Gå til innhold
Arkivverket

[#46577] Hastighet på datamaskin.

Gjest Thorbjørn Granlund.
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen Helge, Torbjørn og Torleiv! Det er detta jeg lurer på om virkeligheten liksom stemmer med reklamen. Hva er realiteten da når en f. eks. bor 5-6 km fra sentralen? mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei dere. Går det an å spørre hvor på din side dere måler hastigheten ? Jeg kan ikke finne det ? Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Anne Lene, Du kan alternativt skrive Surfometer i generelt søkefelt, eller f.eks. i Google.no eller Kvasir. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Hei!Kanskje du skulle vurdere mobilt bredbång vi en mobiltelefon. Forutsetningen er at du har en 3G mobiltelefon som du bruker som et USB modem. Det er ikke superraskt, men det er en del raskere en ISDN. Telenor har to måter å fastsette prisen. Alternativ 1 via vanlig privat abonemet, der du betaler for hvor mye du laster opp og ned med en makspris på 50 kr i døgnet. Alternativ 2 du abonerer i tillegg og betaler ca 600 kroner i månenden. Forutsetningen er at du har USB2 kort/port på mskinen, noe som koster et par hundre kroner for en stasjonær pc. Forutsetningen er også at du har 3G dekning der du er. Så vidt jeg forstår er det to typer 3G (UTMS og EDGE). UTMS er raskest og EDGE noe sener. Telenor og Netcom sier at de deler av landet som ikke ha UTMS har garantert EDGE. Så uansett hvor du er har du en grei hastighetJeg bruker selv mobilt bredbånd og hastigheten er helt grei uten den er superrask, men selfølgelig skal du begynne å laste filmer så blir det for en sytråd å regne.Bjarte Hesjevoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Du Bjarte er inne på noe vesentlig: Er det nødvendig å ha bredbånd som går raskere enn 7-800 Kbs ? Da får du overført video. og er det noe som behøver å gå raskere da ? PC'en er en flaskehals med feks harddisk som har en mursteins fart i forhold til 4000 Kbs. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg kommer att en tur med noe jeg lurer på, og legger ved ei lenke til en leverandør av bredbånd, (De ligger ute på nettet likevel så det er vel ikke farlig å lenke den inn her). Jeg lurer bare på, er det noe som funker ut i periferien slik som det reklameres med? ReidarLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei og takk til dere. Nå har jeg fått det til, og dette er noe jeg har lurt på lenge. Tusen takk. Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, denne leverandøren sier jo også at det er avstanden til sentralen og kvaliteten på linjen som bestemmer farten. Jeg står ved det jeg tidligere har skrevet om fart og avstand. Denne leverandøren tilbyr en nedlastningsfart på 1800 Kbs og det tilsier at dette kan leveres inntil ca 2 km fra din telefonsentral. Jeg snakker da ikke om trådløst (radio) eller kabel-TV. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Vil det med andre ord si at en i grunnen er like langt når det begynner å dreie seg om 5-6 km, og at trådløst er løsningen? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, ved over 6 km er en like langt og må ha trådløs-leverandør. Hvis en er i tvil, kan du be en potensiell leverandør om å sjekke linjen for deg, ut over hva som Surfometer viser og høre hva de sier om trådløs løsning. I nabokommunen her, Vågå, garanterer de 100 % dekning innen utgangen av året. (Anbudsfrist var 1. mars). Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Da tror jeg vi venter før vi går til overilte skritt og ser hva som skjer innen trådløst, for verden må da vel gå framover på detta området også. Fikk faktisk til dette 'speedometeret' jeg også men tør ikke si resultatet høyt. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg bor nøyaktig 3,5 kilometer fra sentralen, men kan ikke få bredbånd, men jeg har andre naboer som bor 5 kilometer unna, men de kan få bredbånd. Av 16. husstander her som har fra denne samme kabelen til Telenor, kan 14. stykker få bredbånd. Forstå det den som kan. Ellers har Åmot kommune, gått ut med at alle i kommunen skal kunne få bredbånd i løpet av året, men det tror jeg ikke før jeg ser det. Med hilsen Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Jeg vil anbefale å ta kontakt med leverandøren nevnt i (33). I oversikten har de to tilbud på 1800/350, et normal og et langdistanse, og det tyder på at de bruker en annen teknologi på langdistanse. Ved å gå inn på bestillingsskjemaet, prøv å slå inn aktuelt telefonnummer og se hva som skjer . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

HASTIGHET: Leser dette med stor interesse, og ser at det er mange hjelpsomme fagfolk 'rundt omkring her paa DA'.Kan en gammel 'utlending' her i London spoerre om en ADSL hastighet av 100 Mbps er 'bra' eller akseptabel? Jeg vet ikke hvad M staar for = million ?Jeg spoer fordi jeg tror dette er 'bra', men min relativt nye DELL maskin er temmelig treg for tiden. Jeg forstaar at dette kan ha helt andre aarsaker. Takknemlig for litt veiledning. (Beklager mine ae, oe, aa men det forstaaes vel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Hei!Hvis du har 100 Mbps så tror jeg du skal være fornøyd. For å ikke si meget fornøyd. Her i landet er det det vel stort sett bare offentlige administrasjoner, forsvaret og institusjoner som universiteter og høyskoler som kan skilte med en slik hastighet. M står for mega, og det er vel en million hvis jeg ikke husker aldeles feil.Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Litt potensrekning :-)1 kbit = 2exp(10) bit = 1024 bit.1 Mbit = 2exp(10) x 2exp(10) bit = 2exp(20) bit = 1024 x 1024 bit = 1048576 bit, som er omlag 1000000 bitMvh. Torbjørn Igelkjøn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Kommentar til innlegg (31):UMTS er 3G, og er eit heilt nytt mobilnett. Meiner å hugse at ein då får ei nedlastingshastigheit på mellom 200 og 300 kbit/s.EDGE er ei oppgradering av det gamle mobilnettet. Dette gjev ei nedlastingshastigheit på mellom 100 og 200 kbit/s, m.a. avhengig av kor god dekninga er og kor god telefonen er. Dette er for tregt til å kunne kallast 3G. Billege EDGE-mobilar støttar EDGE, klasse 6. Gode telefonar støttar klasse 10, som gjev betre hastigheit, medan PCMCIA-kort for PC-ar støttar klasse 12. (Det siste krev at PC-en har ein PCMCIA-port, der ein kan stikke kortet inn).UMTS-nettet er berre bygd ut i byar og større tettstader. Sidan EDGE er ei oppgradering av det gamle GSM-nettet vil dekninga vere nesten som for GSM. Ein finn dekningskart for både UMTS/3G, EDGE og GPRS (som har ei hastigheit på ca 40 kbit/s, som er treigare enn vanleg modem) på heimesidene til Telenor og Netcom.Ein må vere oppmerksam på at mange UMTS-telefonar ikkje støttar EDGE, eller omvendt, og ein endar opp med å måtte bruke GPRS. Det er difor ein fordel å vite kva dekning ein har før ein bestemmer seg for å kjøpe telefon med UMTS eller EDGE. Eventuelt kan ein kjøpe ein telefon som støttar begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

På alle andre område er kilo 10exp(3)=1000, og mega 10exp(6)=1000000. Men når det gjeld data er det altså berre 'nesten' slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Selv har jeg en telefon som bytter mellom 3G og EDGE, og EDGE er betydelig tregere enn 3G, men raskere en ISDN. 3G er opp til 460,8 kbps. Speedometertestene i den grad man kan stole på dem ligger heller ikke langt der i fra. Kluet i denne tråden er vel at det er raskere en ISDN, og til en tredjedel av den utgiften som en av de første i denne tråden hadde. Ca 1700 kr i måneden mot ca 600 med 3G. Da er det verdt å sjekke opp, og det er ikke mange månedene før man har tjent inn et eventuelt kjøp av en ny telefon. En telefon som har både EDGE og 3G og for den sak skyld GPRS.1 million er en million :-) I alle fall for en Molekylærbiolog.Mva Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Det er vel i hovudsak to mogelege årsaker til at folk ikkje kan få ADSL:* For lang avstand til sentralen, eller* For få linjerInnlegg (39) tyder vel på at det er for få linjer (kopartrådar) til at alle kan ha både telefon og breiband??? Ei linje består av 2 kopartrådar, eller eit par. Ein kabel kan såleis refererast til som ein 5-par, 10-par, 100-par, osv. Dersom det er for få linjer i ein telefonkabel, vert to og to telefonabonnement kopla på ei og same linje/par (ved at det eine signalet vert flytta opp i frekvens?). Dermed slepp Telenor kostnaden med å måtte grave ned ein ny kabel. Dersom ein på denne måten 'deler' linje med naboen, kan ein ikkje få breiband.Men dersom det er andre som ikkje 'deler' linje, skulle det vel vere mogeleg å flytte 'problemet' over på dei slik at du får eit par kopartrådar heilt for deg sjølv, som du så kan bruke til breiband. Om Telenor er villige til å gjere dette, er ei anna sak.Ei kreativ løysing dersom naboane ikkje bur for langt unna, ville kanskje vere å få ein god nabo (med breiband) til å setje opp eit trådlaust nettverk, og dele det med deg. Så kunne de dele på kostnaden for abonnementet. Eg er usikker på kor lang rekkevidda til eit slikt nett er, men det skulle vel vere mogeleg dersom det ikkje er alt for stor avstand mellom husa?Mvh. Torbjørn Igelkjøn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ja her kjenner jeg meg igjen. Dette som Torbjørn Igelkjøn skriver om naboer o.l. så har jeg fått tips fra flere om at jeg kan spørre en nabo ( en nabo mellom oss ). Hun kan få bredbånd både til 1. og 2. etasje ( 2. etasje bor det ingen, men det har bodd en familie der tidligere ), så denne linjen har det da vært muligheter for å få byttet med meg. Men ved samtale med Eidsiva bredbånd forleden dag, så sa denne personen at denne slags ordningen hadde de sluttet med, så hvem vet hva som er sant og ikke ? Med hilsen Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Som et supplement til lenken i innlegg 33 lenker jeg inn ei side til fra samme leverandør som har noe info om begreper. Om ikke annet går det nå an å sjekke tlf.nr. her. ReidarLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.