Gå til innhold
Arkivverket

[#46518] Søk etter slekt ifra Snerle i Vågå 1500/1600 tallet

Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Hei det er lengde siden jeg leste i Engebret Hougens Ættesoga, men husker at ætten Snrle var nevnt og blant annet Snerle-Solgjem-ætta(Solgjem i Sel) Jeg håper noen har mer kunnskap om Snerle enn meg.Jeg har nylig lånt boken til Pål Kvarberg om slekter i Vågå og Lom, men han har ikke tatt for seg spesielt slekten Snerle. Det er forøvrig nevnt flere personer ved navn Snerle som ble inngift til Sygard Kleppe, Nigard og Uppigard Kvarberg.For øvrig har jeg funnet at andre har notert at en Gjertrud Pålsdtr. Snerle var gift med Arne Tjøstolvsen Sandbu, f.ca. 1380 død efter 1442. Deres neste generasjoner ble boende på gårdene Snerle, Storvik og Frisvold i VågåJeg søker etter å finne ut hvem som var far til min ane Ivar Torgerson, f. ca. 1601 og som ble bruker på gården Solgjem i Sel. For meg ser det ut til at navnet Torger på den tid ikke var så utbredt på den tid så jeg heller til å tro på at faren var Torger Einangen, som var bruker av Einanangen fra før 1610. Torger var også eier av en hud odel i Snerle på den tid. Andre eiere av odel i snerle på samme tid var Arne Storvig, med 3 huder i Snerle, Erich Snerle med 1/2 hud(Kom til Slette i Heidal) Disse skulle en tro hadde et vist slektsskapsforhold til hverandre.En sønn til Torger Einangen, Gudbrand Torgersen ble bruker på Einangen i Sel efter faren, men den 11.6.1661 kjøpte han 1/2 hud i snerle av barna til Eirik Slette(Samme som nevnt foran som Erich Snerle?) Gudbrand flyttet til Sygard Snerle. Han kan ha vært gift med en Mari Andersdtr. Bjørnstad. Deres sønn hans Gulbrandsen Snerle f. ca. 1629 til Sygard Snrle var gift med Kari Knudsdtr. Heringstad f. ca. 1629.Mitt spørsmal er om Ivar Torgerson på Solgjem var bror til Gudbrand Torgersen på sygard Snerle og hvem var forfedrene til Torger Einangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det har ikke eksistert noen Gjertrud Pålsdotter på Snerle på den tiden, derimot en ved dette navnet på en av Sandbu-gårdene. Hun døde uten etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Ved nærmere ettersyn i Engebret Hougens Ættesoga så er det oppgitt at Gjertrud Pålsdtr. var kusine til Arne Tjøstolvsen Sundbu`s far, Tjøstolv Ivarson, født ca. 135o. Det tyder på at Arne Tjøstolvsen var av Sundbu ætta i Vågå.Mitt opprinnelige innlegg var o forsøke å finne ut om Ivar Torgerson på Solgjem var bror til Gudbrand Torgersen på Sygard Snerle og etter å ha sett nærmere på det Hougen har skrevet så har jeg stor tro på det. Far til begge må ha vært Torger Einangen. Engebret Hougen har i boka si henvist til Snerle-Solgjem-ætta, men av en eller annen grunn skrev han ikke mer om det. Han har midlertid nevnt at det kun var en person med navn Torger i Heidal, Sel og Vågå på samme tid og det var Torger Einangen.En skulle tro at Torger Einangen ble født i ca. 1570 og at han var en potensiell sønn av Arne Vigleikson Storvik i Vågå, som etter odelsmantallet i 1615 var eier av 3 huder odel i Snerle. Arne Vigleiksons far var Vigleik Arneson Snerle, født ca. 1500 og var bruker av snerle i 1560. Vigleik Arnesons far var Arne Vigleiksson Snerle, født ca. 1460. Han levde på snerle i 1497, 1510 og i 1528(Dokumentert)Gården Snerle var eid av Gjertrud Pålsdotter, men tilhørte ikke selve hovedbølet. Alt tyder på at Tjøstolv Ivarson, født ca. 1340 ble arving av Snerle etter sin kusine Gjertrud Pålsdtr. og gården gikk videre til sønnen Arne Tjøstolvson, født ca. 1380.Det er interessant om andre har synspunkter på dette og om det er mulig å finne skiftet etter Vigleik Arnesson Snerle for å se hvem som var arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Korreksjon:Jeg mener skiftet etter Arne Vigleikson Storvik, som var født i ca. 1530 og ikke etter hans far Vigleik. Arne Vigleikson Storvik eide også i 1615 8 schind odel i Garmou på Lom og 3 schind i Bøe på Lesja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvordan mener du slektskapet var mellom hustru Gjertrud Pålsdotter og Tjøstolv Ivarsson (dvs hva er leddene mellom dem) og hvordan begeunner du dette ?Du mener at alt tyder på at Tjøstolv arvet Gjertrud. Hva er dette 'alt'? Altså: hva bygger du på når du mener at Tjøstolv er arvingen hennes ? Jeg venter i spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Tore jeg forstår at du igjen er ute etter dokumenterbare kilder som ikke finnes?Det jeg har skrevet er hentet ifra Engebret Hougens Ættesoge. Slektsoppstillingen på side 56 viser med div. spørsmålstegn at far til Gjertrud Pålsdatter, Pål Guttormsson, var søsken til en av foreldrene til Tjøstolv Ivarsson som ikke fullstendig er navngitt.Jeg håper jeg ikke er helt ut på jordet.Personlig synes jeg det er greit å skrive det som finnes om temaet så lenge ikke andre har funnet en annen dokuemnterbar sanning.Jeg søker å finne ut av forholdet mellom Solgjem Einangen og Snerle. Det er gitt tips om at fogdregnskapene og førstebygselseddel for Einangen og Solgjem kan gi svar på noe av forbindelsene. Hvor beror Fogdregnskapene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Hans Petter Engh

Skiftet etter Iver Torgersen på Solgjem av 12. jan. 1671 er transkibert av Aud Sandbu i Sel. Når det gjelder min teori om at Iver Torgersen var sønn av Torger Einangen og derved bror til Gudbrand Snerle(Sygard Snerle) så blir ikke det svekket.I skiftet berettet sønnen Hans Iversen at han har bekommit penger som Guldbrand Snerle gav hans far for det Gods Snerle, penger 12 Rdlr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Hans Petter Engh

Ps. I mitt innlegg nr. 9 så var det Gudbrand Torgersen Snerle(sønn av Torger Einangen) som betalte 12 rdlr til ptensielle brorsønn.Jeg har benyttet meg av Tore Vigerusts nettside og forsøkt å se på odelsbønder i Vågå og Jordbøker.I jordebok for 1607-1608 så ble det ikke spesifisert hvem som eide de to gårdene Snerle som ble oppgitt. Det var ikke krongods, men en eller annen eier. Det kan slås fast at det eksisterte 2 gårder.Ifølge odelsbok for 1615 fant jeg at Arne Stovig eide 3 huder i Snerle, 8 schind i Garmo og 3 schind i Bø på Lesja. Erich snerle(Kom til Slette) eide 1/2 hud i Snerle, 1 hud i Horhgen og 2 schind i Holbøe. Thorger Enang eide 1 hud i SnerleSummen blir 4 og 1/2 hud.De samme personene var oppgitt som odelsbønder i Vågå i 1617.Engret Hougen har skrevet på side 73 under 7a. Arne(Vigleiksson Storvik i Vågå en del om eierforholdene i Snerle. Det som forvirrer meg er at E.H. skriver at eiere av huder i 1615 var Arne Storvik med 3 huder, Siver Snrle 2 huder Torger Enang 1 hud, Aagot Sjugård i Lom 1/2 hud og Erik snerle 1/2 hud. Siver og Aagot er ikke med i materialet hos Vigerust. Det kan tyde på at E.H. tviler på sitt regnestykke da han får 1 hud mer enn gardane hadde i samlet skyld i 1666.I 1624 har han kommet frem til totalt 5 huder hvor eiere var:Mads Storvik, 1 hud, Mikkel snerle, 1 hud, Erik snerle 1 hud, Lauritz Snerle 1/2 hud, Ingebret Isum i fron og hans bror 1/2 hud og Torger Einangen, 1 hud, tilsammen 5 huder.I materialet til Vigerut er ikke Ingebret Isum og hans bror med 1/2 hud tatt med slik at jeg får sum 4 og 1/2 hud også i 1624.Det som har skjedd ifra 1615-1617 til 1624 er at sønnene til Arne Vigleikson Storvik, Mikkel Snerle og Mads Storvig har overtatt 1 hud hver og hovr har det blitt av den siste huden som Arne Stovig var eier av?Erich Snerle har økt sin andel ifra 1/2 hud til 1 hud og E.H. skriver at Eirik var sønn av Lodvar Eriksson på Slette i Vågå. Erik gjorde et makeskifte med broren Ola Lodvarsson slette den 18. mars i 1616 så han fikk 1/2 hud mer i snerle mot å avgi 1/2 hud i Sygard Horgen. Den halve huden som Ola hadde må ha kommet ifra Arne Storvig? En Lauritz Snerle var også blitt eier av en 1/2 hud innen 1624 og den må også ha kommet ifra Arne Stovig. Sum huder pr. 1624 får jeg til å bli 4 og 1/2.Hvem var Lauritz Snerle og hvem var Torger Einangens foreldre og søsken? Det ser ut til at Arne Vigleiksson Storvig, Erich Lodvarsen Snerle og Torger Einangen var født på omtrent samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Hans Petter Engh

Jeg har foreløpig ikke fått sjekket fogdregnskapene på Statsarkivet, men kikket på mantall ifra 1666 som er scannet.I Vågå og Bredebygden bodde ved mantallet fire oppsiddere med etternavnet Torgersøn.På Snerle Sygard satt oppsitter4 Gulbrand Torgersøn, 66 år, med 3 huder i Gardskyld, Sønner Hans Gulbrandse, 37 år og Sigvard Gulbrandsen 35 år.På Snerle satt også flere oppsiddere: Jacob Jonsøn, 63 år. bruksskyld 632 huder? Ole Larsøn, 54 år Peder Larsøn, 51 år 1 hudPå Solhjemb , Sokn Bredenbygden i Waage Prestegjeld satt: Oppsidder Iffer Torgersøn. 64 år bruksskyld 0.5 hud og 3 Schind, Oppsidder Peder Knudsøn, 69 år, bruksskyld 0.5 hud og 3 schind.På gården Loffsgaarden i Bredenbygden sogn, satt oppsidder: Gulbrand Torgersspn, 36, bruksskyld 1,5 hudPå gården Nedre Sulum i Lums Prestegjeld i 1664 satt oppsidder Torgier Stenersen, 80 år med 3 huder og 9 schind i Gardskyld.Det var her flere personer hvor fedrene het Torger. Dersom det ikke var skrivefeil så ble Jacob Jonsøn oppgitt å ha en bruksskyld på 632 huder, men jeg velger å tro at ved registreringen så har alder 63 år og bruksskyld på 2 huder blitt feilskrevet. Det fremgikk tilsammen 6 huder i Snerle, hvorav Gulbrand Torgersøn, sønn av Torger Enangen var eier av 3 huder. Jeg håper fortsatt på å finne ut av hvem Torger Einangens far og mor var. Både Gulbrand Torgersen på Snerle og hans potensielle bror Iffer Torgersen på Solgiemb døpte sine første sønner Hans. Begge døpte også en sønn for Sigvard. Hvor kan Sigvard stamme ifra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Hans Petter Engh

(11)Sigvard kan være identisk også med Syver, Sivert og Siffuer. Spørsmålet er hvilke personer som hadde tilsvarende navn i Vågå på 1500 tallet. Jeg har foreløpig ikke hatt mulighet til å sjekke fogdregnskaper omkring Einangen og Solgjem. Dersom noen er på riksarkivet har jeg ikke noe imot om de også tar en kikk i fogdrengskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Thor Bøhmer

Hans Petter: På Nyhus i Ringsaker bodde Ouden S. Hva S står for vites ikke. Denne Ouden S hadde eierskap i Snerle. Dersom du i søkervinduet opp til høyre søker på Nyhus så finner du debatten. Vi som står bak den debatten tror det er ukjente slektsforbindelser her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dette er navnene på Ouden S. sine barn: Bjørn, Guttorm, Ingeborg, Jon og Arne. Det er verdt å merke seg at navnet Guttorm ikke er veldig vanlig i Ringsaker. Denne Ouden var nok en aktet mann og var bl. a. legrettemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Litt mer om Ouden og eierforhold sakset fra Nyhusdebatten.Ouden er gardbruker på Nyhus i 1612 og i 1642. Odelsjordeboken av 1624 står det skrevet at Ouden Nyhus eide 3 huder odelsjord i Nyhus, og ½ hud odelsjord i garden Snerle i Vågå (wdj samme gaardt Odell 3 huder, wdj Snerle i Waage prestegielldt wdj Gulldtbrandzdallen Odell ½ hudt).Iver Segelstad i Sør-Fron eide også 1 hud odelsjord i Nyhus i 1615, og 2 huder odelsjord i Segelstad i tillegg til 3 skinn odelsjord i garden Bø i Ringebu. I 1624 er det Ivers sønn Bjørn Iverson som eier Ivers hud i Nyhus med mer. Det kan synes som om det er slektskap mellom Nyhus, Snerle og Segelstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Thor,Det er spennende med ny informasjon omkring eierforholdene på Snerle og at interessen omkring Snerle øker. Uten å ha noe belegg for det står nok S for Storvig eller Snerle? Det er ikke tvil om at personene som satt på eierandeler i Snerle kom ifra solide bondeætter i Vågå og andre dalfører omkring. I vårt tilfelle ligger det en tråd imellom Solgjem i Sel og gårdene Snerle og Bjørnstad i Vågå. Solgjem i Sel var også knyttet til Horgen i Heidal og min anfar Ola Iversen solgte i ca. 1750 Solgjem og kjøpte gården Melby i Kvikne i Fron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Thor,I ættesoga Bind I på side 73 skriver E.H. at den tredje sonen til Arne Storrvik som har fått den siste eine hud var ikkje som ein skulle tru, Eirik Snerle(til Slette), men utan tvil Jon Arnesson på Frisvoll i Lom.Jon og Arne er navn som ble brukt på personer med knytting til snerle såvel som på Oudens barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.