Gå til innhold
Arkivverket

[#46239] Helmik Andersen, født 1864 sannsynligvis i Rogaland

Gjest Arvind Fossan
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Her er ein litt morsom ein.Her blir søster til Helmik Andreas Eriksen døpt. Sjå pkt. 93. Forøvrig den samme som Johan Arthur viser til innlegg 43. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1608&idx_id=1608&uid=ny&idx_side=-72>LenkeHer blir søsteren Ane Justina Eriksdatter gift og legg merke til at ho da blir kalla Ane Justina Andreasdatter og faren er Erik Andreas Jensen. Sjå pkt. 7 LenkeHer finner vi da samme familie i 1900 og da er ho kalla Ane Justina Andersdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Even Fossan

Sjekk linken, og gå ned til nr.23LenkeJeg tror det må ha vært en etternavns endring på barna. Kanskje faren Erik Andreas brukte Andreas til det daglige. Derfor denne ombyttingen\forvirringen. Kjempeinteressant!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg var inne å sjekka konfirmerte og der stod Helmik Andreas Eriksen, mens søstera derimot vart kalla Ane Justine Erik Andreasdatter. Her er altså grunnen til at Andreasdatter-navnet kommer fram.Helmik Andreas Eriksen er klart den kandidat eg ville arbeida videre med, han er den som passer best med alle data og det ville ikkje være unaturlig at han på ett tidspunkt vart kalla det samme som søstera, altså Helmik Andreas (Erik) Andreassen (Andersen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Even Fossan

Jeg er enig med deg Oddvar. Synes at det virker ganske klart og tydelig nå. Hadde jeg funnet et bevis på at han karen her, var stuert, så tror jeg vi er i mål.Jeg fant noen mer om søstera til Helmik Andreas Eriksen på DIS-Norge. Her står hun oppført som Ane Justina Erik-Andreasdtr.Sjekk linkene: [url="http://www.disnorge.no/cgi-bin/disbyt/db02.cgi?execute=member&lingua=no7&member=4077&fam=i9189|k$$f2792$&original=1&expires=VVBVUAQGUQ4CVw8OXVRQDlUERA%3D%3D&SID=ddfc65a93f54dbf9de545ff7d266e0cf>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det var desse barna eg sjekka faddrane til, bortsett fra ho eldste, fordi denne kyrkjeboka ikkje er lagt på nett enda.Eg kan ikkje sjå at denne Helmik reiste til Amerika og eg ville derfor sjekka sjømannsrullene. Siden han er samme mann som vi har registrert tidligere, så er det mulig at han er oppført i seinare ruller. Siden vi ikkje finner han i 1900-tellinga, så ville eg i tillegg ha sjekka kyrkjebøkene over døde i Høyland perioden 1889 til 1900, disse ligger enda ikkje på nettet. Mikrofilm over kyrkjebøkene skal ligge på Riksarkivet, er meir usikker om kopi av sjømannsrullene ligger der, men det er jo berre å spørre dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Even Fossan

Ja da er vi kommet veldig langt på veg. Lenger enn noen gang. Skal kontakte Statsarkivet i Stavanger å høre om jeg kan få mer opplysninger om Helmik Andres Eriksen. Nå har jeg i allefall en konkret person jeg har å jobbe med.Sendte en e-mail til en av de som hadde lagt inn Ane Justina Erik-Andresdtr på DIS, men han hadde desverre ikke noe mer opplysninger. Kun hennes barn og ektemann.Jeg hadde aldri kommet så langt hvis ikke du Oddvar hadde kommet med denne nye personen. Er dypt takknemmelig for den store hjelpen jeg har fått fra alle, og deg spesiellt Oddvar. Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Even Fossan

Kanskje dette er samme person som du fant. Sjekk linken:LenkeFinner ikke denne personen i folketeling fra 1865.Men, ikke sikker på om dette er Helmik Andreas Eriksen som jeg jakter nå på. Denne siste karen ser ut til å være født på Hetland i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

No blander dere inn ein annen Helmik, han karen her har eg sett på tidligere og han er gift før ca 1880, mens den Helmik du er på jakt etter ikkje er gift da han får Anders Alfred. Denne Helmik her er også født på ett annet sted.Eg ville prøvd å sjekke ut den Helmik me har snakka om tidligere, klarer du å sjekke han ut så kan du sjå på de andre, men eg er nesten sikker på Helmik Andreas Eriksen er din Helmik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Even Fossan

Ja jeg er helt enig med deg Oddvar. Masse tyder på at Helmik Andreas Eriksen er min oldefar. Skal kontakte Statsarkivet for å høre om det er mulig å få mer opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.