Gå til innhold
Arkivverket

[#46457] Innrulleringen 1820-35 i Vefsn i Nordland

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skulle gjerne hatt noen til å slå opp på innrullering 1820-35 for Vefsn. Holder på med aner for en dame, og har kommet ned til Joen Pedersen som jeg vet oppholdt seg i Tverraa fra iallefall 1820 og til han døde 06.07.1835. Han skal være født ca 1790.Blant flere Joen Pedersen døpt i Vefsn 1788-1798 har jeg funnet en som peker seg ut, og da ut fra faddere på barna hans: Det er den Jon som ble døpt 4a.trinit. 1789 med Peder Hansen Hals og Marit Christensdatter Øyen som foreldre. Denne Joen har en søster Abel Pedersdatter, og en Abeø Pedersdatter er fadder på 2 av Joen sine barn.Joen var i Tverraa fra senest 1821 da sønnen Ole ble døpt.Dette var utenfor ekteskap. Joen var også i Tverraa etter at han ble gift ogikke flere barn. Hovedsaken er jeg vel egentlig å få vite om jeg har funnet riktig Joen med hans om ble døpt i 1789.Skiftene og innrulleringene til Svein Edvardsen er uunnværlige i enkelte situasjoner, og jeg har hatt svæft mye nytte av dem. Hvis noen hadde orket å slå opp i innrullerignene 1818-1835 hadde det vært fint. Jeg skulle gjerne likt å få høre om jeg har funnet riktig Joen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Den Joen Pedersen jeg finner som husmann i Tveråga 1821-29 oppgis født i Dolstadsjøen. Alder som oppgis gir litt forskjellig fødselsår som resultat - mellom 1788 og 1791.Jeg har forøvrig ikke noen annen kjennskap til disse personene som jeg kan supplere med.(Oppgitt fødested kan også tolkes som den plassen man kom i fra, dvs. han hadde vokst opp der eller bodd der over tid. Du må altså finne ut om de antatte foreldrene kan ha oppholdt seg i Dolstadsjøen på et eller annet tidspunkt.)Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for opplysningene. Da tror jeg at jeg har funnet den riktige iallefall, og jeg glemte å få med i natt at en Joen Pedersen født i Øien er med i innrulleringen 1809. Han var da 20 år og dreng i Indre Forsmo. Fikk hjelp av en som har innrulleringene frem til 1818 for Vefsn. Siden jeg ikke kunne vite sikkert om det var denne Joen som senere var i Tverraa, ville jeg gjerne vite om han i innrulleringene også etter 1818. Jeg har funnet skiftet på han i 1837, bare så det klart.Paret Peder Hansen og Marit Christensdatter som ble foreldre til Joen i 1781 var husmanssfolk under Prestegarden i 1801, og det har jeg fått oppgitt av den samme som hjalp meg med innrulleringene frem til 1818 var det samme som Dolstad. Jeg er ikke kjent i området.Joen Pedersen ble gift 08.07.1821 med Lisbeth Larsdatter Tverraa, og fikk mange barn med henne. Før han ble gift fikk han sønnen Ole den 16.10.1820 med ukonfirmert pige Ingeborg Nilsdatter Søfting(ble konfirmert 4.søndag etter trinit. 1819 i en alder av 23 år). Det er Ole født 1820 som er damen jeg forsker for sin ane. Finner heller ikke Ingeborg født i Vefsn, og tar henne kanskje opp som eget emne senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.