Gå til innhold
Arkivverket

[#46207] Ove Andersen i Fredikstad , d. ca.1678. Kan han ha vært sønnen til Anders Hvid

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kirtsen er døpt i Hellig Trefoldighets Kirke i Christiania 13.09.1661 som datter av sorenskriver Lauritz Boyesen og Magrethe Jacobsdatter (viet samme sted 04.01.1657). Kirstens mor dør året etter og faren gifter seg i nevnte kirke 27.12.1663 med Viviche Christophersdatter Friis, hun lever helt til 1721 og begraves på Byens Kirkegaard 05.06.1721.Lauritz begraves i Aker 24.08.1682. Riis Gaard hadde han kjøpt i 1665 av kjøpmann Lauritz Anderssøn, overtok 14.04.1666.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bjørg nevnte i en tidligere debatt at vi kanskje burde sjekke ut Sebastian Withe Trh. Jeg mener å ha funnet at det var en engelsk slekt, slik at den neppe kan ha med vår Hvid(-e) å gjøre. Hadde det vært ved kysten mot vest så, men neppe i Fredrikstad-området. Men kanskje vi likevel bør lese hva Svein Tore Dahl skrev i Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700. Er det noen som kan sjekke ut den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten ting til, Kirsten mor døde selvsagt ikke på Riis Gaard som står i enkelte artikler (PHT og enten NST eller PHT om jeg husker rett), du finner hennes begravet i byen (Hellig Trefoldighets Kirke) 18.04.1662 (Laurs Böyesöns quinde med alle Kl:').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror jeg har funnet sammenhengene til Withe;Niels Olufsen DORPH sognepræst 1616 - 12. august 1668 var gm Viviches søster Pernille Christophersdatter FRIIS (1622-1660). Deres sønn Christopher Nielsen DORPH proviantskriver 1658 - 1746. Viet 16. november 1707 i Horg, med Elisabeth Christophersdatter WITHE (1667-1760). Denne Elisabeth er trolig datter av Christopher WITHE 1633 - 3 Mar 1688 (sønn av Sebastian Withe og Ingeborg Audunsdtr Aspen) og Else Lambertsdatter BALCHENBORG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fram til Elisabeth Withe følger jeg deg. At hun er datter av nevnte Christopher Withe er nok godt mulig, men jeg har ikke sett noen dokumentere dette. På den annen side er dette langt fra 'mitt område', så det er godt mulig jeg har oversett noe.At Withe derfra blir Hvid er imidlertid ikke mer sannsynlig enn at tilnavnet 'Ovius Ovii Albinus' (også Ovius Ovii Fridricstadiensis) som Ove Ovesen fikk i København skyldes hans eventuelt kritthvite hår, eller - kanskje mer sannsynlig - at hans far rådmannen er i slekt med en av de utallige Hvid'er i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helt annen ting som utelukker Withe navnet i den sammenheng som beskrevet, nevnte Elisabeth Withe hadde ennå ikke blitt 10 år og langtfra giftet seg inn i Dorph-slekten da Ove Ovesens tilnavn Albinus brukes med sikkerhet første gang (1676). Så en tilknytning til Withe'ene må ha vært mye eldre om dette skulle hatt en forbindelse med Hvid-navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1. setn.: '..tror..' 4. setn.: ..trolig..'Det var kun fordi Bjørg nevnte at vi burde prøve å sjekke dette, så nå er det gjort. Jeg fant det her, har ikke sjekket kildeneLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kildene som er nevnt på den nettsiden erGrønn, Finne: En østlandsk slekt Riis, Oslo 1935ogBakke Harald: Fra Id Herred, Frederikshald 1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bare for å avslutte det med WITHE; sitat fra den andre debatten:'Bjørg Lunde, Kongsberg, 27.6.2006 20:23 (9) Det er nok ikke mange nye opplysninger jeg kan komme med. Her er det som står: 'Kirsten Lauritzdatter Riis, døpt 13.9.1661 i Christiania og død 28.5.1832 på Lærdals prestegård i Sogn. Gift 1.6.1682 på Riis i Aker med Ove Ovesen, som, dimittert fra Fredrikstad skole, blev student 13.7.1668 og 21.3.1682 fikk kgl. bestalling som sokneprest til Vang i Valdres efter salig hr. Jørgen Grell. Som velmeritert prest tok han magistergraden 19.5.1700 og døde på Vangs prestegård sist i mars 1714, Mag. Ove tillegges i noen slektsopptegnelser (D.-n. Personalhist. Tidsskrift V 4 s. 37) av sønnen, prokurator Jens Vangensteen, familienavnet Hvid, men dette bekreftes ikke fra noget annet hold, således heller ikke i Kjøbenhavns universitetsmatrikkel, som ellers pleier å få allting med. I denne opføres han som student, hjemmehørende i Fredrikstad. Det er meget mulig at mag. Ove har vært i slekt med den hr. Thue Ovesen, som i 1612 blev student fra Lundi Skåne og var sogneprest i Vang i Valdres fra 16[42] til 1672, da han avsto kallet til sin værsønn, hr. Jørgen Grell. Navnet Ove er så sjeldent på hin tid at det neppe bare kan være en tilfeldighet at to prester med samme sjeldne navn så å si sukcederer hinannen i samme kall (Se Norsk Personalhist. Tidsskrift III s. 30 og 258) - Mag. Ove efterlot sig mange barn. De antok navnet Vangensteen og fikk stor efterslekt.' Jeg har sett litt på hvordan oppkallingsreglene er fulgt i slekten Riis. Som vanlig ble tidligere ektefeller oppkalt først, deretter besteforeldre. Yngre barn ble tydligvis oppkalt etter oldeforeldre eller andre i slekten. Navnene Lars/Laurits, Bøye, Jacob, Maren og Margrete finnes blant de nærmeste anene til Kirsten. Jens er jeg i tvil om - Margrete Jacobsdatter har trolig vært gift 1. gang med en Nils Jensen, og Kirstens yngre søster Maren ble gift med Jens Carstensen i 1687 (samme år som Jens Ovesen ble født?). Noen Jørgen har jeg ikke funnet i opptegnelsene. En liten ting til - det står om Kirstens bror Nils at han var 'leilending på Bosnes, som var sognepresten ved Vår Frue kirke i Trondhjem. mag. Sebastian Withe's mensalgård.' Dette skal ha vært senere enn 1680. Det kunne være en ide finne ut mer om Sebastian Withe.'Det jeg har funnet utelukker vel da at det er noe slektsskap mellom Ove Ovesen ('HVID') og Sebastian WITHE.Forøvrig heller jeg også til at enten Ove Andersen eller Magnild hadde en eller annen forbindelse til en av HVIDE-slektene, kanskje via en av prestene:Anders Eriksen:Elvesyssel Anders Eriksen Hvid KAP 1609Oslo Hospital Anders Eriksen Hvid P 1612 1614 ogBamble Anders Eriksen Hvid SP 1614 1629Anders Christensen:Solberg Anders Christensen Hvid KAP 1602 1603Torsby Anders Christensen Hvid SP 1603 1625Der er også samtidige Hans og Niels Christensen Hvid, kanskje tre brødre.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Oi sann, her har det vært aktivitet.Geir: Du har rett i at det ikke er dokumentert at Ove Ovesen brukte Steen som navn. Det er nevnt i Eiliv Odde Hauges bok, ikke noe annet sted. Men navnet Wangensteen 'kunne' vært sammensatt av Wang og Steen. Bare gjetninger.Hvide derimot er brukt, og nevnt flere ganger i notater gjort av sønnen Jens i en gammel familiebibel, så det navnet er neppe 'tatt ut av luften'.Navneoppkalling kan kanskje gi oss et spor? Her er barna til Ove Ovesen (eldste først): Lars, Ove Andreas, Maren, Margrethe, Jørgen, Jens, Jacob og Bøye.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok enige i at spørsmålet er om hva som kom først, 'Albinus' eller 'Hvi(i)d'. Såvidt jeg vet, er Hvid ikke benyttet i noen kjent kilde før etter 1676, godt etter 1676.Arnfrid, jeg har lest alt i PHT, NST og PHT i tilknytning til dette temaet. For ordens skyld, 26 april 1676 avgir han ed som feltprest under navnet Ovius Ovii Albinus - der (og såvidt jeg vet bare der) dukker albino/hvit-navnet opp. Men hvorfor, det gjenstår å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen,jeg må først innrømme at jeg ikke har kunnskap om HVIDE-slekten, mer enn det som er tilgjengelig på nettet og diverse private slektssider.1) Vet man om der er noen forbindelse mellom HVIDE og en evt ALBINUS slekt? Vet man i det hele tatt noe om ALBINUS som slektsnavn? Når jeg søker får jeg kun opp Albinus som fornavn.2) Kjenner man til andre som har benyttet ALBINUS-navnet?3) Vet man om de nevnte prester var av (en av) HVIDE-slekten, eller om de bare hadde tatt navnet HVIDE, og evt hvor de kom fra?Min enkle tanke er at det ville være sansynlig at Ove Ovesen hadde geistlige i slekten, enten på mors eller fars side. Far vet vi var rådmann i Fredrikstad. Hvem var Magnild?Jeg ser forøvrig at Nermo nå har lagt inn en mulig rekkefølge, der prest Anders Christensen Hvid foreslås som Ove Andersens far. SE LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albinus er nok ikke et slektsnavn, men et latinifisert 'tilnavn' som var på mote. Dette er helt tilsvarende navnet på universitetet, Ovius Ovii Fridricstadiensis, som fotalte om hvor han kom fra. Tilnavnet kunne også være en latinsk form av et slektsnavn, i dette tilfelle Hvid, eller henspille (som flere av de senere soldatnavn) på personlige egenskaper (i dette tilfelle kunne det være hvithåret eller rett og slett det man kaller albino). Noen forfinet sine navn til latinsk form, jeg har selv en direkte ane som i et et brev på slutten av 1600-tallet begynner med 'Jag, Georgius Laurentii Bachérus...' og undertegner 4 sider senere med Jöran Larsson Bacher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, vi har jo det samme hos flere av mine andre danske aner; Hegelund og Colding, -eksempelvis så brukte Biskop Peder Hegelund 'Petrus Hegelius', mens hans ene svigerfar, Jørgen Pedersen, brukte 'Georgius Petræus'.Så sent som på 1800-tallet ser jeg at noen her på Bierget fortsatt bruker latinske navn; Japhet Hegelund og Jensenius Stub, så det var ikke kun når de var studenter at dette var vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.