Gå til innhold
Arkivverket

[#45874] Beret (Birgithe) Pedersdatter Øyen, Trondheim, gift Berg og flyttet til Drammen

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Bingo - Astrid!Jeg satte meg ned for å ta en ny titt på folketellingen, men så tror jeg nok at du løste den biten, ja!Da tror jeg faktisk at han var født i Trondheim og at det kan ha vært denne luringen fra Holland som er faren. Men så var det dette merkelige sammentreffet med at moren i tilfelle heter Berit Pedersdatter Øyen, og at han gifter seg med ei med det samme navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ja, nettopp (27). Når mor og kone heter det samme, kan man jo lure litt! Kanskje det var derfor han falt for henne?Etternavnet Bouteillier er av fransk opprinnelse, en bouteillier er en yrkestittel (en vinkjellermester). For videre opplysninger se Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå finner jeg (FS) at Andreas Lyng gifter seg 14/6 1793 Vor Frue krk m Sophia Amalia Horn.Så finner jeg ei Sophia Amalia Tønnesdtr Horn f 14.11.1794, dpt 23.11.1794 Vor Frue. Foreldre Tønnes Horn og Karen Kirstina BERG. Disse døper forøvrig ei ny Sophia Amalia Horn 05.01.1806.Da begynner vi antakelig å nærme oss noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Tønes Hoorn er 42 år og skomaker i 1801. Karen Berg 36, dvs f ca 1765, med ei søster Bolletha Berg 33, dvs f ca 1768. Første sønn kalt Rolf, sønn nr 2 kalt Johann.Kanskje er vi på sporet etter en Johan Berg som er far til alle disse tre? Karen Kristina (Kirstina) Berg, Bolletha Berg og Johan Christian Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det første barnet jeg finner døpt hos Karen Kirstina Berg og Tønnes Horn, kalles (hold dere fast): Stinken Melchiorina Fridericha, døpt 12.08.1792 Vor Frue krk (FS VRI).Og så begynner jeg å lure på om det kan være Horn fra Eiker ved Drammen? Det kan forklare at Johan Chr Berg havner i dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg skjønner deg jo. Man kan ikke være bombesikker på at ham jeg fant døpt i 1782 er identisk med den Johan som er læredreng hos Andreas Lyng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Finner dette på nettet:'Molde Skifteprt. 2 p. 299 : 1801 10/4 Registreret efter Afg. Snedker Erich Ingebrigtsen Berg mellom Boets Creditorer og den afdødes Børn 1/ Datteren Karen Christina gift med Skomager Tønnes Horn I Trondhjem 2/ Datteren Boyelette Erichsdtr,, 33 Aar, til Formynder Snedker Anders Ingebrigtsen Berg Boets Midler og Gjeld lige: 13 Rdlr. 18 sk. Kilde: Collin' LenkeSå 'hollenderen' står seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Andreas Lyng, som var forlover da Johan Christian Berg og Beret Øyen giftet seg (og som antakelig var mester da Johan Christian gikk i lære), hadde en svært kjent etterkommer, statsminister John Lyng.Foreldre til kona hans, Sophie Amalie Horn og svogeren Tønnes Horn, var Rolf Tønnessen Horn og Sofie Amalie Furstenberg.Forfedre til Andreas Lyng synes å være usikre, se denne sida: http://home.online.no/~kgroenha/lyngsl.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Astrid skriver i innlegg 23 bl.a.:'Johan Christian døpt 4/10 - 1782. Uægte. Far: Johan Christian Boutellier med et Hollandsk Ostindie Skiib. Mor: Beret Maria Pedersdatter Øyen, hændes 1ste (et for meg ukjent ord for leiermål, som jeg ikke klarte lese) hos Ole (i?) Hedmarckgaarden i Gejlen.'Jeg har kikket på dåp i Domkirken i perioden 1756-1763 (på nettet), og fant ei som kan ha vært denne Beret Maria Pedersdatter:Døpt 25. sept 1758 i Domkirken uægte börnedaap tvillinger N: Berthe Maria. Far: Peder Olsøn. Mor: Ingebor Thomasdatter logi i Daniels ..... 3 die Leyermaal. N: Elisabeth. Faddere: Maria Arentzdatter, Marithe(?) Olsd., Elen Biørnsdtr, Barbroe Gundisd., Margrethe Iversdtr., Ragnilde Olsdtr, Sivert Olsøn, Lars Joenssøn, Jens Olssøn, Ole Pedersøn.Det kunne jo vært greit å sett hva som stod når denne Johan Christian Johansen (Boutilier) ble konfirmert ca 1797, så passer det en gang, Astrid, så... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Fint!Når Johan Christian Johansen (Boutellier) døpes i 1782, er den ene fadderen Ole Bierck. Jeg finner en Ole Bierk i Oslo i 1801, som skomakermester, 46 år. Det er LITT interessant at han er skomakermester.En annen fadder var Niels Nielsen Høybye. I 1801 finner jeg en Nicolay Høyby [Nicolay vel avledet av Nils], 21 år snekkersvend hos snekkermester Ole Lyng 29 år. Hos Ole Lyng losjerer snekkermester Lars Løng [=Lyng?] på 78 år.Er vi kanskje i samme omgangskrets/familie som skomakermester Andreas Lyng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Jeg var innom biblioteket, så først gjennom mikrofilmrullene for Domkirken og Vor Frue, men fant ingen konfirmasjonslister. Hvis du går inn på oversikten over mikrofilm av kirkebøker på Arkivverket, vil du se at konfirmasjon for Domsognet og Vor Frue ikke finnes på mikrofilm i den perioden som var aktuell. Merkelig!Jeg tenkte jeg kunne gjøre litt nytte for meg nede på biblioteket, så jeg lette frem dåpen til Johann Christians to andre barn. Regina Bergitha: Dato og foreldre stemmer med FS. Faren står oppført som skomagermester. På grunn av skrifta, som var vanskelig å forstå for meg, fikk jeg med meg bare to faddere: Jomfr Wejbye og Hr Angell.Så var det Johan Michael, døpt 28/4 - 1811 (født 8/4). Foreldre: Johan Christian Berg Skomager og Bereth Øyen. Faddere: ??, Mad Knudtzon, frøken Frøilich, Hr ? Mandix, Ludvig Must, Lorentz Lorch.Så tok jeg for meg HF 1220, som inneholder kirkelige handlinger ført kronologisk for alle kirkesogn i Strinda (Malvik, Bratsberg, Lade, Bakke). Fra ca 1780 fikk Bakke sogn egen kirkebok, også ført kronologisk og med konfirmasjon. (fortsetter på HF 1221) Jeg fant ingenting av interesse der og jeg sjekket fra 1796 og forbi 1800. Jeg sjekket bare Bakke sogn!Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Tusen takk igjen til deg, Astrid! Interessante faddere!Sol fra klar himmel i Larvik, grønn hage uten en snøflekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Noen av fadderne på det siste barnet er flere av de yngre blant byens fiff. Jeg tror vi kan gi opp å finne noe slekt blant fadderne, for om han hadde slektninger, så hadde han vel distansert seg fra dem?Det er ganske mye snø her oppe faktisk, men været er omskiftelig. Det pøsregnet natt til igår, men så er det kommet påfyll med snø igjen i natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ludvig Must (en av fadderne) var en rik og betydelig person i Trondheim, se bl.a. LenkeHan var gift med Anna Catharina Angell, datter av stiftsamtmannen, jfr også at en av fadderne til første barn er ført opp som Hr Angell (jeg forstår forresten ikke hvordan de klarte å få 'fiffen' til å stille som faddere hele tida).Det som kan være interessant, er at Ludvig Musts veg ligger på BERG (den går fra Strindvegen til Kong Inges gate). Hadde Johan Christian Berg kanskje navnet herfra? Ligger Berg i nærheten av Leangengård, som Must eide og bebodde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Arnstein Rønning

Det første barnet som blir døpt i Drammen var Georgine Christine, døpt 7. januar 1813 Bragernes. Hun var født 8. nov 1812 og hjemmedøpt.Faddere var bl.a. Christopher Berg (Rothmann?) - Rothmann står på linja under (ikke plass over), og jeg vet ikke om dette er en egen fadder uten fornavn nevnt (i tilfelle den eneste uten fornavn), eller om navnet hører til Christopher Berg.Hvem er Christopher Berg (Rothmann)? Er han en slektning av Johan Christian Berg? Er det den Christopher Hansen Berg som i 1801 er 36 år og bordstabler på Bragernes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Med det samme jeg er inne på disse; datter Regine (det første barnet) ble konfirmert i Drammen 14. april 1822. Foreldre: konsumtionsskriver Johan Kristian Berg og Berthe Pedersdr, Bragerøe. Det stå samtidig at hun (Regine) er døpt 10. dec 1807 i Frue kirke i Trondhiem - så står under: STØRN. Jeg tolker det dit hen at hun kanskje var født på Støren? Kanskje var mora derfra? Øyen er et vanlig navn der, men jeg klarer ikke å finne mora døpt på Støren i aktuelt tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest Arnstein Rønning

Nå kom jeg ganske langt:Døpt i DK i Trondheim 6/12 1778 Birgitta. Par: Peder Christ Øyen & Berit Johand. T: E(enke?) Elisabeth Øyen. Karen Due. Sara Grøndahl. Gunder Larsen. Clemens Brasberg. Johan Martin.Copulert i DK 24/7 1777 Ungkarl Peter Xstian Hemmings Øye med Pigen Berit Johansd. Brustad efter Præsten hr Hammonds attest(?), som har trolovet dem, da Bruden var af hans Menighed.(Hvilken Hammond? jo, Thomas von Westen Hammond var prest på Ytterøy 1771-1786).Trolovet Ytterøy 13/3 1777 Peter Christian Henningsøn fra Tronhiem med Beret Johansdr Brustad. Caut: Johan Brustad. Mads Stangerholt.Døpt 14/3 1745 Ytterøy Berete. Foreldre: Johan Simonsen Brustad og Berete Nielsdr. Fadder er bl.a. Mads Simonsen Stangerholt (den samme som er caut, se over).Men, døpt 10/7 1746 Ytterøy Berete (på nytt - den andre død?) - samme foreldre, men nå er Marite Haldorsdr Stangerholt fadder.Trolovet Ytterøy 1/8 1734 Johan Simonsøn Stangerholt, soldat ved hr. Ob.Lieut. Heins Comp. med Berete Nielsdr Brevig.Viet Ytterøy 16/10 1734 soldat Johan Simonsen, bustad: Stangerholt og Pigen Bergite Nielsdr. Forlovere: Lensmann Christen Pedersen Øfre og klokker Lars Gundersen Forberg.Nå gjenstår bl.a. å finne ut noe mer om Peter Christian Hemmingsen (Henningsen) Øyen (Øye), som i 1777 var opplyst å være fra Trondheim (men det er ikke sikkert han er født der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er sikkert ikke så stor interesse for dette, men jeg legger inn likevel - for ettertiden.Her er vel foreldrene til Peter Christian Hemmingsen Øyen:Begravet 11/10 1786 Domkirken Trondheim, Hemming Øyens kone Ølegaard - 72 år gml.Begravet 2/9 1793 DK, Hæmming Pedersen Øyen - av alderdom - 87 år.For å komme videre på slektstreet til Hemming, tror jeg - ut fra navnet - at vi skal til Stjørdalsområdet - litt oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.