Gå til innhold
Arkivverket

[#45964] Marie Furuhovde, f. 1875, emigrerte til Amerika

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Kommer att på nett likevel. Du Arne, hvis du får tid en gang, kanskje du prøver å se hvor Bergljot og Ragnhild gjorde av seg også, for i Folldal BB står det visst bare at de dro til Amerika også? men haster ikkje. Ja, denne Furuhovde-grenda ligger sørvest-vendt i øvre del av Folldal og den var nok ganske folkerik før i tida, og så var det slik der som så mange andre steder at de fant seg ektefelle(nesten over gjerdet) i nær-området, så både bestemor og bestefar på morsida kom fra denne grenda. Ellers Arne, veldig artig å se båten som Marie brukte i 1910 også, slike sider er veldig interessante. Det er kanskje også rart om hun ikke sendte noen noe brev etter at hun kom til Amerika, så det kan jo tenkes at det ett eller annet sted finnes noe fra henne hvis en bare kom over det. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ingen Bergljot og Ragnhild å finne, Reidar. De brukte i hvert fall ikke Furuhovde som etternavn. De ble vel gift disse også. Da blir eneste muligeten (uten å styre med dødsattester og skifte) å finne dem registrert som død på SSDI, men til det trengs deres fødselsdato. Da kan jeg søke på fornavn og dato. Det var synd at det stoppet opp med Marie. Det finnes en ørliten mulighet til. Om en av hennes søsken døde ugift, og det ble skiftet etter vedkommende, så kan det gi info om Marie.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Greit så langt Arne, disse to første legger jeg litt til side foreløpig men takk for søket. Jeg skal ta ny kontakt med tremenning på Sørlandet også jeg, det kan være et håp om nye opplysninger der også. fint hvis vi kan ha litt kontakt Arne. Takk att. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg lurer enda litt på dette Tronslien-sporet og ser i Alvdal Bygdebok at det er en Bernhard Tronslien f. 1868 som har reist til USA, hvor var han der tro? Bare for å eliminere den. vennlig hilsen nok en gang Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei att Arne! Det ser ut som faren hans heter Peder Jakobsson f. 1826 og faren hans att Jakob Toresson f. 1789,og mora til Bernhard heter Marit Fredriksdatter Skancke, f. 1834 i Steimoen, Alvdal, dette er liksom det jeg har i første omgang. Det er mulig det er et blindspor men det er liksom noe i bakhodet mitt med Tronslien, greier bare ikke å komme på hva det er, en skulle nok hatt innstallert mer minne, mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det nærmeste jeg kommer her er en Ben Tronslin f. i Norge i mai 1867. Han skal ha immigrert i 1890. I 1900 er han bosatt i Walsh County i North Dakota. Han er gift med en Maud f. i Iowa. I 1920 er han skrevet som B. P. Tronslin. I 1930 er Maud enke og bosatt i Santa Clara, California. Jeg tror også at Bernhard hadde en søster Marit som også havnet i ND.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk att Arne! Jeg driver med andre ting men dette er litt spennende så jeg må inn å se. Da var nok denne karen også et blindspor og det ser ut som Bernhard er onkelen til Marit som du har funnet, ho er f. i 1889 og gift i Amerika. Da får jeg lete litt andre steder etter nye opplysninger. Ellers kjenner jeg dagens folk i Tronslien så det går an å spørre litt ved ei passende anledning, jeg har til og med et grått firbeint 'familiemedlem' i huset som er kommet fra Tronslien. Takk for hjelpa att enda en gang Arne! mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Kommer nå att enda en gang og jeg syns mer og mer at det må stå Tronslien på denne attesten. Nå er en Bernhard prøvd og han var det ikke, men hva med hans bror Martin f. 1866? I Alvdal Bygdebok står det at han var meklar i Oslo, og så lurer jeg på: Forble han meklar i Oslo eller kunne han flytte på seg?mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Nei, men du gjør i hvertfall flott innsats Arne! Fine lenker til disse skipene de brukte, de var sikkert behagelige å reise med, lurer på hvor lenge de brukte over dammen, jeg har nok lest om det men husker ikke disse 'blå bånd-rekordene', men NAL var vel ikke med i denne rekordjakten. Nei da kommer vi vel ikke lenger att i dag i mysteriet. Ellers er dette forumet omtalt i Aftenposten i dag ser jeg. vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Storartet Arne! Var sikkert spennende å gå dette ukjente landet i møte for emigrantene. Lurer på om dagens innvandring til Norge på en måte blir noe lignende? mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Skal sjå på den etterhvert Arne! Men jeg tror jeg må fortsette litt på dette Tronslien-sporet, Er det Tronslien flere steder i landet enn i Alvdal? mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Nei, jeg har ikke hørt om Tronslien andre steder, så det har nok med Alvdal og gjøre på ett eller annet vis. Det spørs da om det kan være noen som har tatt Tronslien-navnet etter at de kom til Amerika. Ja, en nøtt er det. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Dette er et mysterium! Marie var hos Emory L. Ford i 1920, og het da Furuhovde og i skifteattesten fra 1924 så heter hun antagelig Tronslien så ett eller annet har endret seg i sivil-status i mellomtiden og jeg har liksom aldri hørt at hun kom tilbake til Norge heller, så noe har nok skjedd i Michigan. Greier amerikanerne å si Tronslien da, eller måtte det 'amerikaniseres' på noe vis? mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har full forståelse for din frustrasjon, Reidar. Ergerlig at vi ikke klarer å finne henne. Navnet Tronslien ville vel kanskje være noe 'tungvint' i Amerika så det er jo mulig at det ble 'amerikanisert', f. eks. til Tronslee eller bare Lee. En annen mulighet er at de brukte hans farsnavn (patronym) som f. eks. Olsen, Larsen osv. - eller også hans fars farsnavn siden dette var så sent som etter 1920.Jeg har sjekket Michigan også kun ved å søke på fornavn Mar*, samt fødselsår og fødeland, men ingen treff der. Mar* dekker da Marie, Maria, Mary osv. Å søke på Mar* over hele USA blir for omfattende når man ikke kjenner etternavnet. Mary var jo et svært vanlig navn.Hun kan jo også være død før tellingen i 1930. Hun døde vel også trolig barnløs. Det _kan_ jo være sendt en melding om hennes dødsfall til hjemstedet i Norge, men jeg er usikker på hvor dette kan finnes registrert. Kanskje hos lensmann og/eller sorenskriver? Kanskje også registrert i kirkeboken?Jeg spurte deg tidligere om hun hadde noen ugifte og barnløse søsken. Et event. skifte etter vedkommende _kan_ gi info om Marie. Her må alt sjekkes! :-)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei att Arne og tusen takk att! Du, frustrasjonen går ikke så veldig djupt, og finner vi ikke ut noe mer så er det ikke råd med det. Ja, det var dette med søsken ja, Marie hadde ei barnløs søster som døde i januar 1955, ho Hanna som du ser i denne attesten og som bodde i Os i Østerdalen., men tror du det er mulighet for at jeg kan få innsyn i skifteattesten etter henne? vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har selv aldri hatt behov for å se på så 'nye' skifter og er usikker på om det kan være noen klausuler forbundet med det, - men jeg tror det ikke. Det beste er vel å ta en telefon til statsarkivet i Hamar og forhøre deg der.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja, Arne! Det går an, og kanskje noen i forumet kan svare på dette med klausuler også? Men som jeg har sagt før så er mye funnet ut og spennende er det, for jeg har jo 'vært' i bilbyen Detroit i løpet av debatten og det var på ingen måte bortkastet:-) og fått et innblikk 'buisnessen' til Ford også. Yrke 'capitalist' ja, slett ikke verst.:-)mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg snakket akkurat med en hyggelig dame på statsarkivet i Hamar. Hun sjekket om skiftematerialet fra 1955 fra Østerdalen var innlevert - og det var det. På spørsmål fra meg om klausuler fikk jeg til svar at dette ble vurdert fra skifte til skifte, avhengig av om der fantes sensitive opplysninger eller ikke. Men det var fullt mulig å få enkeltopplysninger hentet fra skiftet, og det er jo det du trenger. Og er ikke Marie nevnt der, så er hun vel død før 1955.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det var flott service Arne! Da skal jeg gjøre henvendelse til Hamar jeg også. Marie vil være 80 år i 1955 hvis hun lever så det spørs!!, Kanskje jeg i tillegg får vite når Hannas mann døde for det er også ukjent, han levde lenger enn Hanna. Vi får prøve:-), mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.