Gå til innhold
Arkivverket

[#46133] Mine erfaringer med Brukerforumet og deling av info. Skal vi starte noe nytt?

Gjest Lars Ove Wangensteen,
 Del

Recommended Posts

Arild:Nei jeg betaler gjerne for noe som gir meg noe tilbake. Så det er ikke økonomien som er bakgrunnen for mitt tema.Det er greit at noen bruker og betaler for opplysninger i Slektsforum, men når vi ser antall innlegg her på BF i forhold til 'konkurrenten' så sier det seg selv hvem som er mest frekventert.Det om problemet med søk på feks adelsslekten Dal skal jo ikke være problematisk, så lenge temaet er DAL, og søkeordet det samme. Da vil man få opp alle innlegg som omhandler slekten, og ikke være nødt til å lese en haug med innlegg for å være oppdatert.Jeg viser til Anbytarforum som jeg synes har en veldig grei inndeling.Så kan du gjerne si at dette har jo Slektsforum, men det er ikke poenget. Poenget er at man her på DA, som er det mest populære nettstedene for gransking, kan gjøre noe med søkemulighetene.Og for de som tror at dette temaet er opprettet fordi en av lederne i DIS gikk til personangrep på undertegnede i går, så er det feil. Jeg ønsker bar å komme med innspill for å videreutvikle Norges beste nettsted for oss som er interessert i våre aner.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Arnfrid Mæland

Odd Roar;du kan søke direkte i tekstene. Metoden bruker jeg når jeg søker i Tingbøker, andre dokumenter, f eks hovedfagsoppgaver eller artikler, og her på DA. Metoden kan brukes uansett format; .doc, .pdf mv. Du velger 'Rediger' på menyen øverst, deretter 'Søk' eller 'søk på denne siden', du får opp et lite skrivevindu der du skriver f eks 'sch' ved søk på Schjelderup, 'heg' ved søk på Hegelund, da vil du få treff på alle skrivemåter som starter med hhv 'sch' og 'heg'. Metoden bryr seg ikke om store/små bokstaver.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (52): Det visste jeg ikke. Takk for en meget nyttig opplysning, forutsatt at det da ikke bare er stikkordene som gir treff.Til (50): De kommer i alle fall raskere på BF. Andre steder kan en regne med å vente enten i dagevis, eller mer sannsynlig: henimot evigheten... (eller til istiden tar oss igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Du tar litt feil der Arnfrid. Når ein setter inn søkeord i Søk i tema/gå til nummer, så viser den tema som inneheld 'søkeordet' i tittel, stikkord eller forfattar. Spørsmålet er her om det hadde det vært mulig at søket også omfattet innholdet i teksten.Det søket du foretar Arnfrid er inne i ett allerede åpnet dokument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. (54): Har nettopp oppdaget det samme. Det jeg savner her er en søkemulighet i alle lagrede tekster i DA samlet for å kunne finne et ønsket innhold. Ofte rommer et tema mye mer enn hva de opprinnelige stikkordene avslører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild Du får unnskylde noen skrivefeil i innlegget mitt, men håper du fikk med deg budskapet.Og for de som har fått et inntrykk av at jeg synes DIS er noe 'tull', så mener jeg selvfølgelig ikke det. Jeg er derimot en kritisk person, og det er min rett å stille kritiske spørsmål. Noen ganger kanskje også provoserende for å få en debatt. Jeg ønsker DIS alt godt, og respekterer det de gjør. Og jeg er i min fulle rett når jeg sier at foreningen ikke er noe for meg. Men sikkert for mange andre.Jeg har de siste månedene sendt oppslag jeg har gjort til veldig mange Dis-medlemmer, og jeg har bare fått positive tilbakemeldinger. Så at en av lederne i DIS har mistet respekten for meg og det jeg har gjort, er meg revende likegyldig.Grunnen til dette tema var en debatt om ikke BF kan utvikles videre, ikke en kritikk om Slektsforum. Min ide var en ny søkemulighet, et annet 'tema'-opplegg i Norges største database for slektsopplysniner.Men det er selvfølgelig bare et forslag.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da misforstod jeg Odd Roars spørsmål. Tidligere kunne man søke i Google; f eks 'Digitalarkivet Deabattforum Hegelund' og få opp alle tråder der dette ordet var. Dette får jeg ikke til lenger. Noen som vet noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Innlegg i Trønderslekt finnes fortsatt ved Googlesøk, men BF er forduftet derfra. For øvrig oppdager Google kun noe få, ganske tilfeldige, av de innleggene en skriver, og helst av nyere dato. Så noe fullgodt søk er dette uansett ikke. Merkelig er det i alle fall at selv om helt utenforstående Google finner data slike steder, så klarer ikke DA selv å etablere en slik mulighet for sine brukere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Erling Utne antyder i innlegg (45) at RSS-tjenesten til Digitalarkivet kan bidra til en løsning av de problemene Lars Ove begynte med. Dette fikk meg til å kikke litt på denne tjenesten, men jeg kan ikke se hvordan jeg kan legge inn automatiske søkekriterier der. Hvis Erling fortsatt er 'til stede' kunne det være nyttig å høre hvilken RSS-leser han bruker, - og evt. få noen praktiske tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg var innom RSS-tjenesten i dag for å sjekke (la den inn da den ble opprette), men de siste trådene jeg ikke hadde lest var fra okt 2006, så den tjenesten er neppe oppdatert.Google; ved søk i Tingbøkene (som også er fra DA) fungere det fortsatt greit, jeg skriver 'Tingbok Heine' og får opp de tingbøkene som har Heine med. Problemet på Google er at de tar ikke alle navnevariasjoner, f eks Heine som Hejne eller Heyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

til 56Vi har i flere innlegg forstått at du ikke er 'Fans' av DIS.Det virker mest som en krigføring mot DIS. Alle kan ha sine meninger, men å kverne det, det blir vel mye. :)Trodde tema var 'Mine erfaringer med Brukerforumet og deling av info. Skal vi starte noe nytt?'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Utne

RSS tenesta er oppdatert så vidt eg kan sjå. Rett nok har eg aldri fått ho til å fungere heilt rett med Outlook 2007. Brukar ein derimot FeedReader er alt i orden. FeedReader har etter mitt syn dårlegare sortering og stikkordsfunksjon enn Outlook 2007. Eg har ikkje funne ut kvifor Outlook 2007 ikkje funkar skikkeleg. Kanskje det hadde endra seg om feeden hadde vore i Atom? Eg vil avgjort råde dei som vil skaffe seg betre oversyn over diskusjonane her om å sjå på RSS tenesta. Innføring i 'kunsten' finn de mellom anna her Lenke og elles er Google eit nyttig verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Grunnen til at noen nettsteder eller tjenester vinner overlegent over andre kan ofte være småting. Vevbaserte diskusjonsfora vant i sin tid over nyhetsgruppene som nå er overtatt av Google, nok fordi man måtte gjøre noen enkle innstillinger for å kunne bruke nyhetsgruppene. Jeg syntes nyhtesgruppene var bedre enn Digitalarkivets fora. Men markedet bestemmer.I dag har jeg en klar preferanse for Digitalarkivets fora heller enn DIS Slektsforum rett og slett fordi DIS Slektsforum har mer struktur enn innhold mens Digitalarkivets fora mye gir bedre totaloversikt. På Digitalarktivets fora kan jeg meget raskt se på overskriftene om det er noe interessant, plukke de jeg vil se nærmere på og ignorere resten. På DIS Slektsforum har jeg valget mellom å klikke meg innom mange underområder om kanskje kunne ha noe interessant, eller jeg kan ta de få som jeg tror innholder noe, og risikere å gå glipp av noe interessant. Kanskje har jeg oversett muligheter til å gjøre ting enklere.Ellers tror jeg at strukturen hos DIS Slektsforum gir betydelige fordeler ved å unngå dupliserte debatter om spesifikke adelsslekter, men jeg er ikke så sikker på at det vil løse alle duplieringsproblemene.En ide til Digitalarkivet om å få til søk inne i debatter: Hva med å la alle tunge søk gå på en egen server, kanskje en maskin som likevel skulle pensjoneres snart? Om et tungt søk ikke belaster hovedserveren, gjør det ikke så mye om det blir lang responstid fra en dedikert server hvor informasjonen kan ligge duplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto (61)Jeg har min fulle rett til å ha min mening om det meste her på jorden, og jeg kan ikke se jeg har kvernet noe. Og hvis du leser innlegg 56 er det helt utrolig at du påstår jeg driver en krigføring. Sunn kritikk må da være lov uten å bli personlig trakassert?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Lars Ove - Da jeg skrev mitt innlegg (48) var det delvis på grunn av at jeg var noe forundret. Jeg er fremdeles forundret.Du klargjør at du har ingen problemer med kontingenten på 300 kroner. Greitt.Du sier videre: 'Jeg ønsker bare å komme med innspill for å videreutvikle Norges beste nettsted for oss som er interessert i våre aner.' Hvordan kan Norges beste nettsted være det som mangler det du ønsker, mens det som har de funksjonene du er ute etter, vil du ikke besøke?Argumentet ditt er at det er stort besøk her. Og det er jo vesentlig. På Slektsforum er det registrert over 5000 brukere, og det er ikke så aller verst. Jeg lever godt med begge deler, og det tror jeg også du kunne gjøre. Med din deltakelse ville det bli mere fart der, og du kan få de mulighetene du er ute etter. Ikke minst oversiktligheten er Slektsforums fortrinn. Der finner du også eget tema der man kan ta opp ønsker om forandringer og forbedringer. Så hva som holder deg tilbake er vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArildJeg mener at Norges beste nettsted for de som søker slekt er DA og dette forumet. Ingen vil klare å overbevise meg om at det finnes noe bedre. Jeg har lang erfaring i dette med å drive med hobbyen min på internett, og jeg har havnet her nettopp fordi det etter min mening var det beste stedet. Det finnes ingen annen forklaring på mitt valg.Det jeg vil fram til er at det kanskje kan gjøres forandringer/forbedinger her, slik at det blir lettere å søke, og mer oversiktlig.Og jeg ser ingen grunn til å 'dele meg' på to nettsteder. Jeg får den hjelpen jeg trenger her inne, og jeg gir det jeg kan bidra med her inne. Og hittil er både jeg og de jeg har hjulpet fornøyde. Så hvorfor endre på det?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det har jo vist seg hvilke forum som er best, det viser jo interessen for det vi skriver på nå. Det andre er rotete, uoversiktelig, en må knotte seg hit og dit hele tiden, og hjelpen er heller laber. Anbytarforumet i Sverige er også tregt, tungt, og det virker veldig 'gammeldags'.Arild (48) vil også ha Brukerforumet styrt av DIS? Hvorfor drar du dette inn her? De må rydde opp i sitt eget rot på sidene sine før de i det hele kan tenke på ”ta over” dette meget bra forumet vi stadig krangler og knoter på. De aller fleste av oss vil faktisk ikke ha endringer. Vi trenger bare å bli flinkere til å skrive bedre søkeord på overskriftene. Noe som er tatt opp i alle år av flere her. Dette er brukerslurv.Og hva er det Lars Ove mener med en Epost-ring for hver slekt - styrt fra hvor?? På den måten kommer vi ikke langt med granskingen. Det blir jo å gå bakover i utviklingen. Slekter 'blander' seg som kjent med hverandre, og andres viten ville bli helt utestengt fra en slik ring. Jeg har selv vært med i en slik, styrt fra Universitetet på Tøyen, fra 1996. Det varte noen år, men lukket seg selv til slutt. Her måtte hver enkelt godkjennes av 2 av brukerne for å være med. Rene frimureriet. Sånn kan det fort bli Lars Ove. Det jeg var med på var i en helt annen sektor enn genealogi, for å ha sagt det. Men en like tung, mulig verre.At noen her drar Statsbudsjettet inn i vår lille hobby, må en vel bare more seg over.Nei, takk til Oldervoll som har satt dette i gang uten selv å være slektsforsker. Vi har alle hatt stort utbytte av dette siden 1999, og så mye god underholdning! Egentlig skulle flere av debattantene også takkes, det blir ofte mye gapskratt her hos meg i sene nattetimer. Her er mange flinke folk på mange måter!Bare ros til Digitalarkivet og Brukarforumets geniale lettvinte brukervennlighet fra Liv i Degernes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Til Lags aat alle Ivar Aasen (1813-1896)Til Lags aat alle kann ingen gjera; det er no gamalt og vil so vera. Eg tykkjer stødt, at det høver best aa hjelpa den, som det trenger mest.Og kor du bryggjar og kor du bakar, d'er alltid ein, som det ikkje smakar; og naar den eine daa gjerer Rop, so ropar sidan den heile Hop.D'er mange nog, som vil Domar vera og læ aat alt, som dei andre gjera. Og Lyte finna dei rundt i Kring, og sjølve gjera dei ingen Ting. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LivDet optimale hadde vært at vi hadde blitt varslet om temaer vi interesser oss for, helt klar.Men en E-postring skal jo ikke styres fra noen andre enn de som er 'medlem'. La oss si at jeg går ut og sier jeg er interessert i slekt i Trøgstad, og de som er det samme, må sende meg en mail. Da er jo ringen etablert, og vi kan enkelt legge de intersserte i en mappe kalt Trøgstad i Outlook. Får jeg, eller andre i ringen opplysninger (gjerne fra Slektsforum eller Brukerforum) opplysninger om Trøgstad, så sender jeg de videre til de i mappen 'Trøgstad', og alle får opplysningene.Og dette fungerer hos meg, og for et begrenset antall 'brukere' som har samme interesse som meg, men det er ikke optimalt.Det optimale hadde vært at Brukerforumet hadde delt opp mer (slekter, adel osv)Mvh Lars OveDet optimale hadde vært at Brukerforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Innlegg nr. 1 starter med spørsmålet : ''Skal vi starte noe nytt?''. Jeg trodde det her var ment noe nytt som ikke var Brukerforumet. I innlegg 1 står det også at dette nye skulle være et alternativt til DIStreff. Dette nye er også i innlegg 1 betegnet som en medlemsring.I innlegg 32 er trådstarter Jan Ove lettet over at Brukerforumet består, og ikke er på vei over i private hender. (Det siste var et forslag fra to foreninger for 3-4 år siden, men som Digitalarkivet dengang takket nei til, og som dermed er årsaken til at DIS i steden startet Slektsforum.).Nå har det også vært en god del debattråder de siste 5 årene med forslag til endringer (og forbedringer) i Brukerforumet. Forslagene har blitt fremmet av en svært lang rekke av velmenende slektsforskere. Til alle disse forslagene har det kommet svar fra Digitalarkivets ansatte. Alle forslagene som ville medføre vesentlige omlegginger av Brukerforumet, i retning av inndelinger i enkeltslekter, topografisk inndeling med videre, har blitt avvist, med den begrunnelse at det ikke var noen prioritert oppgave for Digitalarkivet og bruke så mye ressurser rettet mot slektsforskere.Jeg trodde derfor idéen om å omskape Brukerforumet i retning av noe som var idéellt for slektsforskere, var lagt død i tidligere debatter. Det var dermed ikke min tro at Jan Ove i innlegg 1 hadde ment at ''vi'' skulle tolkes som ''Digitalarkivets Brukerforum''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore (70)Som tidligere påpekt er jeg ikke forsker som deg, men gransker. Og det er det stor forskjell på.Og hva dere forskere har foreslått er ikke så viktig for meg, det er hva vi granskere er opptatt av som jeg er opptatt av.Og når jeg skriver 'vi' er det på vegne av vi amatører, ikke dere som er profesjonelle.Og det er ikke snakk om 'omskaping' det er snakk om forbedring.Så vær så snill; respekter oss som granskere uten universitetsutdannelse innen et fagfelt, vi er i flertall her, uten tvil.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ToreOg for å ikke gjøre et 'betent' tema for deg verre, så er mitt navn Lars Ove, ikke Jan Ove. Det bør gå skikkelig fram både ved mine mailer til deg om Bratt og mine innlegg her.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å få dette temaet innpå sporet igjen:Er det mulig å gjøre dette forumet mer oversiktelig? Kan jeg i framtiden bare søke på feks 'Shelderup' for å legge inn det jeg har om Schelderup?Jeg vet det er vår oppgave (i dag) å sørge for å legge inn og søke etter innleggene riktig, Men finnes det andre løsninger?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Her kommer Lars Ove (ikke Jan Ove) nok en gang med karakteristikker av meg som person. Jeg har i et tidligere innlegg reagert på dette, siden slike karakteristikker ikke er nødvendige i diskusjonen, og heller ikke er ønskede. Lars Ove rhar selv klaget en rekke gange rover at han føler seg personangrepet (ikke av meg) i debatter i går/forgårs, og d aburd ehan unnlate å gå inn i detalje rom andre personer i debattene.Derfor: jeg er ikke forsker, og jeg har aldri kalt meg selv forsker, og jeg vil be om at Lars Ove ikke tillegger meg en slik betegnelse.Uttrykket ''vi'' i innlegg 1 skal nå, etter Lars Oves presisering i innlegg 71, bety ''vi amatører''. Jeg har ikke selv anvendt uttrykket amatører i debatten, slik at jeg ikek helt vet hvem det er som skal skape medlemsringen for er foreslått i innlegg 1, men når Lars Ove presisterer at ''vi er i flertall her, ingen tvil'' så skal jeg ikke motsi ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.