Gå til innhold
Arkivverket

[#46506] Seigneur Rasmus Nielsen Dahl i Porsgrunn

Gjest Jostein Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Søreide

Jeg søker opplysninger om Rasmus Nielsen Dahl, født 1730. Rasmus giftet seg med Karen Caspersdatter Barnholdt (se Lenke) den 09.10.1753 i Gjerpen (i følge Familysearch). Han tituleres som Seigneur - hva betyr dette? Er det noen som kan hjelpe meg med å finne forfedrene hans? At han giftet seg inn i Barnholdt-familien kan vel tyde på at han var relativt velstående?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiHer er noe jeg fant på Google. En artikkel om Friisebryggen 1 L.matr.no. 38 a. Seilmager Torkildsens hus av Finn C. KnudsenOle Rasmussen Dahl, født 1764 d. 1834, var skibskaptein, g. m. Daliane Elisabeth Lindegaard. Han var søn af Seigneur Rasmus Dahl, g. I. m. Karen Barnholt, f. 1728 d. 1778, datter af Major Christian Barnholt paa Ballestad, g. II. m. Anne Jensdatter, f. 1739 d. 1804. l 1814 førte Dahl «Ambrosia», da tilhørende Statsraad Niels Aall. I 1824 førte han Hans Cappelens «Carl Frederick», 82 c.l. I aarene 1825-27 bestyrte han Lagmandsgaarden for Didrick v. Cappelen. Børn:Rasmus Nicolai Dahl, f. 1797, i 1826 g. m. Ingeborg Jørgensen Hill. f. 1805. Han var snedkermester og byggede i 1834 hus paa endel af tomten, se nedenfor under L.matr.no. 38 b. Børn: Deliane, f. 1827, i 1854 g. m. kjøbmand paa Horten, Christian Larsen f. 1816. Ellen, f. 1829. Ole, f. 1831, blev sjømand. Jacob, f. 1832, udvandrede til Amerika sammen med broderen Ole. Efter Dahls død udvandrede hustruen, Ingeborg, til Amerika og blev g. II. m. Riis.Gunhild, f. 1804 d. 1888, g. m. toldbetjent Leschly.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Jeg regnet med at det måtte være noe sånt, siden han ble gift inn i den fornemme Barnholdt-familien. Jeg vet at han fikk borgerbrev i Skien den 04.07.1765 og at han var kjøpmann i Porsgrunn en tid. I 1801 står han oppført som enkemann og bokholder. Jeg har imidlertid ikke klart å avdekke hvor han kom fra eller hvem som var hans foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Er du sikker på at du har funnet rette foreldre til Karen Barnholdt? Du kaller henne Caspersdatter i denne debatten, Christiansdatter i debatt 46377, mens hun konsekvent kalles Marcusdatter ved barnas dåp i Bamble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Her har det vært litt rot med farsnavnet til Karen - beklager dette! Riktig navn skal være Karen Marcusdatter Barnholdt. I debatt 46377 brukte jeg navnet Christiansdatter. Dette skyldtes at Karen etter farens død flyttet til onkelen Christian - derav misforståelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ved sønnen Petter Hendrichs dåp i Bamble 18. mars 1758 er en av fadderene Hans Nielsen Dahl, sannsynligvis en bror av Rasmus.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Jostein har du noen faddere på dåp til barn av Rasmus Dahl og Karen?Sjekker ut om de har noe med Dahl i Bergen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Minst to av barna ble døpt i Bamble. Av fadderne er det kun to som ser ut til å være i nær slekt: Hans Nielsen Dahl (nevnt som fadder i 1758) og Mari Nielsdatter (fadder i 1765).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.