Gå til innhold
Arkivverket

[#45340] Kvinesdal slekter (Hompland/Omland/Moi)

Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Reier Karlsen Hompland (1734+1817) var gift Kvinesdal 1758 med Gunvor Torkildsen Sinland, hun døde Kvinesdal 1777 (alder står ikke). Vet noen når hun var født? Jeg finner i bygdebøkene at hennes far var Torkild Gundersen Sinland, f. ca. 1671. Men han var da styggelig gammel til å være far til Gunvor! Er jeg helt på jordet?Reiers foreldre var: Karl Gustensen Hompland, gårdbruker på Hompland i Kvinesdal, skifte 1739. Når var han født og døde han i 1739? Karl giftet seg i Kvinesdal i 1729 med Gjertrud Reiersdatter Hompland. Når var hun født/død? Var hun fra Hompland? Hvem var foreldrene?Torkild Reiersen Hompland, f. ca. 1763 + Kvinesdal 1852. Gårdbruker på Hompland i Kvinesdal. I hvilket år ble han født? jeg finner ikke ham blant fødte i Kvinesdal i det aktuelle tidsrom. Torkild giftet seg i Kvinesdal i 1794 med Veline Villemsdatter Moi, f. ca. 1774, d. Kvinesdal 1860. Jeg har lett etter hennes dåp i kirkeboken og finner kun en som kan passe, nemlig: Wenene, døpt januar 1774 og datter av Willen Trælands Eie. Er dette damen jeg leter etter? Ellers fremgår det at foreldrene var: Villem Jonsen Omland, f. Kvinesdal 1747 og død før 1782 ifølge bygdeboka. Han var kan hende husmann under Træland gård, men døde altså bare i 30-årene. Hans foreldre var Jon Willemsen Omland (1713+1792), gårdbruker på Øvre Omland i Kvinesdal og Guri Ånensdatter Omland (1721+1789.Villen Jonsen Omland (f.1747) var gift i Kvinesdal 1772 med Berte Torkildsdatter Moi, f. Kvinesdal 1738. Når døde hun? Det må ha vært før 1801 da jeg ikke finner henne i folketellingene.Berte Torkildsdatters foreldre var Torkild Tronsen Moi (1702+1779), gårdbruker på Øvre Moi i Kvinesdal, som giftet seg i Kvinesdal 1735 med Gunhild Syvertsdatter Svindland. Jeg savner årstall for når Gunhild var født og når hun døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg ville anbefale deg en tur på Biblioteket på Riksarkivet. De aktuelle bøkene for Kvinesdal og bygdene rundt finnes der, og det finnes bra med referansertil disse bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Svar til Kristian Fjeldsgård. Alt jeg spør om her er opplysninger som nettopp ikke finnes i bygdebøkene. Jeg har søkt i alle tilgjengelige bygdebøker. Ellers takk for innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest May Liss Rafoss

Hei, jeg tror min gren av slekten går tilbake til de du søker. Jeg har kommet nå til Reier Torkildsen Hompland, gift med Gunhild Pedersdtr. Har ikke år, dessverre. De har ett barn jeg vet om, Reinert Tobias Hompland født 1846 som er i min direkte linje. Kan Reier Torkildsen Hompland være i familie med den du søker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Gjest Petter Svindland

Hei. Soldat Rejer Carlsen Hompland ble født 1734 (kirkeboka side 32, kollone 1) Han ble gift to ganger. først med pige Gunvor Torchelsdatter Sinland i 1768 (Forlovet side 66.3 og viet 67.1) Sinland og Hompland er nabogårder. Deretter med enke Targier Alefsdatter Biktiørn i 1784(forlovet og viet s226.4)Biktiørn er også en nabogård. Jeg har bare funnet en Gunwor Torchelsdatter og hun er datter av Torchel Bichtiørn og ble født i 1734 (s 33.2)Det stemmer at Giertrud Reiersdatter ble gift i 1729, men hun er ikke å finne blandt de døpte i kirkeboka som starter i 1710, så hun var nok eldre enn 19 år da hun giftet seg/eller utenbygds fra. Hun er likevel å finne som enke i 1740 da hun forlover seg med soldat Staale Gunstensen Hommen (s 44.4) Hommen er Tjørnhom i dag, enda en nabogård.Du har nok rett i dine antakelser om Velene.Når det gjelder Gunnild Sivertsdatter Svindland, så tror jeg hun heller at hun het Siursdatter (forlovet s35.3 og viet 36.2) Jeg har ikke lykkes å finne mer om henne heller.Som så mange andre ganger mangler vi de døde før 1787 og de fødte fra før 1710. Det ser ut som om du har kommet til et blindspor, men dersom det finnes skifter, kan du komme videre. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.