Gå til innhold
Arkivverket

[#46548] Korsgaard/Korsgård

Gjest Lena Eriksson
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena Eriksson

I temanr 45640 nämner Nina Berg Vibeke Marie Lange gift med Peter Johansen (Johanessen) Korsgaard, bosatta i Ibestad. Jag har hittat en Josefina Jontine Marie Johansdatter Korsgaard född 1860 i Ibestad. Mor från Talvig och far från Västerålen tycker jag det står i födelsenotisen. En av faddrarna är Carl Lange. Denna var dotter till Vibeke och Johan Severin Johanessen född omkr 1837 i Sverige. Enligt Eilert Sundt son till Johannes Korsgård. På tukthuset i Trondheim och konfirmerad där, 1863. Förmodligen bror till Peter Johanessen som bör vara född ca 1825.Josefina kom att gifta sig med Laurents Johan Löfgren som var född 1857 och son till Elias Löfgren och Sofie Lorentsdatter. Sofie var i sin tur dotter till 'Lange-Lorents' och Anne Sofie Lindal. Är det nån som vet mer om de sistnämnda, Josefina, Elias och 'Lange-Lorents' släkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Carl Lange som var fadder vid Josefinas dop, bör vara den Karl Fredrik Lange som gifter sig 1857 9/6 i Ibestad med Maren Mari från Ofoten. Karl Fredrik är son till Adolf Fredrik Lange och född ca 1823-1824 enligt vigselnotisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Kittelsen

Vibeche Maria Lange var min tipp-oldemor. Hun fikk 2 barn med Johan Severin Frimann Johannesen Berg/Korsgård. Det var Anna Fredrikka Serine, døpt 09.04.1857 Overhalla, Nord-Trøndelag, og som nevnt i tidligere Josefine Jondine. Ved dåpen til Josfine så tror jeg Vibeches bosted kan være Fol(d)vig (gård på Ibestad) og ikke Talvig.Josefinas ekteskap med Laurents er nytt for meg.Vibeche giftet seg med hans bror (min tipp-oldefar), og fikk 4 barn med ham.Johan Severin hadde også en sønn i Flakstad: Anthon Johan, døpt 07.09.1873.Ifølge tukthusets protokoller så hadde Johan Severin lysebrunt hår, blå øyne og mørke øyenbryn. Født og døpt i Sverige, av omstreiferslekt (Nordland og Finnmarken). (Det står mer, men jeg må ha hjelp til å tyde.)Vibeches bror, Karl, giftet seg 04.06.1885 (Ibestad) med Nilla Gregusdatter. Hans far oppgis da å være Adolf Fredrik Lange, omstreifer og snekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Lena Eriksson

Karl Fredrik Lange som nämns ovan, gifte sig med Maren Marie Johannesdotter år 1857. I vigselnotisen står en Johannes Hallstensen som far till Maren om jag läser rätt. Vet någon mer om Maren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Det jeg hittil har funnet ut om Maren Marie Johannesdatter Halstensen er ikke veldig mye. Hun ble født i 1818 i Lødingen prgj.Nordland,her er desverre ikke kirkebøkene kommet enda. Ellers fant jeg ut gjennom Dis Norge at hun oppholdt seg 1844 i Tromsø,1847 i Tysfjord, 1852 i Skjervøy, og tilsist 1857-1884 i Gratangen.Her døde hun 23.12 1884 (nr.2 kvinnekjønn)Lenke Det er tydelig at hun og mannen førte en omflakkende tilværelse ! Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Tack Anne för ditt inlägg. Du skriver att du fann ut att hon oppholdt sig på olika ställen mellan 1844-1852. Fick hon barn då och hur hittade du henne genom Dis Norge? Maren kan ha varit dotter till en Johannes vars mor hette Anna Maria Ry(d)berg och som dog 1826 på tukthuset i Trondheim. Finns det någon som har möjlighet att kolla födelseboken från Lødingen? Mvh, Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Ettersom vi er medlem av DIS Norge, kan vi søke på person-navn på noe som heter 'DIStreff' og få fram ulike opplysninger.I dette tilfelle søkte jeg på Maren Halstensen, fikk masse treff, men det var denne Maren som skilte seg ut: Maren Marie Johannesdatter Halstensen,f.1818 osv de andre opplysningene i forrige innlegg.Dobbeltsjekket mot dødsår/sted, og det stemte.Har nå idag funnet ei datter som Maren og Karl fikk allerede i 1847 i Lødingen :Lenke Men å finne Maren`s fødsel blir verre, disse kirkebøkene er visst ikke kommet enda.Kan prøve å søke litt mere ! Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Anne, det vore spännande att få veta lite mer om denna kvinna, om det låter sig göra. Hon sägs i FT 1865 vara född i Trondenaes 1818, i FT 1875 samma födelseplats men år 1817. Har inte hittat henne där. Om det är rätt Hallstensen blir hon väldigt intressant eftersom hon då är släkt med en Klara Rydberg (som blir hennes fars moster). Dennas dotter Anna Katarina Bern ska i sin tur ha varit 'gift' med Guldbrand Olsen Korsgård född omkring 1764-1767 (uppgift från Arnvid Lillehammer och dombok för Jösse härad). Se temanr 45640. Mvh, Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Geir Moen

Hei! Kom tilfeldigvis over denne lenken om Korsgaard. Da jeg hjelper en arbeidskollega med hans slekt så kommer jeg nettopp til Petter Fredrik Frimann Korsgård og Vibeke Marie Lange som bor i Ibestad i Troms.Disse giftet seg 13.5.1863 i Ibestad. Han oppholdt seg da på Gregusvik som muligens ligger i samme område uten at jeg sikkert kan si det da jeg ikke er kjent der.Han oppført som født i Land prestegjeld (Oppland) og hun Manger prestegjeld i Nordhordaland.Ved tellinga i 1865 bort de på gården Sørvik, Grovfjord, Ibestad, Troms. Barn bosatt hos dem i 1865 var: Adolf Pettersen , deres barn 2 år gl. Anna Johannesdtr. hennes dtr. 9 år gl. Josefine Johannesdtr., hennes dtr. 5 år gl.Det interessante her er at hennes to barn her er Petter Johannessens brors barn - Johan Severin Korsgård.Petter er oppført som 38 år i 1865 og Vibeke som 40 år.Kikker vi på kirkboka for Land prestegj. i Oppland folie 166a finner vi dåpen til Petter Fredrik Frimann Johannessen f. 15.1.og døpt 25.1.1829. Foreldre er: Omvandrende kobberslager Johan Fredrik Korsgård født i Nordre Aurdal i Oppland og som oppholder seg på Bjorlieiet. Han reiste sammen med Andrine Kirstine Pedersdtr fra Bergen by. Disse to var ikke gift så Petter var uektefødt. Mvh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Eg kan koma med nokre utfyllande opplysningar: Det er rett at Petter Fredrik Frimann vart døypt i Søndre Land i 1829, født(?) 15. januar det året som såkalla uekte barn 'af en omvandrende Kobberslager Johan Frederik Korsgaard fød i nordre Ourdal, men opholdende sig paa Bjorlie Eiet og et medhavende Fruentimmer Andrine Kirstine Pedersdr. fra Bergens Bye'. Fadrane var lokale, for det meste frå Bjorli. Faren, Johan Fredrik, var født 1790-91, var bror til Fredrik Kristian Wiig, og dei var sønene til koparslagar Kristian Jensen Wiig og Johanne Sofie Eskildsdatter. Johan Fredrik slo seg i lag med Andrine Kristine Pedersdatter etter at han hadde reist frå Anne Stina Jakobsdatter Lind (som han i alle høve fekk fem born saman med), og Petter Fredrik Frimann var etter alt å døma det første barnet Johan Fredrik fekk med denne andre kona si. Seinare fekk han i det minste tre born til med henne. Andrine Kristine kan godt ha vore født i Bergen, men eg tvilar på det. Ho vart nemleg døypt i Vedøy 3. søndag etter trinitatis (det er 14. juni) 1807, også som såkalla uekte barn. Mora var 'Sigrid Esdkildsdr. Bøle og at være fra Hasvigs Sogn i Loppens Prestegield. Hun udgav sig for at være Enke og ellers at have 2de ægte Børn, men intet uægte forhen'. Siri Eskildsdatter var søster til mor til Johan Fredrik Korsgaard, så dei var såleis søskenbarn. Far til 'Andrina Christina' oppgav ho som 'en ugivt Person ved Navn Petter (Peder?) Hansen fød paa Kirkelandet i Christiansund og foregav at han var som hendes forlovede bortrømt fra hende i Helgeland'. Dersom det er rett at ho hadde barn frå før, finn eg det rimeleg at Siri er den same som tidlegare vart mor til ein Fredrik Jørgen, med farsnamnet Nilsen ved dåpen i 1791, men som seinare dukkar opp som Fredrik Jørgen Ellefsen Mørch. Og då er det grunn til å rekna med at far til Andrine Kristine Pedersdatter, ikkje var ein Peder Hansen, men var den Petter Reinholtsen som eg veit var saman med henne i 1806, og som eg har skrive om i artikkelen om Grisilla i NST 2005. Siri og Johanne Sofie Eskildsdøtre sine foreldre heitte, etter det eg kan sjå, Eskild Andersen Mørk og Kirstine Steffensdatter. Kan det tenkast at Eskild var i slekt med skarprettar Fredrik Eskildsen som budde i Vefsn? Fredrik hadde i alle høve ein son Anders født 1741, som godt kan ha vore far til Eskild? Kanskje nokon nordpå kan finna meir ut om det? I von om at dette er av interesse. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Jeg svarer for Arnvid :-) Veøy er i Møre og Romsdal. Den aktuelle innførselen finner dere på folio 78 i Veøy 1799-1818 ministerialbok. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Svendsen

Hei,jeg har et spørsmål av nyere dato. Kanskje du Åshild vet noe om dette eller event noen av dere andre. Vibeke og Petter fikk en sønn Petter Magnus f.18.12.1876 Sørvig Ibestad.Han fikk en datter med Johanna Eline Jacobsdatter f. 22.01.1883 Vannavalen Karlsøy.De var ikke gift. Piken ble født i Ibestad 24.01.1895 og fikk navnet Josefine Marie Konstanse.Petter Magnus giftet seg i juni samme år med Berthe Hansdatter, de fikk som jeg har funnet tre barn. Jeg vet ikke hvor lenge Josefine var i Ibestad men historien sier at hun ble hentet av noen i sin mors familie til Vannøya i Karlsøy der hun bor i FT 1900.Jeg vet imidlertid ikke hva som skjedde med hennes mor, sansynligvis er hun død men jeg kan ikke finne henne. Har lett i kb både Ibestad, Karlsøy. Mvh Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Kittelsen

Hei!Johan Korsgård fikk en datter i 1827 med Andrine Christine Pedersdatter - Ane Serene - døpt 23.09.1827 i Korskirken i Bergen. Hun døde 03.10 samme år.Arnvid skriver at Johan og Anna Stina hadde fem barn. Jeg har bare funnet fire - Johanna (1809), Christian (1811)?, Karen (1819) og Carl August (1821). Hva het det femte?Knut Olsen Statshaug har jeg funnet omtalt som Petter Fredriks svoger (i 1854). Noen som vet hvem Knut var gift med?Sigrid: Jeg har 4 barn etter Petter Magnus og Birthe. Josefine har jeg ikke hørt om før nå.Ta gjerne kontakt på: askittelsen@gmail.comMvhÅshild Kittelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Ashild! Johanna 1809 sitt fulle namn var Johanna Kristiane. Kristian 1811 er eg uviss på, eg trur i alle fall ikkje at han voks opp og fekk etterkomarar, så han hadde eg ikkje med i mi opprekning, men med han blir det seks born som Johan Fredrik Korsgaard fekk med Anna Stine Lind. Den tredje er ei Johanne Sofie ca 1814. Så er det Kristine Fredrikke 1817, Karen Kirstine 1819 og endeleg Karl August Frimann 1821 (som til slutt vart buande på Jæren). Når det gjeld det andre kullet, blir sjølvsagt Ane Serene eldste barnet, men sidan ho døydde like etter fødselen, vart Petter Fredrik Frimann det eldste barnet til Johan Fredrik og Andrine Kristine som voks opp. Men ennå er det rom for eit barn mellom 1821 og 1827. Kanskje det vil dukka opp fleire born i desse åra ein vakker dag? Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Ashild! Knut Olsen Statshaug/Hauge var andre mannen til Johanne Sofie Johansdatter Korsgaard f ca 1814. Tidlegare hadde ho vore første kona til Anders Pedersen, son til Kari med kjeften og Per hesteskjerar (sjå artikkelen min om dei i NST bind XLI hefte 1 2007. Vennlge helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Arnvid! Vi snakkes nok i september, men bare et spørsmål: I artikkelen din om FarkePer skriver du i note 158 at 'Johanne Sofie [født ca 1814] finn vi i folketeljinga frå 1865 som kona til losjerande fiskar EDVARD OLAI HANSEN på Smedvik i Vågan (Digitalarkivet Folketeljinga 1865 Vågan nr 3017-3019)'. Men der er Edvard ført som 23 år gammel og Johanne Korsgaard som 21 år gammel født i Davik, med et udøpt pikebarn. Det må da dreie seg om en annen Johanne? Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, igjen! Johanne Henrikke Korsgaard er født 19.februar 1845 og døpt 16.mars 1845 i Davik i Sogn. Foreldrene kalles foreldrene ”Kobberslager Johan Henriks. Korsgaard og Andrina Christina Pedersdt. paa Indre Nore. NB. Reisende”. Så vet vi det! Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Kittelsen

Takker for info, Arnvid. Gleder meg til å lese artikkelen din (når jeg får tak i den).Du skriver at Johan og Andrina hadde minst 4 barn. Johan Severin fortalte til tukthusets prest at han hadde 1 bror og 3 søstre (ca 1885?). Kun broren nevnes ved navn - Peter.Jeg kjenner til Petter Fredrik (1829), Johan Severin (1837), Sophie Amalie (1840) og Johanne Henrikke (1845). Da Sophie Amalie ble døpt i Bolsøy (3. juli 1840) så bemerket presten at de kom med 3 barn, og reiste med 4.I en sak (ca 1853)mot Petter Fredrik nevnes hans søster Anna Sophie Kathrine Johannesdatter Korsgaard. Jeg har ikke klart å finne hennes fødselsår.Jeg vet ikke om Sophie Amalie vokste opp, og har heller ikke mer informasjon om Anna Sophie Kathrine. Kanskje Arnvid eller noen andre har flere opplysninger?Mvh Åshild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Jeg vet ikke mye om Sophie Amalie, men en 'Indberetning fra Sortlands Lendsmand, J.C.Glad, 10de December 1860' forteller følgende: ...'var her i Tjeneste f.A. en Pige ved Navn Sofie, en Datter af Fanten Johannes Korsgaard der har bosat sig i Nabodistriktet Hassel, dog blev hun ikke her længere end omtrent 1/2 Aar hvorpaa hun igjen reiste til Hassel'. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Hei igjen, Jonny. Takk for at du arresterte meg (nr. 18 og 19 ovanfor), slik at dette vart retta opp. Det var, som du heilt rett viser, halvsystera som var gift med Edvard Olai. Vennlege helsing Arnvid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Viser til innlegg 10.. Kan dette være far og sønn, den første, kanskje den Eskild Andersen Mørk og den andre hans sønn?Utdrag fra Erik Strøms nettsted. Trondhjems stift og amt – utskrevne reisepass 1783 – 1809. 1788.· 36 11.09.88 Eschild Andersen fra Helgeland med Hustrue og 3 Børn [[intet mer]] [[se 6.2.01]].1795.2 24.03.95 Kjedelflikker Anders Eskildsen Mørch til Molde.1801.[11] 06.02.01 Efscheld Andersen, med Datter Enken Anne Efsch[[e]]lds! og 2de Børn til Molde [[se 11.9.88 og 28.11.01]].[172] 28.11.01 Kobberslager Eskild Andersen med Datter Siri Eskildsdatter og 2de Børn til Helgeland [[se 6.2.01 og 27.07.02]].84] 27.07.02 Kobberslager Edskild Andersen med Datter Siri og 2d Børn til Bergen [[se 28.11.01 og 14.10.06]].1806. 70 14.10.06 Sigrie Eskildsdatter med 1 Barn til Søndmøer [[se 28.11.01 og 13.08.07]].1807. 84 13.08.07 Eschild Andersen og Datter Sigrie Eschilds Datter med 2e Børn til Salthen [[se 14.10.06 og 07.10.09]].1809. · 63 07.10.09 Skibscapitain Hendrick Moerkirken til Holland. · 64 07.10.09 Finnerne Peder Andersen, Maria Clemetsdatter og Søn til Wærdahlen [[se 30.7.07]].Det må være en feil henvisning på de i 1809, men jeg finner heller ikke noen andre som passer på Eskild og Siri/Sigrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Arne! Det er nok helst far og son dette, og svigerfar og svoger til Kristian Jensen Wiig. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.