært gjennom fra perm til perm og synes jeg har fått god dreis på skrifta etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen Ancher i Grenland som jeg kjenner til før langt senere, rundt 1800 har jeg vel støtt på navnet -- uten at det nødvendigvis betyr at det ikke har vært noen der. Jeg tok en rask titt på Skifteregister for Skien her på DA (Lenke) og fant heller ikke noen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Takk skal du ha. Du kjenner ikke noe mere til om Karen Mikkelsdatter. Hvor hun bodde og evt. hvem hun var gift med.Jeg så at Erik Berntsen (vestraat.net) hadde Sophia Thygesdtr med slektsnavnet Ancher. Derfor mitt spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne Nicolai Ringkiøbing hadde farsnavnet Michelsen slik det ser ut lengre opp i tråden, er det vel store muligheter for at han var en bror av kapellanen til Solum, Povel Michelsen Ringkiøbing. Han kan ihvertfall ikke være en etterkommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hei!Jeg har ennå ikke sett noen dokumentasjon på hans far het Michel. Han iallefall døper 3 barn (Elisabeth, Agate og Elsebe) i Skien med Sophia Tygesdtr som mor. Nicolai og Sophia kan ikke sees på vigsellisten til Skien eldste Kirkebok (1659-1679). Så de må ha blitt gift en annen plass.Trolig var han en bror av Povel og Karen, men sikkert er jo ikke det. Det er jo ikke mange i Skien som het Ringkiøbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Michael Moum

Link1 så er den ene å finne i innlegg 42, når det gjelder bestallingen i Trondheim 1668 så ligger ikke den ute blant skanna dokumenter etter hva jeg kan se. Tror dette var samme mann som flyttet til Elstad (Tverrlandet) i Bodin og hadde Fenes som underbruk. Nicolai er nevnt som bruker siste gang 1688. Dette bruket ga han opp og flyttet. Hvor han slo seg ned etterpå vet man ikke ennå. Sist gang nevnt 1693 på Ure (Hol) og på Flakstad i Lofoten.Link2 Kjøbenhavns DiplomatariumAnno 1605 er bleffuen i Julle drick brødre i Companiett.Jørgenn Brade. Keie Seist. Oluff Pederssn till Rysnis. - Annders Nielsen Katt. Johann Giellesen den wnge. Peitter Reimis. Moridtz Christensen, byeskriffuer. Christenn Ringkiøbing.Om Christen Ringkiøbing har noen forbindelse til Nicolai Ringkiøbing, Povel Michelsen Ringkiøbing og Karen Michelsdatter Ringkiøbing vet man ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Ut fra Ovenstad sin oversikt over Nicolaus Ringkiøping sine forskjellige verv, foresvever det meg at han på 1670-tallet må ha oppholdt seg i Trondhein en tid før han dro til Bodin? Kan hans barn, som ikke ble født i Skien, være født der og/eller Hedemark(Nes)? Skulle også vært flott å finne ut hvor/når han ble gift med Sophia Tygesdtr. ettersom det ikke var i Skien? Hvor finner du han oppført som bruker på Elstad gård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Det står i Bodin bygdebok - bind II, del 5.Tverrlandet s. 342Der står det at Nicolai Ringkiøbing satt som oppsitter av Elstad 1672-1686, 1684-86 Fenes på innstranda som han må ha brukt som underbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.