Gå til innhold
Arkivverket

[#45272] Trenger du et oppslag for Hedmark eller Oppland på Statsarkivet i Hamar?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest bjørn andreas løkken

Hei Lars Ove og takk for svarLitt kinkig og lese dette her , men hvis du finner kartotek kortet og evt. fått en kopi av det så hadde det vært kjempefint , hvis du får tid en gang du er på SAHVennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hei Lars OveSom tips til prosjekt kan jeg opplyse om at det ikke bare finnes skifte-protokoller og kartotek-kort på dette, men også Uskifte-protokoller for en del (muligens alle) områdene på Hedmark og Oppland. Altså protokoller over folk som fikk sitte i uskiftet bo eller lignende.Det finnes også i materialet opptegnelser over de potensielle arvingene, som har gitt samtykke til dette.Der kan det også finnes brev f.eks. fra emigrerte som avstår arv etter foreldrene hjemme i Norge.Hilsen Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

RuneJa jeg har så vidt vært borti disse protokollene, men jeg kjenner ikke til om alle embedene brukte de, eller hvor langt de går tilbake.Dette skal jeg sjekke opp neste uke, og kanskje dette er noe for min skanner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei, Lars Ove W.Jeg sitter på statsarkivet i Kr.sand i dag og leter etter følgende:John Dybesland f. 28.02.1903 skal ha avsonet 2 dagers straff fra 01.04.1924 til 03.04 samme år, pga overtredelse av vernepliktslovens § 67. Oppholdssted: Hamar. (en militærleir der, kanskje?)Han står innført i bøteregisteret for kristiansand, men finnes ikke som innsatt straffange sammesteds.Det ser ut som om dommen han sonet, var gitt 28.01.1924 event 05.02.1924.Har du kjennskap til militære straffesaker i Hamar-distriktet? Tror du det er mulig å finne opp denne personen enten som vernepliktig i Hamar eller denne militære korreksen som han avsonet 2 dager for?Et vrient spørsmål... men jeg gir det en sjanse.mvhErling T. Endresen, Egersund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.