Gå til innhold
Arkivverket

[#46078] Sveriges befolkning 1890, 1900, 1970, 1980, Sveriges dødbok 1947-2003

Gjest Janne Høgdin
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Lunde

Hei, takk for at du sjekket.Kan du hjelpe meg med å tyde Gustavs fødselssted ved vielsen LenkeJeg synes det står Skrisvik Pastorat i Ba??, men kan ikke finne noe sted som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Bjørg! Jag är ganska övertygad om att det står Skredsvik Pastorat i (Bohuslen?) (Se 175). Jag har för mig att Bohuslän hade en annan stavning tidigare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Jeg søker opplysninger om min kones bestefar, Axel Emil Nilsson, f. 14.8.1872 i Sverige. Han skal være født på Grøndal(?) i Kuddby forsamling i Østergøtland. Farens navn er oppgitt å være Nicolaus (?) Nilsson.mvh Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Tom I 1890 bor han ¨på Tåby gård der han er dreng hos Karl Erik Andersson. Finner ikke faren i den tellingen. Ser ikke faren nå men får lete videre. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Nilsson, Axel Emil Dräng (ogift man)f. 14/8 1872Utvandrad 22/10 1897 från Bråta, Skällvik, Östergötlands län (Östergötland) till Hedmark fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 58Emibas emigrationsakt: Skällvik E 1897 002Onormerade namnformer:Destinationsort: Hedmarken Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Takk igjen, Hanne! På 80- tallet lånte jeg fisch fra SVAR for å lete etter Axel Emil. Jeg mente at jeg fant ham da, og at hans far het Nils Petersson. Men når jeg her om dagen begynte å sjekke mine gamle data opp mot kirkebøkene på digitalarkivet, fant jeg i lysningsprotokollen for Tune at hans far var en helt annen. Axel Emil hadde beholdt sin fars etternavn, altså Nilsson. Jeg var vel sikker på at man fylte patronymikonregelen også i Sverige, men der gikk jeg bet. mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei Janne.Tror du at du kan hjelpe meg med dette:Leter etter foreldrene til Carl (Karl) Gustav Anderson, har at han er født 21 juni 1890 i Sundbyberg ved Stockholm og at faderen heter Anders Anderson. Carl giftet seg i Brevik i Sør Norge ca 1920.Mvh. Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Hej Unni. Sundbyberg blev egen församling genom utbrytning ur Bromma församling i 1909.Men, jag finner inte K©arl Gustav i Bromma eller i några grannförsamlingar, varken 1890 eller 1900.Har du några fler uppgifter om honom? Vi kan ju försöka efterlysa honom i svenska 'Rötter'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei Janne. Takk for svar,har lett etter vielsen til Carl Gustav i Brevik kirkebok, men har bare funnet ham i Lysningsprotokollen. Skal prøve å finne ut eksakt når han giftet seg og om det kan stå noen fler opplysniner om han ved vielsen. Du må gjerne etterlyse han på 'Røtter' for meg. Har bare hans fødselsdag, og har fått oppgitt at faren heter Anders Anderson.Hilsen Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei Janne.Må rette opp en feil, Han heter Carl Oskar Anderseon, og ikke Carl Gustav som jeg har skrevet. Beklager. Kanskje det er lettere å finne han nå.Hilsen Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei igjen Janne.På Family Group Record har funnet en Karl Oscar Andersson født 21 juli 1890 Ringshyttan, Nora, Orebo. Foreldre: Anders Oscar Andersson og Carolina Gustafsdatter. Det stedet denne personen er født, er det i nærheten av Stockholm? Hvis dette er den rette Karl Oscar, så er det bare måneden som er forskjellig, det er jo fort gjort å blande Juni og Juli. Kanskje du kunne skjekke opp dette allikevel. Mulig at du kan finne ut når han flyttet til Norge også.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Annika Persson

Hej Steinar! Det var länge sedan du ställde din fråga, men du kanske läser här ändå. Jag hittade Anders födelse i C:3 Holmedal sidan 231. Han är född 2/9 och döpt 3/9 1821 i Munstad, Holmedal. Fader Olof Andersson och moder Karin Nilsdotter, vittnen Eric Svensson och dess hustru Sara Nilsdotter döpt av adj. Dahlman. Jag kollade AI:8 Holmedal 1821-1826 sidan 135. Där fanns Olof Andersson född 1794 i Holmedal och Karin Nilsdotter född 1796 i Holmedal, Anders och hans bror Nils född 1823, död 1825. Jag följde familjen framåt och det fanns barn Nils född 1826, Carl född 1828 död 1835, Sara Stina född 1830 död 1846, Thure född 1833, Carl född 1837. Familjen flyttade till Gårdtevet, Holmedal 1845.Fader Olof dog 1851 tror jag det står. I B:1 Holmedal utflytt hittar jag dräng Anders Olsson med attest nr 1 5/1 1845 och utflytt 12/1 1845 till Åckerholt i Hofs prästegälld. Kajsa Haraldsdotter finns inte med i födda 1830 i Holmedal. Gifte dom sig i Norge? Mvh Annika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Takk for nye opplysninger.Så vidt jeg vet ble Anders og Kajsa boende i Holmedal, men dette stemmer altså ikke. Hofs prestegjeld er det i Norge? Skla prøve å sjekke ut./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.