Gå til innhold
Arkivverket

[#46557] Stord: Arne Helgesen og Britha Knutsdtr. (f. ca. 1800-10)

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jeg søker opplysninger om Arne Helgesen og Britha Knutsdtr. fra Stord. De må ha blitt født omkring 1800-10 - for de hadde en datter Marta (1836-1904) som var gift med Rognan-mannen Ole Tomassen (1832-99) i Nordland.Har noen opplysninger om disse og hvem foreldrene var?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kanskje er det denne Arne Helgeson som dør i 1850. Se Lenke Jeg har en Helge Arneson som er født på Valvatne på Stord i 1830 og gift med Åsa Johannesdtr. Kanskje han er sønn av samme Arne Helgeson? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk til Johan Arthur.Kan det være riktig? Han var da bare 20 år da han døde, men at riktig person døde i 1850, tror jeg kan være riktig.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Beklager - jeg så feil, ser jeg nå. Alt du skrev er nok riktig. Så ikke at Helge Arnesen var far til Arne Helgesen. Beklager igjen!Har vi noen foreldre til Britha?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far til Arne er sannsynligvis Helge Ådnesson som var husmann på Sørhugletræ. Han var gift med Marta Åsmundsdtr. En av sønnene Ådne, flyttet til Sagvåghaugen under Valvatna. Far til Marta er kanskje Åsmund Nilsson, nevnt som husmann i Træ. Kona het Mari Olsdtr. Skeie. Far til Åsmund er Nils Åsmundsson som bodde i Træ i 1752. Han var gift med Marta Johannesdtr. Tveit og hadde 4 barn. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at dette kan være Brita Knutsdtr. gift 2 gang 21.6.1857 med Haagen Larsson f.1800 på Nysæter, Stord død 1874. Se Lenke De ble senere bosatt på Hagavik under Vika i Valestrand i nåværende Sveio kommune. Brita var født 1809 på Nes i Kvinnherad. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være far til Brita som er død 62 år gammel i 1824. Se Lenke Grunnen til at jeg tror at dette er den rette Brita er at hun er bosatt på Sagvågen på samme plass som første mannen Ådne (Arne) døde i 1850. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ådne (Arne) Helgeson Sørhuglo, bygslet Br.nr. 2 på Sagvåghaugen på Stord i 1829. Sønnen hans, Helge fikk festeseddel på plasset i 1856 og bodde der noen år. Kilde Stord bygdebok side 683.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takker deg så veldig mye, Johan Arthur.Har du Stord bygdebok foran deg?Står det noe om hvem som er kone til Knut Mathisen Næs (1762-1824)?Har du noen årstall på Nils Åsmundsen Træ, Marta Johannesdtr Tveit, Åsmund Nilsen, Mari Olsdtr. Skeie og Marta Åsmundsdtr.?Tusen takk igjen.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Nes, Kvinnherad ved FT 1801 som viser Knut og Mari og de barna som er født før 1801. Se LenkeNår det gjelder opplysninger om Nils, Åsmund, Mari og Marta, så er opplysningene i Stord bygdebok veldig mangelfulle. Jeg kan sende deg en scannet side fra boka hvis du ønsker det. Min mailadresse er : jo.art@online.noMvh. Johan Arthur Hansen Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant Brita Knutsdtr. død 12.1.1891. Hun var da bosatt på Haugland i Valestrand og var iflg. kirkeboka f.1810 på Stordøen. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk igjen.På Family Search ser jeg at foreldrene til Knut Mathisen Nes (1762-1824) kanskje er Mathis Mathisen og Edel Jensdtr. (begge f. 1829). Faren til Mathis er da Mathis Andersen (f. 1700). Men dette tar jeg ikke som helt sikkert. Vet du/eller andre noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at foreldre til Knut heter Mathias Mathiason 1728 - 1806 og Edel Jensdtr. 1728 - 1820. Kvinnherad III, side 116, nr. 5 Knut giftet seg 1791 med Mari Mathiasdtr. Skeie i Kvinnherad. Foreldrene til Mari var Mathias Olson 1738 - 1784 gift 1770 med Mari Jensdtr. Seim i Kvinnherad. Kvinnherad III, side 310, nr. 38 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Johan Arthur.Det er tydeligvis bedre bygdebøker i Kvinnherad. Finner du foreldrene til Mathias Olsen og Mari Jensdtr. Seim?Er det Mathias Andersen som er far til Mathias Mathiassen?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer og at Mathias Andersson Helle i Kvinnherad 1673 - 1741 er far til Mathias. Mora het Anna Arnesdtr.(Ådnesdtr.) Gravdal 1663 - 1723. Mathias ble gift 2 gang med Kari Jensdtr. Nes i Kv.herad 1697 - 1773. Kvinnherad III, side 123, nr. 31 Skal sende det mer utførlig på mail. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edel Jensdtr. er datter av Jens Johanneson Guddal i Kv.herad f.1685 - d.1759 og Anna Knutsdtr. f.1690 - d.1771 Se side 115 i tilsendt bildefil. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk igjen.Har du foreldrene til Mathias Olsen og Mari Jensdtr. Seim? Og Ådne Heljessen Sørhuglo (1805-50) - har du noe til meg der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.