Gå til innhold
Arkivverket

[#46577] Hastighet på datamaskin.

Gjest Thorbjørn Granlund.
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg har diskutert med en datamann, om hastigheten på min datamaskin. Enkelte hevder at jeg har mulighet til å bstille noe som kan få opp farten, men han sier dette ikke vil hjelpe meg, på grunn av at jeg bare har analog telefon. Hvis vi hadde hatt data i steinalderen, tror jeg at dette hadde passet bedre enn i vår tid, - dataalderen. Skulle gjerne hatt ventepenger. Det står her at farten på maskina er 50,6 kbps, hva er riktig ? takker på forhånd for evt. svar. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei ThorbjørnDen hastigheten du har er for eksempel 8 ganger saktere enn den jeg har, men det har ikke noe med maskinen din å gjøre, men 'båndbredden' din. Via en analog telefon og en linje er dette normal hastighet, men du skulle hatt bredbånd.Vet ikke om det er tilgjengelig i Osen, men hvis; ikke tenk deg om. Bestill i dag.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for svaret. Når det gjelder bredbånd, så har jeg prøvd alt som tenkes kan, men desverre, hos meg finnes ingen dekning. Med beste hilsen: Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Torbjørn! Da er det hos deg som hos meg, jeg er i samme bås. Jeg har ikke så mye greie på det men innbiller meg at det er telefonlinja og ikke selve data-maskina som er problemet, og har vondt for å tro at det er noen vidunder-medisin som hjelper annet enn ny telefon-linje en gang i fremtiden. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Et alternativ er en ISDN linje, men den bare dobler hastigheten, og er nesten dobbet så dyr. En ADSL linje (bredbånd)er noe helt annet. Den bruker kobbertrådene i den eksisterende telefonledningen (du behøver ikke strekke ny kabel), men sending og mottak foregår på en annen frekvens, og du kan mangedoble hastigheten, samtidig som telefonen virker som vanlig.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Hei, det er to ting som avgjør om du kan få bredbånd og eventuelt hvilken hastighet du kan få.At 'din' telefonsentral er oppdatert og avstand fra deg og til din sentral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg skal visstnok mangle 15 meter fra telefonsentralen i mitt område for å få ADSL. Latterlig. Utbygging ville koste vel millionen. 100 husstander står på venteliste, men det har ikke Telenor råd til å bry seg om. De prioriterer heller bredbånd i India enn i Degernes..Så du er ikke alene Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Thorbjørn og LivSituasjonen er ikke fullt så håpløs som det angis: 1) Både abonnenter hos Telenor og Tele2 kan få forbedret akselerert ytelse/opptil dobbelt nedlastingshastighet på en vanlig analog linje. Dette forutsetter at du har et modem som er tilpasset dette og at du må betale et lite tillegg på abonnementet i hverfall som abonnent hos Tele2.2)Nordisk Mobiltelefon har overtatt de gamle frekvensene og det gamle NMT 450 MHz mobilnettet og tilbyr trådløst landsdekkende bredbånd også på hytter og i grisgrendte strøk basert på CDMA-utstyr som brukes i USA. Du trenger en antenne + et spesialmodem og abonnement hos Nordisk Mobiltelefon (som vel har byttet navn til ICE) Sjekk ut på http://www.nordiskmobiltelefon.no I teorien skal det oppnås hastigheter fra 300-900 Mps og i gunstige tilfeller enda høyere.Vennlig hilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Dekningskart ligger på nettet på http://ice.no og viser bl.a. at det skal være dekning i Folldal og Degernes, men sjekk dette grundig før tegning av evt. abonnement.Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Har samme problem selv, ingen store (Telenor osv...) kan levere bredbånd og kommer heller ikke til å gjøre det selv om jeg bor i Oslo, men ICE løste problemet for meg. Selv om jeg ligger i ett dårlig dekningsområde hos ICE, er alt bedre enn noen av de store kan levere.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Snakkes det ikke her fugl og fisk.En ting er hastigheten på selve datamaskinen og den kan også innen viss grenser forbedres (avhengig av maskin)Det andre er maskinen tilkopling til nettet. Der kan en også oppnå forbedringer med høyere overføringshastighet.Men samlet vi begge deler ha sin betydning for det totale resultat. Stor overføringshastighet og treg datamasin gir jo heller ikke det optimale resultat.Kort sagt; intet blir bedre enn det svakeste leddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Hverken Tele2 eller Telenor har noen som helst brukbare tilbud som gjør hastigheten raskere uten ADSL. Tele2 har et tilbud de kaller TURBO som mulig gjør nettbruken noe raskere, men dette anbefales ikke. Jeg lastet dette ned for en tid tilbake, men alle bilder på websider, også kirkebøkene her på digitalarkivet endte opp i mosaikkmønster. Dette var bakdelen fikk jeg rede på.Telenor har ingen tilbud foruten ADSL og bredbånd.ICE har til nå dårlig eller ingen dekning her jeg bor. Så sånn er det. Ingenting er uprøvd. Men ICE bygger jo ut hele tiden, så det er vel dem en får stole på.Det er vel ikke hastigheten jeg klager mest på, men den kostbare tilgjengligheten et analogt modem utgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg betalte for 1500 Kbps ADSL, men avstanden min fra sentralen er 4 km, så jeg vil aldri oppnå mere enn 900 Kbps uansett hvor raskt abonnement jeg ville ha. Uansett leverandør over kabel så er maksimalavstanden fra telefonsentralen 6,000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har hatt kontakt med tre forskjellige selskap, hvor jeg hadde kunnet få gratis tilkobling, men ettersom de hadde forbindelser med Telenors kabler, så skar det seg. Så tok jeg kontakt med ICE, da de sa at de hadde et kart som tilsa at bl.a. jeg kunne få bredbånd. Vel, jeg bestilte dette, og hadde en datagubbe her en hel kveld, hvor dette ble sjekket, men desverre, det var ikke dekning. Så fikk jeg gratis tilsendt en antenne fra ICE, men heller ikke dette hjalp. Her jeg bor, har vi alle telefon fra samme kabel, og av 16. husstander, så er det jeg og en plass til som ikke kan få bredbånd. Dette er for jævlig, da jeg holder på med en bygdebok, og må betale over 1.700. - kroner pr. måned. I løpet av vel 3. år, har jeg nå betalt over 60.000 - kroner på telefonen, - slå den. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Jeg vet ikke om dette kan hjelpe deg, men i likhet med antenner for TV antar jeg at det å finne retningen mot senderantenne er helt avgjørende. Her bør ICE kunne fortelle om jeg er på jordet eller på rett spor. Jeg har selv satt opp parabolantenne for TV - Det største problemet var å fininnstille både i høyde og horisontalplanet - vanskelig alene men det gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

En piskantenne (rett tråd) er i utgangspunktet rundstrålende. Dvs. den er like sterk i alle retninge (hvis den er en kvartbølge lang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Tar fram att denne litt, Hadde bare lyst til å høre om det er noen som har erfaring med f. eks. NextGentel i strøk der det er vanskelig å få bredbånd? En kjenner jo liksom ikke leverandørene. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Eidsiva bredbånd AS (tidligere Fjellnett), som har kontor på Tynset. Skal de ikke bygge en basestasjon på Tron i tillegg til hva de har fra før ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har snakket med en i Eidsiva Bredbånd i dag, 19.03. 2007, og der var det ikke mye trøst å få. Han bare trøstet meg med at jeg ikke var alene om å ikke kunne få bredbånd, dette til tross for at jeg også i morges mottok en reklame fra Eidsiva Bredbånd. På reklamen står det : ' STOP. Stopp for et godt tilbud. 259. Bredbånd fra 259, - per mnd. ! Fri montering eller trådløs router, osv.osv..... Jeg sa til dem at dettte var skryt, ettersom de ikke kan hamle opp med problemene. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Helge og takk for svar! Jeg har lest om Eidsiva jeg også så det er muligens lurt. Grunnen til at jeg stilte spørsmålet er at 'noen i veldig nær slekt' har spurt seg for hos denne leverandøren jeg nevnte og de kunne visst levere bredbånd med aller laveste hastighet, så jeg hadde lyst til å høre om noen hadde erfaringer med dem (innlegg 18). En leser jo en gang i blant om at folk har problemer med å få det de har bestilt. Men vet ikke om det gjelder disse. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Torbjørn også! Den reklamen fikk jeg i dag også, så vi er sikkert i samme båt. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Går ut fra at de fleste har hørt om ' Kong Salomo og Jørgen Hattemaker.' Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Bredbåndsselskapene bløffer. De driver og reklamerer med 3-4000 kilobits i sekundet som hastighet. Denne hastigheten kan på telefonlinje kun oppnås i en avstand på opptil en kilometer eller så fra telefonsentralen. Maksimal avstand målt langs linjen er 6000 meter uansett leverandør. Jeg bor ca 4 km fra sentralen og jeg har fått opplyst av Telenor at det kan ikke gå raskere enn de ca 900 kilobitspr. sekund som jeg mottar. Ble narret til å ha et abonnement på 1500 Kbs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleiv Imingen

Hei. Jeg installerte bredbånd X-large fra Tele2 for 1 1/2 år siden. Hastigheten skulle være 3mb. I januar fikk jeg 'gratis' 1mb i tillegg. Tester med surfometeret på dinside.no jevnlig, men har aldri vært i nærheten av slike hastigheter. Testet nå, og hadde ca.2,7mb. Leverandørene kan jo ikke både love og holde. Bløff. Torleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.