Gå til innhold
Arkivverket

[#45272] Trenger du et oppslag for Hedmark eller Oppland på Statsarkivet i Hamar?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
Gjest Lars Ove Wangensteen

FrankBeklager, men du er kanskje en av de få jeg har oversett/glemt. Jeg har gjort over 1000 oppslag, og det ble litt kaotisk på slutten. kan du sende meg en mail (lowangen@online.no) så skal jeg se på detMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Lars E. Øyane

Hei Lars Ove!For eit par år sidan hjelpte du meg med eit par oppslag på Statsarkivet på Hamar. No har eg behov for eit nytt; kan du hjelpa meg, please?* Ragna Vikøren, kona til skulestyrar Olav Vikøren på Gjøvik, døydde på eit sjukehus i Oslo ca. 3.1.1944.Kan du frå dødsmeldingslistene finna den nøyaktige dødsdatoen hennar?Eg takkar deg so mykje på førehand for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei LarsJa hvis du har tid til å vente til arkivet åpner kl 08.45 i morgen så skal det gå bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Har et spörsmål til deg Lars Ove! Kriminalsaker, finnes slike dokumenter på Hamar? Denne saken er fra Eidskog i 1892. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Hei Lars Ove:Finnes det noen 1910-telling for Furnes (som da var egen kommune)?A: Gård/eiendom på Jessnes- ADOLF SYVER CHRISTIANSEN. Hans sønn (f.1903) het Preben.B: WATHNE. Jens Jørgen Kingo Wathne (f.ca 1862). Sønnene Arvid og Thinco (f.1895). Furnes (event. Hamar). Denne familien ved FT 1900: LenkeIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Lars (132)Ragna f.7/6-1900 på Karmøen, død 2/1-1944. (Vardal-Hunn klokkerbok 19 1944-1951)Wenche (133)Ja det finnes nok, men det spørs hva du er ute etter.Iver (134)Ja det finnes 1910-telling for Furnes, men ikke her på Hamar. Den er på RA, og blir nok vanskelig å få se før RA frigjør tellingene for hele landet. Hadde Furnes vært en by så hadde det stilt seg annerledes :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk, Lars Ove, for opplysningi om dødsdatoen til Ragna! Ein ny bit i puslespelet mitt er soleis på plass!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Feilopplysning i 26. Iver Mosvold gjør denne henvendelsen på vegne av meg i en annen sak på brukerforum. Sønnen som er nevnt het Ruben, ikke Preben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei igjen Lars Ove! Takk for svar! Dette gjelder min manns oldemor Anna Kristine Nilsdtr. f. 5/11-1837 som ble drept av en nabo på Eidskog 14/2-1892. Hun var enke og gift for annen gang med Kristian Simensen. Av hensyn til familien til han som begikk forbrytelsen, kanskje det er best om slikt blir sendt evt. i privat mail? Min mailadresse er wenche_kristiansen@telia.com. Jeg mener om du skulle finne noen documenter om dommen. Vi hadde värt veldig takknemlig om du kunne hjelpe! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Smedal

Hei Lars OveKan du finne noe om Petter Anton Pedersen f. 1828 d.? gm Nikoline Andersdatter f. ? d.?de hadde følgende barn:1) Peder Adolf Pettersen 1872-1947 gm Lise Andreasdatter 1870-1949 2) Anders Pettersen 3) Maria Pettersen 4) August Pettersen 1875-1877 5) Marie Pettersen 1881-1960 6) Ragna Pettersen 1883-1956 7) Paulus Pettersen 1886-? 8) Nathalie Pettersen 1886-1976Hadde vært takknemlig om du kunne finne noe om barna også?Petter Anton Pedersen foreldre het Peder Olsen og Anne Bertelsdatter. Kan du finne noe om dem?På www.slektshistorielaget.no har jeg funnet raufoss Ammunisjonsfabrikk 1896-1918Lenke ansatterulle/index.htmljobbet Nathalie, Marie, Ragna og Peder (den siste er jeg noe usikker på om er korrekt). eforøvrig tråd nr 77149 påPå forhånd takk Med vennlig hilsen Aslak Smedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

AslakNå er jeg litt usikker på hva du mener.Kirkebøkene er jo digitalisert og ligger her på DA, bortsett fra de nyeste. Og det er jo i kirkebøkene du må lete. Jeg har ikke noe annet materiale å lete i på Statsarkivet, bortsett fra nyere dødsfallprotokoller, men da må jeg vite mye mer enn det du beskriver, og jeg må i alle fall ha riktig navn, dødssted, dødsmåned og år, ellers vil dette ta altfor lang tid.Skifter kan jeg også finne, men de eldste er sortert på bosted/gård, ikke navn.Så i utgangspunktet kan jeg ikke se hva jeg kan hjelpe deg med som ikke kan finnes digitalisert, bortsett fra kanskje noen skifteopplysninger eller dødsmeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Smedal

Hei Lars Ove Har ikke så mange opplysninger dessverre, men skifteprotokoller og dødsmeldinger hadde vært fint. På forhånd takk Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hvis du har korrekt navn, dødssted i Hedmark eller Oppland, dødsmåned og år, så kan jeg hjelpe deg.Og hvis du har korrekt navn, bosted/gård i Hedmark eller Oppland ved død, så kan jeg hjelpe deg med skifte.Hvis du ikke har disse dataene så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.Og fødsler, konfirmasjoner, ekteskap og begravelser fram til ca 1930 er jo digitalisert for hele landet, så det kan du jo lete fram til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei igjen Lars Ove! Forsto jeg deg rett?(138) Eller var det fler opplysninger du trenger. Hun ble drept på Björnstad gård i Eidskog, Hedmark. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Hei Lars OveInnledningsvis slutter jeg meg til alle som verdsetter det arbeidet du gjør for oss 'slektgranskeramatører' med både finne fram opplysninger..og ikke minst digitalisere og legge ut nye kilder på nett.Min oldefar Gudbrand Johannessen (også registrert med navnene Johansen og Åsstuen) døde 24.02.1924 på Jorud i Fåberg, Oppland (født 29.01.1840 på Saksum-eie, Fåberg) Han bodde mesteparten av sitt voksne liv på husmannsplassen Åsstuen i Fåberg. Hans kone Karen Pedersdsatter døde 06.06.1923.Iflg. mine opplysninger hadde han 10 barn, hvorav sannsynligvis 9 levde ved hans død. Iflg. info fra annet hold skulle det ha vokst opp 16 barn i denne familien. Er det mulig gjennom skifteprotokollene i SAH å finne navnene på barna som arvet ham ?Mvh Arne Hove-Ødegård Lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Arne (145)Ja det er mulig, hvis protokollen er på SAH, og det tror jeg at den er.Det er jo også kanskje en mulighet for at det ble avholdt skifte etter din oldemor i 1923.Hvis det var verdier i boet ble det avholdt skifte, og da står alle arvingene oppført, samt en liste over alt som skal fordeles. Jeg skal sjekke opp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Tusen takk, Lars Ove :-)) Min oldemor døde på husmannsplassen Åsstuen i Fåberg. En utfordring er kanskje at siden det var en husmannsplass var det ikke så mye verdier å fordele....det blir spennende å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Wenche (138)Jeg fant saken i tre protokoller (blant annet hele forhøret)pluss noen brev fra feks konen til drapsmannen. Til sammen ble dette 31 sider, så jeg kan ikke legge det ut her.Arne (147)Jeg har begges dødsmeldinger, med barna listet opp. Send een epost til (low1954@gmail.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei Lars OveJeg ser noen her kommer med ønsker ad. skifte også videre så jeg tar sjansen på og prøve jeg også .Har du mulighet for og finne skifte etter Christense Amundsdatter ( opprinnelig fra Torbjørnsrud ) Hun var gift med Ole Nilsen , Bryni Søndre Ole døde 1785 . Dette var Oles andre ekteskap .Skifte etter Christense Amundsdatter ble holdt 22 oktober 1788 . Og deres yngste sønn Nils skulle jeg gjerne visst når var fødtMed vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.