Gå til innhold
Arkivverket

[#45520] Skifte etter Eva Christensdatter Mikkelborg 18.10.1762 på Lurøy gård

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Johannessen

Ja, det er sannsynlig at det er slik.Oluf (Ole) Nielsen er trolig identisk med den person med samme navn som ved manntallet 1701 er 72 år gammel og ”borgerleyer” i Selsøyvik. Enkelte har tillagt ham navnet Storch uten at jeg kjenner grunnlaget for det.Han er sannsynligvis far til den Synnøve Olsdatter Grøn (ca 1680 – 1750) som blir gift med handelsmann Ole Arentsen Storch (ca 1679 -1760) samme sted, se Slægten Benkestok side 236. Synnøves mor (ONs 2. kone) må da antakelig tilhøre en slekt Grøn, hvordan nå det kan henge sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Jeg har forstått det slik at denne Oluf Nilsen i Trondheim også skulle ha sønnen Aren Olsen Storch som hadde borgerleie på Selnes og var g.m. 'Matrone' Johanna Mogensdr., dr. av Trondhjemsborger Mogens -- i Lovunden. - Ole Arentsen og fire barn til var da deres barn. - Dette litt utenom tema kanskje, men.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dere er tilgitt at det blir utenom temaet her, og det er spennende å følge med i det dere skriver om. Vi vet jo heller ikke noe om Eva Christensdatters mor, og hun må vel kanskje komme fra en av de slektene på Helgeland som tilhørte det 'øvre skikt'. Personlig tror jeg at Evas mor hadde ett av de navnene som Evas døtre har: Anna Maria, Adelus,Magli, Abelone eller Kirstine.Hvis Eva og ektemannen Christen har fulgt tradisjonen med først å kalle opp farmor og så mormor så het vel Christens mor Anna Maria og Evas mor Adelus eller Magli. Anna Maria kan også være yngre enn disse to. Jeg vil tro at svaret på hvilket fornavn Evas mor hadde iallefall ligger i ett av de 3 eldste døtres navn. Adelus kan også være etter Evas farmor, og Abelone etter Evas farfars mor. Er det noen av dem dere skriver om her som har koner med de nevnte fornavnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Ang 6. Jeg tror at eldre mennesker i Meløy kaller sauer for søyer på dialekt ,jeg forsto ihvertfall ordet med en gang jeg leste det. Kanskje brukes ordet søyer i Rødøy og Lurøy også.Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg bor jo på Helgeland, men har ikke særlig greie på dialekter i Meløy,Rødøy eller Lurøy. Du kan godt ha rett i at eldre mennesker i Mely kaller sauer for søyer. Tok med skiftet på møte i Slektshistorielaget i dag, men det ble snakk om så mye annet angående slekt at jeg glemte å spørre om hjelp til tydingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Søyer er hunnsauer uansett dialekt, og det ville være helt selvsagt at søyer og kjør ble nevnt under samme kategori. Og selvsagt var det søyer hun eide; hva nytte hadde hun vel av noen værer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Til nr 27 m.v og altså fortsatt på siden av tema: I Disse Tider – Disse skikker (Alan Hutchinson 1997) er det lagt til grunn at Oluf Nielsen er svigerfar til Ole Arentsen Storch (ca 1679 -1760), se side 98. Denne Ole Arentsen Storch er sønn av Arent Storch og Johanne Mogensdatter. Oluf Nielsen kan ikke samtidig være både farfar og svigerfar til Ole Arentsen Storch. Begge deler kan ikke være riktig. Hvis Oluf Nielsen er av slekten Storch, må han formodentlig være en fjernere slektning av sin antatte svigersønn.I samme verk side 188 er det lagt til grunn at Oluf Nielsens ektefelle (i 2. ekteskap?) er en Margrethe Grøn. Den eneste Margrethe Grøn som synes alminnelig kjent, er datter av Johan Johansen Grøn (d 1658 eller 59) og Maren Christophersdatter (Darre), se NST XVI s 129. Johans datter var imidlertid gift med Hans Pedersen Klæboe og kan altså ikke være identisk med Oluf Nielsens ektefelle.Kvinnenavnet Eva ser ikke ut til å være brukt ofte nordafjells på 1600-tallet. Den før nevnte Johan Johansen Grøn var imidlertid i første ekteskap gift med en Eva Fredriksdatter d. 1642, se NST XVI s 117. Det synes ikke å være noen klarlagt forbindelse mellom disse og Eva Christensdatter Mechlenburg (1675-1762) men muligheten for det burde kanskje undersøkes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har Johan Johansen Grøn og Maren Christophersdatter Darre registert i mitt slektsprogram fordi Maren var mulig søster av min ane Ursula Christopher. Hadde ikke 1. kona til Johan Johan Johansen Grøn, men nå er hun lagt inn men kommentar om det du skriver her om mulig forbindelse til Eva Christensdatter Mikkelborg.Vet noen navn på barna til Johan Johansen Grøn og Eva Fredriksdatter? Hadde de f.eks. døtre som het Adelus, Magli eller Anne Marie? Tenker da på at min ane Eva kan ha kalt opp noen av de eldste døtrene etter sin mor. Det ser jo ellers ikke ut til at noen av barna til min ane Eva Christensdatter har kalt opp henne når de døpte sine barn, mens Eva Christensdatter og Hans Christensen gjennom sønnene Christen f ca 1710 og Hans f ca 1713-19 har kalt opp både hans far og hennes far.Takker for tipset om mulg forbindelse her, og for opplysningen om NST. Dette nummeret av NST må jeg nok fjernlåne gjennom biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.