Gå til innhold
Arkivverket

[#45272] Trenger du et oppslag for Hedmark eller Oppland på Statsarkivet i Hamar?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

KariToftes Gave var et sted der hvor litt 'vanskelige' gutter måtte være for å lære seg litt folkeskikk vissnok.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Oi, så flott :)Jeg hadde ikke hørt om noen bror Kaare. Jeg trodde det bare var Mildred, Rigmor, Gerd og Sonja.Artig! Da skal jeg føre inn han også.Mange takk til dere begge, og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rigmor:Jeg fikk flg fra Finn:Tvillingene Gerd og Rigmor f. 13/12 1921, døpt 8/1 1922. Fødselsregisteren nr. 20 og 21- 1921.Faddere: Agent Martin Holmen og hustru Emma. ugift eierske av Cetralkaffeen Margrethe Hansen, mekaniker Svante Jønsson, kone Anna Lorentsen (Moss) og ug. Olga Johansen.Jeg husker Svante Jønsson, hadde Shell bensin og et verksted. Har ogå fått ei historie etter Svante, det kom en motorsyklist fra Oslo, han fikk stopp på denne doningen i Brugata. Svante ble tillkaldt og fikk den i gang igjen. Oslo karen trodde vel at dette ble en billig sak, spurte å hå mye skal du ha ? Et hundre kronor skal jag ha, sa Svante. Dette syntes karen fra Oslo var dyrt. Da svarte Svante: 'Jag tar betalt før det jag vet, inte før det jag gjør'. Dette var i 1920 åra, så 100 korner var mye penger. Sonja er ikke døpt her i sognet, ingen av disse barna er konfirmet her. Centralkaffeen var i Brugata, og i denne gata var det også et par karer som hadde drosjevirksomhet som ikke ble noen butikk.Karl Engen startet med drosje virksomhet her i byen. Begynte der hvor August Holm hadde sitt virke. Familien Engen flyttet til Oslo. Dette har jeg fra mitt notet om Brugata.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Lars Ove :)Fantastisk hva du kan fortelle meg, og en artig historie. Brugata som du nevner ligger den på Kongsvinger eller i Oslo? Da er det bare Sonja jeg mangler av barna til Karl Johan og Signe Bergljot da. Det er vel ikke bare bare når man ikke vet hvor i Oslo de flyttet til, men jeg får begynne så smått å lete.En stor takk til deg og Finn med *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RigmorBrugata Finn refererer til var på Kongsvinger. Centralcafeen lå der, og Karl tok over et drosjeløyve fra en som drev virksomheten derfra. Hans navn var August Holm, og han drev også transportvirksomhet. Det er trolig at Karl først jobbet hos han som sjåfør, senere drosjeeier.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Lars Ove :)Jeg tenkte på det etterpå om Sonja kan ha vært født i 1924 og ikke 1923. Hennes mann var ihvertfall født i 1923 og det mener jeg hun var også, men jeg kan jo huske feil.Da jeg ble gift i 1968 overtok vi en leilighet som Signe Engen hadde i Tromsøgata 24, på Rodeløkka i Oslo.Hun hadde leid den ut i flere år da, og bodde selv i Askim. Mener også å huske å ha hørt noe om at mannen hennes Karl Johan ble drept.Ja,ja. Nok om det. Jeg får vel starte letingen.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan jo forsøke Byarkivet imorgen kanskje, men jeg har jo ingen adresse og vet jo egentlig ikke om de flyttet til Oslo heller.Du har sikkert hørt om nåla i høystakken? Den er det jeg leter etter nå.Det er jo bare Sonja jeg mangler og har nå lett litt på tilgjengelige kilder for Oslo, men har ikke funnet henne.Men bevares. Jeg har fått vite mye takket være deg og Finn, og er veldig glad for det.Jeg går videre og prøver å finne flere forfedre av Karl og Signe.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen ØstvikEr du 110% sikker på at mannen het Erlandsen?Jeg fant et skifte i dag på Lunde fra 1851 (nå glemte jeg å skrive hans etternavn), men det var ikke Erlandsen. han hadde flere barn, bla Iver.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Hei. Leter etter foreldrene til Peder Hansen f.27/9-1812, eller/også hvor han kom fra. Han er nevnt som inderst på Kaaterud-Eie i Stange hvor han er flyttet ut fra 28/6-1847. Han flyttet til Svenkerud i Vang. Har ikke funnet foreldrene hans i Stange. Kan han være nevnt i innflyttet til Stange? http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exeMvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Hei Lars Ove.Takk for at du har sett etter for meg.Jeg er ikke sikker på så veldig mye her må jeg innrømme. Hadde en teori om at Hans Erlandsen Myren d.11.05.1749 (tatt fra digitalarkivet [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=106&filnamn=faabbegr&gardpostnr=809&merk=809#ovre>Lenke) var far til min Iver Hansen Urlien f. ca 1740 (den eneste jeg har funnet døpt med det navnet +/- 5 år i Fåberg er Lenke).Min Iver Hansen ble gift i 1774 m Kari Olsd.(giftemålet: Lenke ).Her er de i FT-1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen:Jeg mener å huske at nevnte Iver ikke var så gamle karen i 1751, men jeg skal ta bilde av skifte i morgen.Jan Kåre: Dette skal vi nok kanskje finne ut av. Jeg ser at Svenkerud har jeg ikke noe om, men jeg skal sjekke noen gårder i Stange for deg i morgen (Kaaterud). Om han er hedmarking og dine fødselsdata er korrekte, så er det ikke så mange kirkebøker å lete i. Skal på SAH i morgen en turMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Skulle gjerne ha funnet kona til Peder Hansen f. 27/9-1812. Tror han hadde barna Ole, Syverine, Mathea og Hans. Han bør jo være gift i Stange eller VangJan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John-Richard Brendhagen

Gunhild Pedersdatterfødt ca 1806, gift 27/11/1828 med Ole Christensen født 23/2/1804 (lundgård-eie), Fåberg OpplandMulig hun ble født 11/4/1806 og konfirmert 27.05.1821.Noe informasjon om hvor hun kommer fra, foreldre, forfedre eller noe, ville jeg satt veldig pris på - Takk John-Richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John-Richard Brendhagen

Gunhild Pedersdatter født ca 1806, gift 27/11/1828 med Ole Christensen født 23/2/1804 (lundgård-eie), Fåberg OpplandMulig hun ble født 11/4/1806 og konfirmert 27.05.1821.Noe informasjon om hvor hun kommer fra, foreldre, forfedre eller noe, ville jeg satt veldig pris på - Takk John-Richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Werner Nilsen

Hei! Jeg har slekt fra Store og Lille Ingvoldstad. Kan du hjelpe meg med et skifte som fant sted på Store ca 1850. MVH. Kjell Werner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Kjell Werner Nilsen. Jeg vet ikke om jeg har det skiftet du spør om, men jeg har slekt fra de samme gårdene som du spør om, men mangler deg i mitt register. Kunne vært ok med kontakt. Er det skiftet etter Hans Halvordsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei igjen Lars Ove ! Kan jeg mase litt på deg igjen ?? Leter etter hvor i Elverum Petter Johansen F.05.08 1874 Døpt 23.08.1874 Elverum, hvor han og familein bodde i Elverum ?Har hørt at de bodde i Heradsbygd, men kan ikke finne dem der. Foreldrene er Tores-Johsveen f.1836 og Serine Pedersdatter F.1835. Søsknenen til Petter : Torinus F.1869 Gurine F.1871 Karinus F.1877 Han har jeg funnet i Aamot for tellingen 1900 som Tømmerhugger på Gården Store Arnestad. Så hvor i Elverum bodde denne familie ? Kan du hjelpe meg med det ?? Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Werner Nilsen

Hei Thor! Det er skiftet der Christopher Christoffersen tar over! Min slekt er Peder Hansen, Ole Pedersen og Jenny Bergliot Pedersen Martinsson. MVH Kjell Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Kristoffer Gyrud kjøpte stor Ingvoldstad. Jeg har ikke satt meg inn i hvorfor gården ble solgt. Egentlig var det gode tider i landbruket akkurat da. Etterkommerene av Kr Kr solgte gården tilbake til den gamle slekta, jeg tror det var i 1909. De fleste etterkommerene av Kr. Kr. i mannslinjen kaller seg også Ingvoldstad. *Noen kaller seg Spaberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har ikke noen etterkommere av Ole Pedersen, men jeg vil anta at du og jeg er ca 5-menninger. Han bodde vel i Furuheim av Kartomten i Vang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hei! Jeg lurer på om du kan sjekke kirkebøkene for Øyer etter begravelsen til Simen Torstensen Sletjordet, som døde i 1908 (født 1864). Ved begravelsen er han trolig innskrevet som Simen Thompson (han emigrerte til USA, men returnerte til Norge da han ble syk, og etterkommerne hans heter Thompson i dag. Hadde du hatt mulighet til å også sjekke om det finnes noe skifte etter ham, hadde jeg blitt veldig glad. En av hans amerikanske slektninger er i ferd med å lage en slektsbok, og jeg har lovet ham å prøve å hjelpe til med materiale til denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John-Richard:Her er det noe grunnleggende feil. Den Gunnild du referer til er født og konfirmert på den datoen du oppgir, men vielsen i 1828 er en annen Gunnild. (neste innlegg viser vielsen 27/11-1828)Mvh Lars Ove

bilete2015.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.