Gå til innhold
Arkivverket

[#45323] Meløyektepar Henrik Olsen og Anne M. Jensdtr av Mikkelborgslekten.

Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heitakk Terje for opplysningene. Hadde min mistanke om at Henrik var fra Rana siden de 3 som var i Rødøytellingen ikke passet. Har let etter han siden 1981. Mine foreldre hadde faktisk papirer som dekket helt fram til hans datter.Siden Henrik var ugift i 1801 er det bare 3 aktuelle.nr 1. (3133) denne Henrik bosatte seg på samme gård som han ble født på hvis jeg ikke har tolket Ranaboken feil.nr. 2. (3231) er sønn av Ole Olsen og Karen Henriksdtr på Skonseng. Han hadde 2 søsken Ole og Jensnr. 3. på Tørbekkmo, sønn av Ole Fordelsen og Mariaa (Marianne Glisborg Larsdtr Winther) s. 294 i Rana bygdebok. se denne lenken Lenke Har desverre ikke skiftesamlingen tiljengelig, men det finnes vel en del av dem derute.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiAv de tre jeg fant her var to gift i Rana ifølge bygdeboken. Han på Skonseng s. 178 og han på Jamtlia s. 324. Pussig nokk er begge de to født på Jamtlia.Da er det bare han på s. 294 som ikke nevnes mer på gården.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har noe mer på Povel Pedersen Sperstad, og han ble født ca 1649. Fikk en gang noen opplysninger om navn på etterslekta hans hvor det fullstendig manglet årstall, og jeg har selv måttet tenke ut og regne meg frem til de slektsmessige forholdene mellom personene som var nevnt ut fra kirkebøker på barn og barnebarn som døpt i forhold til dem som sto der. Det jeg har kommet frem til er:Povel Pedersen Sperstad født ca 1649 var 52 år i 1701, og må ha vært gift minst 1 gang før han var gift med Kirsten Pedersdatter. Barn med ukjent kone eller ukjente koner:1)Peder Povelsen Sperstad som var gift 1 med Malene Jensdatter Sperstad som det er skifte på i 1755 i Sperstad. Har 7 barn på disse i perioden ca 1736-ca 1753. Noen av dem har jeg som døpt, og barn nr.3 Johanna(?)ble døpt 3.påskedag 1743. Han ble gift 2 i 1758 med Anne Jensdatter Sperstad, og de fikk 6 barn i perioden 1758-1770.2)Nils Povelsen Sperstad3)Kirsten Povelsdatter SperstadSå ble Povel Pedersen Sperstad gift med Kirsten Pedersdatter. Med henne fikk han disse barna:4)Einar Povelsen Sperstad født ca 1708, som er oppgitt å være 47 år på innrulleringen 1755. Han var først gift med Else Pedersdatter. De hadde 2 sønner: Povel Einarsen født ca 1733, og Niels Christian Einarsen døpt 28.05.1741. Han var gift 2 med Maren Einarsdatter, og de fikk 3 døtre sammen: Tvillingene Kirsten og Ingeborg i 1760, og Barbro(min ane) i 1764.5)Nils Povelsen Sperstad(kan være den samme som barn 2).Det er mulig at noen av barna i 2.ekteskap skal være i 1.ekteskap, eller motsatt. Jeg mener iallefall at min ane Einar Povelsen Sperstad har Kirsten Pedersdatter til mor, fordi han kaller en av døtrene sine Kirsten ved dåpen i 1760.Jeg har vært ganske forvirret med hensyn til plasseringen av barna i ekteskapene her på grunnlag av papirene jeg fikk, så jeg tar gjerne korrigeringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiPå skiftet som er nr. 1269-1274 s. 136. står ike noe om at Peder var gift 2 ganger. rekkefølgen er der Nils, Peder og Einar i tilleg datteren Kirsten Pedersdtr som broren, Peder var verge for.Har ellers ikke fått inn all innformasjon ennå siden det er så pass mye innformasjon.Hadde Barbro som er d. 24/4-1834 i Nordfjordholm, Rødøy, men hvor ble hun født? oppgis å være 80 år. http://www.lineset.net/slekt/no/ Har ikke barn på dem notertSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Er ikke helt sikker på hvor Barbro ble født, men hun ble iallefall døpt i Rødøy etter 03.05.1764(jeg forsto vel ikke helt tidspunktet for dåpen i 1764 den gangen jeg prøvde å lese kirkeboka for Rødøy). Barbro var først gift med Lars Bersvendsen som det var skifte på i 1786 i Jektvik. Hun ble gift 2 med Berhetl Olsen Våtvik i 1793, og de ble også forlovet i 1793. Jeg fikk ikke med meg nøyaktige tidpunkter da jeg leste kirkebøkene for 1700-tallet for noen år siden. De fikk barna Berit Kirstina født 1794 og min ane, og Ole døpt 02.10.1796.Har ikke riktig med Javascript for å komme inn på sidene til Steinar Lines. Har prøvd å ta vekk haken for javaschript, men det hjalp ikke det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det står vel ikke akkurat at Peder har vært gift 2 ganger, men han var hele 59 år da sønnen Einar ble født i ca 1708. Så en kan vel regne med at han kanskje har vært gift tidligere, og jeg har vel også fått informasjon fra noen på mail her angående dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

I mine notater har jeg at Peder Povelsen ble gift andre gang ca 1735 med Mallena Jensdatter og hadde 6 barn med henne.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg går litt surr i Peder og Povel her, så se bort fra mitt forrige innlegg. Det kan stemme at Peder Povelsen ble gift med Mallena Jensdatter ca 1735, siden de fikk barn fra ca 1736 og utover. Jeg kan jo ta med de barna jeg har:1)Anne Pedersdatter født ca 1736, og 19 år ved morens skifte i 1755.2)Maren Pedersdatter Sperstad døpt 3.søndag etter påske 17403)Johanne eller Jocumina døpt 3.påskedag 1743. Her har jeg vel hatt leseproblemer når jeg forsøkte å lese navnet på mikrofilmen tidligere. Har ikke sjekket hva som står i kirkeboka på internett.4)Kirsten døpt Hellig 3.Kongersdag 17455)Dorthe Pedersdatter døpt 2.søndag etter trinit(?) 1748.6)Jens Pedersen som var 2 1/2 år ved morens skifte i 1755, og det var skifte på han i 1788.Så har jeg at Peder Povelsen Sperstad ble gift i 1758 med Anne Jensdatter. Barn:7)Malena Pedersdatter døpt 17588)Elisabeth Pedersdatter9)Nicholina Serina Pedersdatter døpt 2.p.trinit.176010)Dorthea Pedersdatter11)Jacob Pedersen døpt 5.søndag etter påske 176612)Marit Pedersdatter døpt 1770.De navnene jeg ikke har noe på har jeg sikkert kun fra det nevnte skrivet uten årstall. Det var for å kunne plassere navnene riktig med riktige årstall, og i riktig generasjon at jeg måtte til med kirkebøker for etterkommere av søsken av min ane Einar Povelsen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg går litt surr i Peder og Povel her, så se bort fra mitt forrige innlegg. Det kan stemme at Peder Povelsen ble gift med Mallena Jensdatter ca 1735, siden de fikk barn fra ca 1736 og utover. Jeg kan jo ta med de barna jeg har:1)Anne Pedersdatter født ca 1736, og 19 år ved morens skifte i 1755.2)Maren Pedersdatter Sperstad døpt 3.søndag etter påske 17403)Johanne eller Jocumina døpt 3.påskedag 1743. Her har jeg vel hatt leseproblemer når jeg forsøkte å lese navnet på mikrofilmen tidligere. Har ikke sjekket hva som står i kirkeboka på internett.4)Kirsten døpt Hellig 3.Kongersdag 17455)Dorthe Pedersdatter døpt 2.søndag etter trinit(?) 1748.6)Jens Pedersen som var 2 1/2 år ved morens skifte i 1755, og det var skifte på han i 1788.Så har jeg at Peder Povelsen Sperstad ble gift i 1758 med Anne Jensdatter. Barn:7)Malena Pedersdatter døpt 17588)Elisabeth Pedersdatter9)Nicholina Serina Pedersdatter døpt 2.p.trinit.176010)Dorthea Pedersdatter11)Jacob Pedersen døpt 5.søndag etter påske 176612)Marit Pedersdatter døpt 1770.De navnene jeg ikke har noe på har jeg sikkert kun fra det nevnte skrivet uten årstall. Det var for å kunne plassere navnene riktig med riktige årstall, og i riktig generasjon at jeg måtte til med kirkebøker for etterkommere av søsken av min ane Einar Povelsen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiBlant alt det jeg har skrevet tidligere er det henvisning til Peder Povelsens to koner og deres skifter. s. 136-137 i S. Edvardsens skiftesamling 1686-1780Peders barn med kone nr 1 (Malene Jensdtr skifte 1755) er ifølge dette Jens 2 1/2, Ane Pedersdtr 19, Maren Pedersdtr 16, Kiersten pedersdtr 13 år.i samlingen fra 1780-1810 s. 92 nr. 933 g. m. Anne Jensdtr, har han følgende barn.1. Anna Pedersdtr d. før 1788 hennes sønn Peder Arntsen (hennes skifte se Sperstad 1763, rett under morens skifte)2. Maren Pedersdtr 3. Kirsten Pedersdtr formynder Ole Pedersen, Våtvik2. ekteskap4. Malene 5. Elisabeth 6. Dorthea 7. Marie (verge Peder Pedersen, Sperstad)Trolig er det denne Peder Pedersen som skiftes etter i 1809, og arving er sønnen Johannes Pedersen. så til Java http://www.java.com/en/download/installed.jspher finner du den Javascripten, Steinar Liseth bruker den kan lastes ned fra denne siden. Trykk på Verify installation knappen.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har notert følgende barn med Anne Jensdatter: Malena; Elisabeth; Nicholine; Dorothea; Jacob og Marit.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar prøvd å sette opp et generasjonsoppsett her, vet ikke hvordan det vil vises her. Skal det ikke bli for kaotisk må en vel kopiere det over i en tekstbehandler. Har tatt med kommentarer og diverse, slik at dere kan se terorier om slektoppsettet.Familien til Nils Danielsen er ikke sikker men satt opp etter det at Daniel Nilsen som hadde de søsken som er nevnt sammen med han var fra Sperstad. Her er familien1. Generasjon1. Paul Pedersen, f. ca 1649, d. 1735 i Sperstad, Rødøy. Gift i Rødøy Kirke, med Kirsten Pedersdtr, d. etter 1735 i Sperstad, Rødøy. Barn: 2. i. Nils Paulsen. 3. ii. Peder Paulsen f. ca 1670. 4. iii. Einar Paulsen. iv. Kirsten Paulsdtr, f. i Sperstad, Rødøy. 2. Generasjon2. Nils Paulsen. (2) Han giftet seg med N. N. Johnsdtr. Barn: i. Ole Nilsen, f. 1730 i Rana, d. 1796 i Sperstad, Rødøy. 5. ii. Daniel Nilsen f. 1734. iii. Kristen Nilsen, d. i Svenneset, Rana. iv. Gabriel Nilsen, f. 1749, d. 1779 i Sperstad, Rødøy. Han var ugift og søsknen av han var arvinger. han døde bare 30 år gammel. v. Siri Nilsdtr, d. i Enge, Rana. vi. Kirsten Nilsdtr. Hun var ugift og broren var formynder. vii. Anna Margrethe Nilsdtr. Barn med N. N. Johnsdtr: viii. John Nilsen, f. i Steinesset, Rana. Verge for han og søsteren var morbroren John Johnsen, Alteskjær i Rana. ix. Margrethe Nilsdtr, f. i Rana.3. Peder Paulsen, f. ca 1670 i Sperstad, Rødøy, d. 1788 i Sperstad, Rødøy. Sperstad gård 1801. Førenamn Mellomnamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn 569 Daniel Nielsen Husbonde 66 1te ægteskab Bonde bruger jord og driver fiskeri samt medhielper M 570 Lisabeth Pedersdtr Hans kone 58 1. ægteskab K 571 Ole Danielsen Deres søn 27 Ugift M 572 Gabriel Danielsen Deres søn 20 Ugift M 573 Benjamen Danielsen Deres søn 11 M 574 Maren Danielsdtr Deres datter 30 Ugift K 575 Hellena Danielsdtr Deres datter 20 Ugift K 576 Elen Danielsdtr Deres datter 9 K 577 Giesken Jacobia Jacobsdtr Foster datter 9 K 578 Beret Jensdtr Huslye eller logerer 65 Enke efter 1te ægteskab Ophold i huset K 579 Johannes Pedersen Husbonde 27 1te ægteskab Bruger jord og nærer sig af fiskeri og er bonde M 580 Martha Persdtr Hans kone 26 1te ægteskab K 581 Carl Johannesen Deres søn 9 M 582 Petter Johan Johannesen Deres søn 4 M 583 Niels Johannesen Deres søn 2 M 584 Jacob Ejlert Johannesen Deres søn 1 M 585 Johannes Hermandsen Mand 31 1te ægteskab Inderst og nærer sig af fiskeri M 586 Pernella Isachsdtr Hans kone 40 1te ægteskab K 587 Barbroe Maria Johanesdtr Deres datter 2 K 588 Peder Pedersen Mand 60 1te ægteskab Holdsmand nærer sig af fiskeri M 589 Beret Nielsdtr Hans kone 61 1te ægteskab K 590 Lars Larsen Foster søn 12 Ugift M 591 Ane Jensdtr Huslye 67 1te ægteskab Vanfør og har ophold i huset. (1) Gift i Rødøy Kirke, med Malena Jensdtr, d. 1755 i Sperstad, Rødøy. (2) Gift 1758 i Rødøy Kirke, med Ane Jensdtr, f. 1734 i Sperstad, Rødøy, d. etter 1801 i Sperstad, Rødøy. Ane: Vanfør og har ophold i huset. Barn med Malena Jensdtr: 6. i. Anna Pedersdtr f. 1736. ii. Maren Pedersdtr, f. 1740 i Sperstad, Rødøy. iii. Kirsten Pedersdtr, f. 1745 i Sperstad, Rødøy. 7. iv. Jens Persen f. 1752. v. Paul Pedersen, f. 1743 i Sperstad, Rødøy, d. før 1755. Barn med Ane Jensdtr: vi. Malene Pedersdtr, f. 1758 i Sperstad, Rødøy. vii. Elisabeth Pedersdtr, f. 1760 i Sperstad, Rødøy. viii. Dorthea Pedersdtr, f. 1763 i Sperstad, Rødøy. ix. Marie Pedersdtr, f. 1770 i Sperstad, Rødøy. x. Nicholina Serina Pedersdtr, f. 1760. xi. Jacob Pedersen, f. 1766 i Sperstad, Rødøy, døpt 5 s e på 1766 i Rødøy Kirke.4. Einar Paulsen. (1) Han giftet seg med Else Pedersdtr. (2) Gift i Rødøy Kirke, med Maren Einarsdtr. Barn med Else Pedersdtr: i. Paul Einarsen, f. ca 1733 i Sperstad, Rødøy. ii. Nils Christian Einarsen, f. 1741, døpt 28 mai 1741. Barn med Maren Einarsdtr: iii. Kirsten Einarsdtr, f. 1760. iv. Ingeborg Einarsdtr, f. 1760. v. Barbro Einarsdtr, f. 1764, d. 24 apr 1834 i Nordfjordholm, Rødøy. hun ner notert som enke når hun blir gift med Berthel. Gift 1782 i Rødøy Kirke, med Lars Bersvendsen, (sønn av Bersvend Hansen og Maren Pedersdtr) skifte 1786 i Jektvik, Rødøy. Lars: ingen barn notert. bare ektefellene. 3. Generasjon5. Daniel Nilsen, f. 1734 i Sperstad, Rødøy, d. 1811 i Sperstad, Rødøy, skifte 1811 i Sperstad, Rødøy. Gift 1763 i Rødøy Kirke, med Elisabet Pedersdtr, f. 1743 i Selsøy, Rødø, (datter av Peder Hansen og Maren Pedersdtr) d. 1823 i Sperstad, Rødøy, skifte 1823 i Sperstad, Rødøy. Barn: i. Nils Danielsen, f. 1763 i Sperstad, Rødøy, d. i Sperstad, Rødøy. ii. Berit Danielsdtr, f. 1770 i Sperstad, Rødøy, d. 1793 i Sundøya, Rødøy. Gift 10 nov 1792 i Rødøy Kirke, med Daniel Nilsen, f. 1748 i Sundøya, Rødøy, (sønn av Nils Hansen og Magdalena 'Magli' Mechlenborg) d. 30 des 1827 i Sundøya, Rødøy, gravlagt 6 jan 1828 i Rødøy Kirkegård. iii. Maren Danielsen, f. 1771 i Sperstad, Rødøy, d. i Nordnesøy, Rødøy. Hun giftet seg med Hans Herman Pedersen, d. i Nordnesøy, Rødøy. iv. Ole Danielsen, f. 1774 i Sør-Gjærøy, Rødøy, d. før 1811. v. Gabriel Danielsen, f. 1781 i Sperstad, Rødøy, d. før 1823. formynder og verge for barna var Herman Pedersen, Nornesøy. Han giftet seg med Berit Maria Pedersdtr, f. 1781 i Sørgjerøy, Rødøy, (datter av Peder Danielsen og Christenze Olsdtr). vi. Helene Anna Danielsdtr, f. 1781 i Sperstad, Rødøy, d. 13 jan 1848 i Neshamn, Lødingen, NO, skifte 4 des 1848 i Neshamn, Lødingen, NO. Hun flyttet mai 1832 fra Gjerøysund, sammen med sin uekte sønn Daniel Olai Jørgensen 10 år gml. til Nes i Lødingen. (1) Hun giftet seg med Jørgen Andreasen, f. i Rødøy, Helgeland. (2) Gift 29 nov 1833 i Lødingen Kirke, Lødingen, med Arnt Gabriel Olsen, f. 25 des 1806 i Neshamn, Lødingen, NO, (sønn av Ole Mikkelsen og Gunnhild Marie Pedersdtr) d. 27 okt 1877 i Neshamn, Lødingen, NO. Arnt: han og Johanna hadde ikke barn. vii. Isak Danielsen, f. 1781 i Sperstad, Rødøy. viii. Benjamin Danielsen, f. 1790 i Sperstad, Rødøy, d. 1816 i Sperstad, Rødøy, skifte 1816 i Sperstad, Rødøy. Han giftet seg med Karen Bang Amundsdtr, f. 1800 i Stensland, Rødøy, (datter av Amund Jensen og Ellen Nilsdtr) d. i Sperstad, Rødøy. ix. Johanna Danielsdtr, f. i Sperstad, Rødøy, d. i Stensland, Rødøy. Hun giftet seg med Jens Johansen, (sønn av Johan Pettersen) d. 1831 i Stensland, Rødøy, skifte 1831 i Stensland, Rødøy. x. Ellen Danielsdtr, f. 1792 i Sperstad, Rødøy. Hun giftet seg med Nils Danielsen, d. i Rangsund, Rødøy.6. Anna Pedersdtr, f. 1736 i Sperstad, Rødøy, d. 1763 i Sperstad, Rødøy. Gift i Rødøy Kirke, med Arnt Arntsen. Barn: i. Peder Arntsen, f. 1757 i Sperstad, Rødøy. ii. Kirsten Arntsdtr, f. 1760 i Sperstad, Rødøy, d. før 1801. iii. Arnt Arntsen, f. 1763 i Sperstad, Rødøy, d. ca 1763.7. Jens Persen, f. 1752 i Sperstad, Rødøy, d. 1788 i Sperstad, Rødøy, skifte 1788 i Sperstad, Rødøy. Fikk barn med ikke gift Elisabeth Kristina Kristendtr, f. 1762 i Sundøya, Rødøy, (datter av Kristen Nilsen og Walborg Monsdtr) d. 1815 i Våga, Rødøy. Barn: i. Anne Malena Jensdtr, f. 1784 i Telnes, Rødøy, d. 15 des 1839 i Vågeng, Rødøy, gravlagt 20 des 1839 i Rødøy Kirkegård, ref.nr soane. Hun er konfirmert 17 år gammel fra Våge i Rødøy/Meløy, Hennes far kalles Jens Persen når hun blir døpt. (1) Gift 1817 i Meløy Kirke, Meløy, NO, med Henrik Winter Olsen, f. ca 1790 i Tørrbekkmoen, Rana, (sønn av Ole Fordelsen og Marianne Glisborg Larsdtr Winther) d. ca 1822 i Moen, Meløy, NO, skifte 1826 i Moen, Meløy, NO, ref.nr soane. Henrik: Hans kone satte tydeligvis i uskiftet bo, siden hun først skiftet etter at hennes første datter i andre ekteskapet var født. Han må og ha vært gift to ganger, siden Anne ikke kan være mor til et barn f. 1812 når hun er oppgitt å være bare 22 år i 1824. Hendrich Olsen og Ane Jensdatter ble viet i Meløy i 1817, sønnen Elias er født i 1819 og datteren Berith Kierstina er født i 1821. Meløy 1817 (side 340, kilde: Rødøy Mini 841.A03 1777-1819 kort 5/6) Dom. 17. p. Trin. Dito (copulert) 6 dito (ægteviet) Hendrich Olsen Dahlen med pigen Ane Jensd. Ibid. Cautionist: Ola Sandberg og Pett: Dahlen. Meløy 1819 på Dom. 19.p.Trin. (kilde: Rødøy Mini 841.A03 1777-1819 kort 6/6) Dito (døbt) Db.11. Døbt Henrich Olsen Dahlens B:N: Elias Test: Ingebricht Joensen ibid., Thomas Jacobsen ibid,…….. Olsd. Ibid. Ane Nielsd. Ibid. Fødte Qvindekjøn i Meløy 1821 nr 14 ( side 67, kilde: Rødøy Mini 841.A04 1820-1825) Født 13 juni. Døbt i kirken 24 juni. Berith Kierstina. Foreldre: Henrich Olsen Dahlen og Ane Jensd. Bønderfolk. Faddere: Elling Fore, Anders N:ibid. Kiersten N: ibid, Maren Monsd. Sætvigen Maren Nilsd. Dahlen. (2) Gift 31 okt 1824 i Rødøy Kirke, med Peder Absalonsen, f. 1796 i Rønvik, Rødøy, (sønn av Absalon Borgersen og Martha Marie Pedersdtr) d. 5 mar 1879 i Våge, Rødøy, gravlagt 10 mai 1879 i Rødøy Kirkegård. her skulle være nok å kommentere.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per A. Sperstad

Her er nok dessverre for mange taktiske feil til at det lar seg kommentere. Må nok starte på nytt for å få rene linjer. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for informasjonen Steinar. Tror jeg venter til jeg begynner med den delen av slekten igjen før jeg vil ha wordfilen, og jeg har jo mailadressen din.En ting er iallefall sikkert, og det er at Kirsten Pedersdatter umulig kan ha blitt mor både i 1670 til Peder Povelsen og Einar Povelsen født ca 1708-11(han var 58 år ved innrulleringen 1769). Så Povel eller Paul født 1649 må ha vært gift minst 1 gang før han ble gift med Kirsten.Peder Povelsen kaller jo også en av sine døtre Kirsten. Er du sikker på Steinar at du har rikig fødselsår på Peder? Hvor har du fødselsåret hans fra? Kan han likevel være fra Povel født 1649 sitt 2.eller senere ekteskap og være født betraktelig senere enn 1670?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Noe annet som gjør at jeg tror at Povel må være født senere enn 1670 er at han får barn så sent som i 1770, og da var han jo 100 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Anne Lise, jeg har Kirsten f.ca. 1655 i mine notater og Povel f. ca. 1649. Kan det stemme?Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heita nå ikke året som jeg har skrevet på Peder (ikke Povel som du skrev) for alvorlig. tok ca året ut fra Farens årstall. og ikke fra han når fikk barn. det var egentlig bare en gjetning, mest for å plasere han i rett århundre siden jeg har ganske mange med det navnet fra før.burde nok ha sjekket her på 1701 mantallet først.Lenkeinteresant nok er Povel, omtalt som Opsidder eller Leilending PostgaardSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Birger: Ja muligheten er vel til stede for at Kirsten Pedersdatter kan være født ca 1655, hvis yngste sønn Einar Povelsen er født noen år tidligere enn 1708-11. Kirsten blir jo 53 år i 1708 hvis hun er født i 1655. Einar kan ha fått feil alder ved innrulleringen 1755 som var 47 år(født ca 1708)og ved innrulleringen 1769 som var 58 år(født ca 1711). Det eneste som er sikkert er at han iallefall ikke er født før 1701 siden han ikke er med i manntallet. Hvor har du det fra at Kirsten Pedersdatter ble født ca 1655? Jeg har ikke noe fødselsår på henne.At Peder Povelsen skulle være født ca 1692 kan vel stemme og være mulig, men han blir fremdeles en veldig gammel far i 1770. Har jo sett at det er mulig at 78-åringer kan bli far tidligere da, hvor jeg både har funnet faren og barnet som døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiet liten tillegsopplysning angående Gabriel Nilsen. Hans to yngste søsken har John Jonsen (Jon Jonsa) som formynder. Han er omtalt s. 480 i første spalte i Mo prstegjelds historie. De hadde og en tante Berit J. på Løkli s. 458. Hun var 3. kone til Peder Kristophersen der. Hun var først gift på Straumbotn i Hemnes. De to var fra Straumen i Hemnes.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til Anne Lise: At Kirsten Pedersdatter ble født ca 1655 har jeg notert som kilde: 'Family Origins data base'. Det er samme kilde også for Povel Pedersen.Jeg husker ikke helt sikkert, men det er mulig at dette er opplysninger som jeg har fått fra Jan Sjaavik.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.