Gå til innhold
Arkivverket

[#46239] Helmik Andersen, født 1864 sannsynligvis i Rogaland

Gjest Arvind Fossan
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Even Fossan

.... Dessuten er Helmik Andersen (min oldefar)oppført som ungkar i Forsand bygdebok, ved Anders Alfred's fødsel. Hvis Helmik Andersen Skretting var gift, kan han jo ikke være ungkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Til ditt siste innlegg, der tar du det for riktig at Adolf Helmik er din oldefar og det kan du enda ikkje før du har beviser for at dette er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Hei,Fant en Helmik Skretting som slo seg ned i Mille Lacs County i Minnesota. T. C. Thomson to navn etter er forøvrig en fetter til min tipp oldefar. Det må da være en av de nevnte i denne debatten. Se under Mille Lacs County på denne siden LenkeMvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Even Fossan

Jeg er helt enig i dette som du skriver.Sjekk linken her: LenkeJeg kan også kontakte de som har dette, og se om det kan være vår 'Helmik'.Når jeg kommer hjem skal jeg sjekke når og hvor Anders Alfred giftet seg. Tror kanskje det var 1921 i Stavanger, men har det nøyaktig hjemme. Tusen tusen hjertelig takk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Even Fossan

Roger, det du kom med var interssant. Men ved søk på internett fant jeg en navnebror som het Helmik (RASMUSSEN) SKRETTING født 1875 i Skretting. Bostedet stemmer med det du kom med Death: 1949 in Mille Lacs County, MinnesotaLenkeDette må være en annen Helmik Skretting, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Ok, da kan vi se bort fra han jeg fant i innlegg 29. Det skal ikke være lett, for den som nevnes i innlegg 30, Myklebust, Adolf Helmik Andersson opplyses å være død i USA.Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Even Fossan

Når jeg søker på www.ancestry.com får jeg opp en som heter Adolf Helmin Andersson som emigrerte til USA .LenkeMen, dette er en betalingsutgave på som jeg ikke har tilgang på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hvor fant du Adolf Helmik på Ancestry? Jeg har mulighet til å søke der, men jeg har ikke funnet ham enda. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Even Fossan

Johan Arthur,Det hadde vært kjempeflott om du har mulighet for å søke litt for meg. Er veldig takknemmelig.Jeg søkte på Adolf Helmik AnderssonAndersson og ikke Andersen.Klikk på denne linken: [url="http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?rank=1&gsfn=Adolf+Helmik&gsln=Andersson&gsby=&gsb2co=1%2cAll+Countries&gsb2pl=1%2c+&gsdy=&gsd2co=1%2cAll+Countries&gsd2pl=1%2c+&sbo=0&srchb=r&prox=1&db=&ti=0&ti.si=0&gl=allgs&gss=ansmp&so=1&o_iid=21416&o_lid=21416&o_it=20736>LenkeEllers hadde det vært fint om du kunne søke på Helmik Andersen (Andersson etc) for å se om du fant noen som var født ca 1864, 1868 eller der omkring. Aktuelle stedsnavn: Myklebust, Haaland, Dysjaland, Djøsaland. Se hva du får til. Er veldig glad for det.Jeg er forresten utflytta Haugesunder selv. Flyttet østover. Ellers fant jeg vielsespapirene for min farfar og farmor. Anders Alfred Helmiksen og Dagmar Pedersen (far: Hallmester Carl Teodor Pedersen) giftet seg 26.5.1921 i Haugesund. Her er linken. Se nest nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Even Fossan

Ser på vielsespairene som er i linken, at det står oppført feil fødselsår for farfar Anders Alfred Helmiksen Fossan. Det står her 28.11.1898, men det riktige er 1889, ikke 1898.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Når du er inne på kyrkjebøkene og vil lage link. Sjå på toppen det det står bildeinformasjon. Klikk på øverst og deretter viser teksten permanent sidelenke, kopier denne og lim inn.Her er link til ekteskapet til Anders Alfred Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er lysningen til Anders Alfred. LenkeNå veit eg ikkje hvilket årstall som innlegget til Johan Arthur viser, men ved vielse så står faren oppført fremdeles som stuert, så er dette samme mann og far til Anders Alfred, må han ha blitt skipper og skipsreder seinare, og eg finn det bemerkelsesverdig at faren ikkje eingang er nevnt som Adolf Helmik, men kun som Helmik både ved dåp, konfirmasjon og vielse til Anders Alfred.Det neste er dåp av barna hans, har du noen årstall der, dette kan jo også sjekkes opp mot de bøker som ligger på nettet. Det kan du jo gjøre selv om du ikkje ønsker opplyse om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det er ikkje denne karen du er på jakt etter då, han er sjømann og heter Helmik Andreas Eriksen. Spørsmålet er om Anders Alfred hadde kontakt med faren eller om mellomnavnet er blitt til farsnavn. Denne Helmik er no født på riktig plass. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Even Fossan

Dette kan være en ny vending.Helmik Andreas EriksenSted: riktig.Sjømann riktig. Usikkert om han var stuert.Etternavn: feil.Fødselsår: feil.Vedr. bruk av hele navnet, at det burde stå Adolf Helmik. Så kan jeg nevne at min farfar het Anders Alfred Helmiksen Fossan. Han brukte kun Alfred Fossan.Min far og farmor, fortalte at de visste veldig lite om Helmik Andersen. Anders Alfred vokste opp hos sine besteforeldre (morfar og mormor, Halvar Sørensen Fossan). Om Anders Alfred visste noe om faren I det hele tatt fortalte han ikke om det..Når det gjelder giftepapirene til Anders Alfred og Dagmar Pedersen (min farmor og farfar). Står der Stuert Helmik Andersen. Dette var kanskje alt Anders Alfred visste om sin far. Kanskje fra sine fødselspapirer. Og at det nødvendigvis ikke var slik at Helmik var stuert på dette tidspunktet.Ellers har jeg funnet noe fra Helmik Andreas Eriksen.Sjekk linker:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f61123&gardpostnr=80&personpostnr=583&merk=583#ovre>LenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Slik du forteller dette så høres det ut som om at din farfar ikkje kjente sin far, men visste hva hans navn var, dette er jo kun spekulasjon sjølvsagt. Derfor kan nettopp dette være årsak til at navnet hans da er blitt feil slik at mellomnavnet er blitt til etternavn. Den du har funnet i 1865 er den samme som Johan Arthur viser til. Eg trur ikkje at den Helmik du har funne i 1900 er samme mann, men det kan jo sjekkes ved å finne giftermål til Helmik og Olufine. Du har nok truffet på ett særdeles vanskelig tilfelle, men du kan jo også sjekke skuleprotokoller for også der står det hvem som er foreldre. I tillegg kan du sjekke om det finnes noen skifte eller dødsmelding etter Helmik Eriksen i Stavanger, men da må du nok til Statsarkivet i Stavanger å sjekke eller henvende deg der pr. mail eller post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Even Fossan

Det er riktig det du antar Oddvar. Etter det jeg har forstått fra min far hadde Alfred (farfar) ikke noe kontakt med sin far I det hele tatt.Ja jeg får prøve å nøste videre på dette, og den nye personen Helmik Andreas Eriksen. Samt sjekke ut min fars og tantes dåpspapirer.Som jeg nevnte hadde min far kontakt med Statsarkivet I Stavanger I 1982 for å prøve å finne ut av det. Men, det det eneste de kom ut med var at de fant Adolf Helmik Andersen som var født I 1868 på Håland. Om det var vår Helmik kunne de ikke vite. Får prøve å kontakte de igjen for å se om de kan hjelpe meg. Siden jeg bor I Oslo vet du\dere om de sitter på samme opplysninger på Riksarkivet I Oslo som I Stavanger? For da kan jeg se litt nærmere der.Skjønner godt at faren min til slutt måtte gi opp dette. Men, nå er det kommet opp et nytt spor som skal sjekkes nærmere.Tusen hjertelig takk for all hjelp jeg har fått. Og spesiellt til deg Oddvar som har brukt masse tid. Er veldig takknemmelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det hadde no vært kjekt å kunne løse denne gåten, eg vil tru at de sitter på samme opplysninger på Riksarkivet som på Statsarkivet. Eg ville prøvd å finne noe ut om denne sjømannen, om det fantes fleire opplysninger om han. Lenke Som du ser reiser han ut på nytt skip i 1889 og dette er jo samme året som Anders Alfred er født, så han kan godt være faren. Han reiste sikkert til sjøs eller var i utlandet siden me ikkje finn han i 1900-tellinga. Sjekk om det finnes andre sjømannsruller. Du kunne jo også sendt mail til Statsarkivet i Stavanger og bedt de sjekke om det fantes noen dødsmelding på Helmik, da under siste kjente adresse, burde gå lett å få sjekke det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.