Gå til innhold
Arkivverket

[#45323] Meløyektepar Henrik Olsen og Anne M. Jensdtr av Mikkelborgslekten.

Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Sjåvik

Til Steinar (innlegg 72): I kirkeboken står det at Anne Malene var født utenfor ekteskap og at hennes far het Jens Persen. I folketellingen i 1801 står det imidlertid at hennes far heter Jens Nielsen, men denne Jens'en er en mann som Anne Malenes mor giftet seg med i 1789, og som hun hadde fire barn med. Her tror jeg som du at vi må stole på kirkeboken.Jeg har bare registrert to av Anne Malenes ekteskap. Kan du fortelle meg hvem Henrik Olsen er og når (og hvor) de ble gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til Anne Lise (innlegg 75): Ja, jeg tror også at Pentacostes, Festo Pentacostes eller Feria Pentacostes refererer til første pinsedag. Annen pinsedag blir da Feria 2da Pentacostes; tredje blir Feria 3tia Pentacostes. Jeg kan ikke huske å ha sett en latinsk betegnelse på pinseaften, men det måtte vel bli noe sånt som pridie Pentacostes (dagen før pinse); Google finner imidlertid ikke denne ordkombinasjonen noe sted, så jeg tar kanskje feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiJeg har som du vil se sregiostrert at Jens Pedersen var ikke gift med Annes mor men at hun før 1801 blir gift med neste Jens. Elisabet og Jens Nilsen var søskenbarn etter det jeg har. De møtes i Nils Hansen som er far til Kristen Nilsen (Elisabeths far)og Rndi Nilsdtr som er Jens Nilsens mor.Nils hansen to barn med to koner.Randi fra 1 ekt med Karen Hermansdtr Norum og Kristen fra 2. ekt Magdalena 'Magli' Mechlenborg Angående Henrik Olsen så var han en liten nøtt, Han er nemlig født i Rana, delvis oppvokst på Vannøy/Vannved i Tromsøysund og derfra tilbake til Tørbbekmoen, med en far Ole Fordelsen derfra og en mor fra Trøndelag, Marianne Larsdtr Winther. Ole er selvfølgelig av Ørjanslekten i rana, og etter Arnt Larsen d. 1699 Bardal som jeg og har spurt om førFant ikke akurat nå den diskusjonmen som det står i men den skal være mulig å finne.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret Jan. Nå svirrer det svært mange Rødøynavn oppe i hodet mitt, men det er jo bare moro. Når jeg først har mikrofilmen må jeg jo få med mest mulig av forskjellige grener i Rødøy, Lurøy og Træna. Det er mest i Rødøy og Træna, men jeg har tatt papirkopi av årene 1760-66 for Træna(de har fra 1767 for Lurøy og Træna på biblioteket her). Når jeg skal ta papirkopier må jeg jo prioritere det som ikke er utlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisiden debattforumlinken ikke virker akkurat nå må jeg legge inn en opplysning funnet i Rana Bygdebok, kopiert med OCR:Den berører jo Nils Paulsen og de på Sperstad, lager litt kaos iforhold til skiftene.her er det fra RanabokenBrukarar.1) Nils Anderssen, «ødegardsmann», br. oml. 1618 - 1634.2) Gabriel (Nilssa?), «leilending», br. oml. 1640 - 1661, av 1/2 våg 1640 - 1653, 2 pund i 1661. Enka brukar i 1665. Dreng Nils 22 Ir i 1665.3) Anders Nilsen, 53 ar i 1666, br. oml. 1666 - 1700; husmannen Anders på S. i 1648 er truleg d.s.(Sonen?)4) Daniel Anderssa, 43 ar i 1701, br. oml. 1701 - 1731. g. m. Siri Nilsdtr, d 1718. Skifte etter henne 24/8 1718. Buet brutto 53 ½, netto 38 ½ rd. Ikkje særl. rike på fe, reiskapar og innbu.Born:Anders f ikr. 1694Nils f ikr. 1697 (her)Lisabet f ikr. 1789 (Bustnes)Ane f ikr. 1691 (L.-Altern)Kirsten f ikr. 1700 (Altermarka)Sonen 5) Nils Danielsen, f ikr. 1697, d 6/7 33. g. i. 1731 m. Margrete Olsdtr, d 1755.Born:Anders Nilsen f 1732 (drukna pa sjøen mai 1759)Ola Nilsen f 1734 (d liten)Daniel Nilsen f 1736 (Sperstad, Rødøy)Sigrid Nilsdtr f 1738 (Svartisdalen)Kristen Nilsdtr f 1739 (her)Kirsten Nilsdtr f 1742Ola Nilsen f 1744 (Auster-Almlia)Gabriel Nilsen f 1748 (Sperstad, Rødøy)Nils Nilsen f 1751 (d 1757)Anne Margrete Nilsdtr f 1754 (N.-Dunder-landet)gift II. 1757 m. Malene Johnsdtr, d 1766.Born:Margrete Nilsdtr f 1757 (N.-Dunderland)John Nilsen f 1761 (Bjerkmoen)Sonen6) Kristen Nilsen, f 1739, fekk bbr. 12/7 1769, tl. 1/10 70. g. 1770 m Dordi (Dorte) Olsdtr fra Båsmoen, dpt. 9/2 1749. Born:Margrete f 1771 (d lita)Nils f 10/10 1772Margrete f 1775 (nf.)Margrete f 17/7 1776Maren f 7/1 1781.Dei flytta til Nordbustad i Nesna da res. kap. Røring skulle overta garden.Har for å gjøre det lettere å lese, prøvd å legge barna under familien (har lagt til etternavn på noen) ellers er teksten som den var i boken.Er det noen som har noe som kan sette disse personene i rette sammenheng med de i Rødøy?Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til Steinar (innlegg 80): Gabriel Nilsen, f. 1748, flyttet som Anders Frøholm sier til Sperstad, der han døde i 1779, 30 år gammel i henhold til kirkeboken. Det var skifte etter ham på Sperstad samme år, og arvingene var hans seks helsøsken og to halvsøsken.En av disse arvingene var broren Daniel, f. 1736 og død på Sperstad i 1811, 77 år gammel i henhold til kirkeboken, og det var skifte etter ham samme år. Arvingene var enken Elisabeth Pedersdatter og deres åtte levende barn, av i alt tretten som jeg har registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heietter å ha sjekket innsedte svar her og kirkebok pluss skifter, har jeg fått et problem med alder på/ eventuelt mor til enten Jakob og Eliasher er etPer A. Sperstad, Rødøy, 2.1.2007 23:47 (14) Til Steinar Olsen: Ane Malene Jensdtr var første gang gift med Carl Jensen. Bosatt Waaga.Dette lager litt trøbbel her.Først min tip Elias som er født 1819 konfirmert 20071835?. han var uekte? født (dvs foreldrene ble gift etter han ble født). Han ble ifølge kirkebok for Rødøy på nettet konfirmert 28061840.så til Tove Karlsen, Kristianstad,Sverige, 2.1.2007 21:01 (6)Hendrich Olsen og Ane Jensdtr ble viet i Meløy i 1817, sønnen Elias er født i 1819 og datteren Berith Kierstina er født i 1821.Det siste stemmer med det jeg har funnet i kirkeboken selv.men så til Carl Jensen med skifte på Våge i 1823 men han er da gift med en Ane Jensdtr, dette betyr jo at det ikke kan være samme Anne, siden hun umulig kan være gift med to stykker samtidig, sel om skiftet er foretatt etter at Carl er død viser alder på sønnen Jakob, at han er født 1821 (datoen er 8/10 1821) dvs foreldrene må ha vært gift til etter 1817, Da er sønnen Jens født.Alternativet er at de er skilt pga som det framkommer i Car Jensens fars skifte. Jens Olsen (av Norumslekt) skifte 1814 (1272-1276). På dette skiftet står det på datteren:' Er formedelst blodskam dømt til Salten fogderi. Hendes med broren avlede barn er til oppfost oppfostring her på Vågenge.'Hun er senere omtalt som gift men det er ikke oppgitt hvor eller med hvem.Er det noen som kan klaregjøre om det er snakk om skilsmisse her eller? er det en tredje Anne Jensdtr som er inne i bildet her eller er alder på noen av de her feil.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Angående noen av de Peder/Povel Poulsen/Pedersen på Sperstad i Rødøy. Har tenkt mye i flere dager. Kan dette være en mulig løsning:

bilete2796.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Teorien om at kona til Povel Pedersen(skifte 1735) som var Kirsten Pedersdatter kan være søster av min ane Maren eller Marit Pedersdatter som det var skifte på i 1799 er jo interessant, en i såfall må hun iallefall være en del eldre enn Maren. Kirsten fikk jo barn fra ca 1708-1713 iallefall(sønnen Einar født ca 1708-11, og Peder født ca 1713), mens Maren fikk barn med Peder Hansen fra ca 1733 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.