Gå til innhold
Arkivverket

[#46074] Signy Birkeland, født 14.10. 1908

Gjest Kjell-Erik Andal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Hei igjen, jeg fant lysningen for vielsen, og der står det en interessant opplysning: Hun ble konfirmert i 1925 i Kopervik !Skal ut nå (er på Tenerife), men skal se etter imrogen hvis ikke noen andre gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er lenken til LysningenLenkeSom Ruth sier er hun er født i Skåre i 14.8 1910. Men en tilleggskommentar i lysningsprotokollen sier altså at hun er konfirmert i 1925 i Kopervik (som ikke finnes på nettet). I og med at hun er konfirmert, så må hun vel også være DØPT og ført i kirkeboka for Skåre (finnes ikke på nettet for 1910).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jakob Ludolf Andersen fikk sønnen Jakob Ludolf f.26.10.1914, død 10.1.1961. Han var gift med Ane Serine Lindanger f.1887 og de var gifte 1908 i H.....sund eller kanskje er det K.....sund. De hadde da tre barn som alle levde. Se vedlegg. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete2110.10.1914.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakob Ludolf og Ane Serine fikk også en sønn, Kristian Bertin, f.24.12.1908 i Haugesund. Da mangler det bare et barn mellom 1908 og 1914. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

De ble gift i Haugesund i 1908, her er lenken LenkeDet ser ut som familien Andersen kan ha bodd i Haugesund hele tiden, mens Signy Agnette er konfirmert i Kopervik i 1925, og altså født i Skåre i 1910.Men det er vel to muligheter:a) Familien flytter fra Haugesund til Skåre i tidsrommet 1908 - 1910, deretter tilbake til Haugesund hvor sønnen Jakob Ludolf døpes i 1915, og deretter til Kopervik før 1925. (Da kan de eldste av barna, som er døpte i Haugesund, også være konfirmert i Kopervik). I 1932 bor familien mest sannsynlig i Haugesund når Signy gifter seg der.b) Signy ble adoptert av familien Andersen i Haugesund i tidsrommet 1925 - 1932 (hun oppgir Jakob Ludolf som sin far ved vielsen i Haugesund i 1932).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, da er det vel bare en ting som gjenstår: Noen må gå og se på døpte barn i kirkeboka i Skåre. Der skulle det fremgå hvem som er Signy Agnettes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Signy visste ikke at hun var adoptert før hun ble gammel, og var da naturlig at hun oppførte Jakob Ludolf som sin far ved vielsen. Skal bli spennende og se om vi finner dåpen hennes, mye blir løst da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble bomtur på biblioteket i dag. Jeg fant ikke Signy Agnette i det aktuelle tidsrommet. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Da vil jeg foreslå at Kjell-Erik kontakter kirkevergen i Skåre, og spør om de kan hjelpe. Henvis til opplysningene i Lysningsprotokollen (se lenke ovenfor) om at hun er født i Skåre og konfirmert i Kopervik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Brev og email oversendt kirkevergen i Skåre. Men det er jo litt av et sammentreff at det er døpt en person med navnet Signy Agnethe i Vikedal i Sandeid i 1912: LenkeAgnethe er vel ikke så vanlig navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja det kan være verd å holde litt på dette 'sporet' sålenge vi ikke finner fødsels- og dåpsdata på den alternative Signy Agnette. Jeg synest forresten det står Agnette også i Vikebygd-boka(?)Det kan tenkes at fødselsopplysningene i kirkeboka i Haugesund ved vielsen i 1932 er feil, samt at opplysningen 'konf. 1925 Kopervik' kan også være en feil, altså at begge disse opplysningen tilhører en annen person.En kontroll bør være å se om det er en Signy Agnette blant konfirmantene i Vikebygd ca. 1916/1917.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Har nå fått bekreftet at Signe Anette, født 14.08.1910 er den riktige, datter av Jakob Ludolf Andersen og Ane Serine Lindanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Nei, jeg leter fortsatt. Skal prøve å komme meg på riksarkivet i morgen, hvis jeg får tid,og pløye gjennom resten av Rogaland som ikke er på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg ville tro mer på utsagnet 'hun fikk først vite sent i livet at hun var adoptert', enn et udokumentert utsagn om at hennes etterkommere sier 'foreldrene var Jakob Ludolf og Ane Serine'. Det er jo flere muligheter, f.eks. at Jakob Ludolf, er Signys far, og at moren er en kvinne som bodde i Skåre.At etterkommerne ikke er sikre, betyr at de ikke har sett noen dåpsattest for Signy, og kansje er hun ikke døpt (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.