Gå til innhold
Arkivverket

[#45964] Marie Furuhovde, f. 1875, emigrerte til Amerika

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Ja, du skreiv jo lenger opp her at ho Dagny immigrerte i 1921, så da er hun jo norsk så god som noen. Lurer på jeg, ho kunne kanskje teoretisk leve i dag? mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Reidar. Ja, nå er vi jo kommet langt med Marie og hennes liv. Hun har sikkert oppholdt seg i København i 1900 siden vi ikke kan finne henne i Norge. Det kan virke som om hun var en foretaksom dame som visste hva hun ville. Det kortet som er frankert med et 3-øres frimerke, er det ikke en leselig dato på stempelet?Dagny og Harold drev også med fjærkre. Hun er nok død forlengst vil jeg tro. Hun var jo 32 år i 1930, altså født ca. 1897.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette er nok Harolds dødsegistrering i SSDI:Name: Harold LunderSSN: 152-05-6856Last Residence: 08360 Vineland, Cumberland, New Jersey, United States of AmericaBorn: 16 Nov 1877Died: Mar 1968State (Year) SSN issued: New Jersey (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja, hei igjen Arne! Ja, nå løser ting seg etterhvert.:-)Ja vel, drev de med fjærkre både Franklin`s og Lunder da tro? Dessverre er ikke datoen på post-stempelet leselig, men en kan ane at det er stemplet Foldalen, og det er et gul-oransje 3-øres frimerke, hvis en hadde en oversikt over frimerke-utgivelsene kunne en kanskje finne tids-epoken. Du har vel ikke fått sett mer på denne Rhode Island-adressa i innlegg 92? men det haster ikke. Jeg kan jo legge ved framsida av kortet som viser Rondane, ikke langt unna meg i gamle dager. mvh Reidar

bilete2198.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg enset ikkje innlegget ditt med lenke til utreisa til Lunder, Arne, og jeg begynte å lure på om jeg hadde lest feil i brevet så Dagny kom fra Kristiania, men hun skriver at hun kommer fra Kristiansand S ja. Så lurte jeg litt på, hvorfor var det vanlig at de løy litt på alderen som er nevnt litt lenger opp? mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har kikka på hjemmesida til Vineland, New Jersey nå og surfet litt der. Det ligger en adresselapp i sakene mine til Fred Franklin, 20509 Westhaven, Detroit , Michigan. Kan han da ha blitt enkemann og flyttet tilbake til Detroit tr? Den er ikke datert men det tyder på at det er i samme tids-aspektet som korrespondansen til Dagny Lunder, først på 1950-tallet. Greier vi å finne ut noe ut fra denne adressa? jeg er masete nå! Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Nå er det vel ikke noe i veien for at Dagny kan ha vært i fra Kristiansand. Det er vel heller trolig at Harald var kan ha vært fra Aker, men det kan vi jo heller ikke vite. De kan jo bare ha besøkt slekt som var bosatt der. Jeg ser at dette 3-øres guloransje posthornfrimerket ble trykket helt frem til 1937, så det gjør det litt vanskelig å tidfeste når dette dette kortet ble brukt. Da må man nesten kjenne til portotakstene.Man ser, om enn ikke så ofte, men fra tid til annen kvinner som oppgir feil alder og da en alder som vanligvis gjør dem yngre enn det de egentlig var. Disse forekomstene har jeg vel oftest kommet over i emigrantdatabasene og skipsmanifestene. De ville vel helt enkelt utgi seg for å være noe yngre enn hva de egentlig var, eller? Jeg har ikke noe bedre forklaring på det.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har bare tilgang til tellingene frem til 1930 så det blir vanskelig for meg å si noe ut ifra de adressene du oppgir, men jeg vil ikke se bort fra at Fred Franklin flyttet til Detroit. Dette kan da være hans dødsregistrering.:Name: Frederick FranklinSSN: 142-12-2409Last Residence: 48235 Detroit, Wayne, Michigan,United States of AmericaBorn: 9 May 1881Died: Mar 1971State (Year) SSN issued: New Jersey (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Fine slutninger Arne! Ja kanskje Fred har levd helt fram til 1971, og kanskje han har tatt med seg Marie tilbake til Michigan på sine gamle dager også? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Da Arne, har vi kommet utrolig langt, jeg trodde for ei uke siden at dette ville stoppe opp, men disse gamle Amerika-brevene gjorde vei i vellinga. Denne skifte-attesten på Maries søster som jeg ble lovet fra statsarkivet har nå aldri dukket opp men nå har jeg egentlig ikke noe mer bruk for den. Frederick Franklin ble en gammel mann, for det er vel sannsynlig at det er han du har funnet, og da var han noe yngre enn Marie. Så er det dumt spørsmål fra meg da, State SSN issued: New Jersey, betyr det at han er begravet i New Jersey? Og Marie er nå sikkert død en gang mellom 1950 og 1971 ho da? og så det Spørs hvor alvorlig syk hun var i 1950 da, om hun kunne komme seg til hektene att ei stund. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Han er sikkert begravet i Detroit, som også var hans siste oppholdssted. Med SSN issued menes nok at han tiltrådte SS og fikk tildelt sitt nummer i New Jersey før 1951.Jeg håper jo du får et svar fra Statsarkivet. Det kan jo gi svar på om Marie fremdeles levde i 1955.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Du Arne, Tusen, tusen hjertelig takk! Det er nok Marie du har funnet her ja, da har du vært til uvurderlig hjelp de siste ukene og jeg har fått svar på noe jeg har lurt på siden den gamle Streitlien-utgaven av Folldal Bygdebok kom ut for snart 40 år siden. Mor visste at hun en gang hadde vært hos Ford men jeg tror ikke hun visste at Marie kom til Vineland i New Jersey og levde der. så da er nok ringen sluttet. Jeg kommer nok også tilbake med flere spørsmål og et resymè på det vi har drevet med gjennom en lang debatt. Tusen takk enda en gang Arne, vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Da fant vi ut av dette til slutt takket være gode hjelpere! Ut fra brevet til Dagny Lunder sliter Marie med helsa i 1950, og det fortelles at doktoren sier hun har sukkersyke (det er vel ikke farlig å si det 57 år etterpå)og at det ikke er uvanlig at eldre får det, og da er det vel det som i dag på fagspråket kalles 'Diabetes type II', så allerede da hadde amerikanske leger kjennskap til denne sykdommen ser det ut for, (men den var kanskje kjent her i landet også), men med Marie var det sikkert andre komplikasjoner i tillegg, men det var nå det. Ektemannen Fred levde i 20 år til ser det ut for, og det tyder vel på at han flyttet tilbake til Detroit når han ble enkemann, han måtte kanskje selge hønsefarmen etter at han ble alene? jeg vet ikke hvordan det funket med trygder og slikt borti der? Ellers, dette kortet fra Hixton lenger oppi tråden her er sendt til Norge i 1909. Dette var bare litt filosofering etter noen uker med 'hardt arbeid'. vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hjertelig takk for mail og bilde, Reidar. Det var interessant å se gården hvor Marie kom fra. Du har sikkert rett i at Fred solgte gården og flyttet til Detroit etter Maries død. Han jobbet kanskje noen år i bilindustrien før han pensjonerte seg. Social Security ble lovbestemt den 14. august 1933 under president Roosevelt, men jeg kjenner ikke til beløpet på en event. pensjon fra ordningen på den tiden.Jeg lurer på hvem som var i Hixton i 1909? Kanskje det var andre av Maries slekt som reiste over tidligere?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen Arne og takk att for fine opplysninger! Ja, kanskje Fred var såpass sprek at han kunne ta et tak ved samlebåndet i bil-fabrikken og var det ikkje samlebåndet så hadde de vel behov for folk andre steder i fabrikken så det skal du ikke se bort fra. Det er artig å forsette tråden litt likevel om Marie er oppklart. Jo da, kortet fra Hixton er fra slektning, det er fra Maries tante og min oldemors søster Mille Rismoen, og i Vidar Støen`s bok om utvandringen fra Folldal er det ei kart-skisse over dette området i Wisconsin og det er noe som heter Rismo-dalen ved Hixton så det er mye interessant å grave i hvis en vil. Mille Rismoen reiste til Hixton 25.6.1891, med en billett som kostet kr 310.-. Du greier kanskje å finne den utreisa også du så hvis du vil skal du få frie tøyler. Hvis scanningen min er snill legger jeg ho ved under her. vennlig hilsen Reidar

bilete2204.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er det nok helt sikkert ja, Arne! så hvis du har tid og lyst så må du bare rekke henne, for du finner helt sikkert en del interessant her også. Det funket å legge inn denne adresselappen i dag da, men det gjorde det da ikke med Marie her om dagen, jeg sladdet vekk USA i dag, har det noe med saken å gjøre? Det blir vel stille fra meg utover kvelden men du må bare forske likevel hvis du har lyst Arne. Vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Kikket på utreisa du fant Arne! Linje: Angela? Er det skipet eller? Ellers har nok denne dama en del etterslekt men det gjør ikke noe, kanskje vi finner fjerne slektninger:-),Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Brukte både damp og seil dette S/S Angelo da ja? Seilene var vel til hjelp hvis kreftene fra dampen røynet på kanskje? Ikke full så bekvem å reise med heller denne farkosten kanskje? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja, Arne, jeg vet ikke om vi trenger å legge så mye arbeid på Mille Rismoen, for hun er omtalt i Vidar Støen`s 'Utvandrerhistorie for Folldal', og det står slik: Mille Hansd. Rismoen ( Rismon), f.16.6.1859, d. 5.11.1913, reiste 25.6.1891 fra Christiania med S/S Angelo til Hixton. Hun var ugift og bosatte seg i Fall Coulee. og Mille ble gravlagt ved Upper Pigeon-kirka. (Kanskje det er Upper Pigeon-kirka som er på kortet lenger opp her?), Hun var ugift, men hun hadde 2 barn som hun tok med seg over til Amerika og de har etterkommere. Det står at sønnen til Mille som heter Ole Oleson Rismon f. 13.6.1882 og d. 22.6.1945 bygde noe som heter 'Ole Rismons Lodge' som var velkjent blant friluftsfolk, Jeg kommer ikke helt på hva 'Lodge' er for noe? Så står det at han var aktiv i lokalpolitikken og formann i noe som heter Star Lake township fra 1926, og Ole hadde 4 barn: 1. Harriet, 2. Alice Jane, 3. Mary Louise og Ole jr. og nå må jeg ha hjelp, blir mor tremenning med disse 4, blir det riktig? slikt er så vanskelig å se i blant. Så kan vi jo ta med dattera til Mille også, hun heter Petra Marie Teodorsd. Rismoen (Mary Rismoen), f. 13.12.1879 og reiste med mora. Hun ble g. m. Mr. Helbing. De bosatte seg i Minneapolis. og faren til Mary var Gustav Teodor Lindstrøm f. 1854. Så står det at det er 2 barn og så står det ikke mer så om det er barna til Mary det er snakk om vet jeg ikke. Så jeg vet ikke Arne hvor mye arbeid du vil legge på Mille, hvis du ikke vil sjekke hvem som er barna til Mary da? Dette ble langt og sikkert uoversiktlig og vanskelig å lese. vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Reidar. Jeg har store problemer med å finne Petra (Mary) med etternavn Helbing. Jeg tror nesten de må ha brukt et annet navn. Jeg er forøvrig imponert over denne bygdebokforfatteren som har fulgt opp slekten så godt i USA. Det står ikke noe mere om denne Mr. Helbing? Jeg vet ikke hvor oppsatt du er på å få navn på disse to 'mulige' barna til Mary. Om du mener det er viktig for deg så skal jeg selvsagt fortsette å lete, men som sagt, det blir ikke helt enkelt om de brukte et annet etternavn. Jeg kan heller ikke finne henne registrert som død i Minnesota Death Index med det navnet.Du har vel rett i at Oles barn blir din mors tremenninger. Milles barn Ole og Petra blir vel fetter og kusine til din morfar. Deres barn blir så tremenninger osv.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen Arne. Ja, dette lange forrige innlegget mitt ble jeg litt likevis på selv også, jeg tror rett og slett at disse to barna som jeg trodde var Mary`s er de to barna til Mille Rismoen, altså Petra Marie (Mary) og Ole. Ellers, Ole var g. 4.12.1915 m. Edith Ellerman, hvor hun var fra står ikke. Far til Mary var en Gustav Theodor Lindstrøm, f. 1854 (antagelig fra Härjedalen, for Mille var tjenestejente i Hede) og far til Ole er Ole Oleson Dalby f. 1857 og d. 1884 fra Värmland, (så ho Mille har hatt litt omgang med svensker):-). Ja, det er litt innviklet for en amatør som meg, vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.