Gå til innhold
Arkivverket

[#46634] Hans Andersen, ca. 1743 - 1810 (Sigdal)


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Viser til debattinnlegg 46468, der konklusjonen blir at Gullik Pedersen Mollerud og Berte Olsdatter Rustand er foreldrene til Kari Gulliksdatter. Men det er fortsatt åpent HVEM hennes mann, Hans Andersen, var, og Strøm skriver i innlegg 4: 'når det gjelder Hans Andersen så ser det ikke ut til at han er døpt i Sigdal men jeg lurer på hvorfor barn etter Anders Steffensen Barhaugen og barn etter Anders Steffensen Solumshengsle er faddere til et par av barna til Hans....' (Såvidt jeg har brakt på det rene, var onkelen til Berte Olsdatter Rustand, Peder Torgeirsen Gren, gift med Ragnhild Gulliksdatter Barhaugen, men om det 'forklarer' den ene fadderen, vites ikke).Hans døde i 1810 og skal ha vært 67 år, noe som tilsier at han er født rundt 1742/43 - han var 58 år ved 1801-tellingen, Green Søndre i Sigdal. Hans giftet seg med Kari Gulliksdatter 20. juni 1768 i Sigdal og de barna jeg har funnet (bygdeboka + FS), er døpt i Sigdal, bortsett fra Ola/Ole, som jeg IKKE finner - han er født ca. 1774, og Gullik (min tipp-tipp), som er døpt 12. mai 1788 i Skoger, Vestfold (nå Drammen).Hvis Hans ikke er fra Sigdal, kan han, på bakgrunn av dåpen til Gullik, hvis opplysningene i FS er korrekt, ha 'sine røtter' fra Vestfold (Skoger/Konnerud-distriktet), men hittil har jeg ikke funnet noen 'passende' kandidater. Litt pussig er det også at ingen av sønnene til Hans og Kari fikk navnet Anders. Riktignok er det 'plass' til et barn til mellom Kjersti (16. april 1781 og Gullik i 1788, men jeg har ikke funnet noen.Berte/Beret: døpt 27. nov. 1768 i Sigdal (oppkalt etter Karis mor?), mens jente nr. 2, Ingebjørg/Ingebor, døpt 23. juni 1771, muligens er oppkalt etter moren til Hans?De fikk fem døtre til (Ragnhild I og Guri I døde som små): Ragnhild, Kjersti og Guri, så her er det flere muligheter.Kan Hans Andersen være såkalt 'Uægte' og at det er grunnen til at ingen av sønnene ble oppkalt etter faren?????Alle opplysninger hva gjelder foreldrene til Hans Andersen mottas med stor takk,vennlig hilsen Astrid.PS: Kari fikk minst 9 barn i løpet av 27 år, og var 49 da Guri II ble født i 1795 - ikke dårlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Ole Hansen Green ble døpt i Sigdal 17 april 1774.Hans og Kari ble trolovet 1 mai 1767...Forlovere var Halvor Green og Ole Braaden.At Gullik ble døpt i Skoger kan som du er inne på ha noe med hans hjemsted å gjøre, ellers bør man være obs på at dette området av Sigdal ligger svært nær både Modum, øvre Eiker og forsåvidt Flesberg.Vi har identiske navn i Hovlandætta, men alderen stemmer ikke. Han er født i 1724. Olav Åge Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje barnet som passer i mellomrommet. FS VRI: Anne født 24/7 og dpt. 25/7 1784 Modum.FS: En Ole Hansen dpt. 17/4 1774 Sigdal, far Hans Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei og takk til dere begge to! Da er Ole 'på plass' + at Anne trolig er deres datter. Jeg finner en Anne Hans Dat: på Søndre Green (samme gård som foreldrene, Gullik, Guri og Ole), tjenestepige, 17 år. Anne ble døpt på Modum i 1784 og Gullik i Skoger 4 år seinere, mens barna før og etter ble døpt i Sigdal, ikke all verdens avstand den gangen heller, men jeg må tilstå at jeg lurer fælt på HVOR Hans kommer fra. Det tusser av Hans Andersener i FS født rundt 1741-43, og mange av dem har jeg sjekket 'ut', men hittil uten hell....Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Astrid K. Natvig

Prøver lykken på nytt etter to år, for jeg har ennå ikke funnet ut av opphavet til Hans. Kan legge til at en av etterkommerne, Ole Einar Bjørndalen, tok VM-gull for en times tid siden. Kunne vært moro å servere 'kongen' ytterligere slektsopplysninger!mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Hei. Det er ikke helt enkelt dette, men jeg tror ikke en helt bør utelukke Hovlandsætta. Anders Hansen Hovland var oml. 1721 g.m.enke Ragnhild Nilsdatter Mollerud. Hun var fra Bøle I Eggedal og hadde før vært g.m. Halle Gunbjørnsen. De var i Mollerud og hadde flere barn. Anders og Ragnhild hadde to.Marte 1722. døde lita og Hans 1724. Anders makta ikke å sitte med Mollerud og det ble aksjon der i 1740. Siden ser jeg ikke mere til Anders i bygdeboka. En teori kan være at han flyttet til Skoger etter aksjonen. Alderen på Hans stemmer ikke med det du oppgir men kanskje han var død og at Anders har kalt opp igjen en yngere sønn i et senere ekteskap. Det er og verdt å merke at navnet Ragnhild ble brukt på barna til Hans uten at det behøver å ha noen sammenheng. Jeg tror du bør undersøke sporet til Skoger bedere. Olav Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk for tipset, Olav Åge, som jeg skal se nærmere på etter Hovlandsopplysningene. MEN jeg har faktisk prøvd å undersøke 'Skoger-sporet', uten å lykkes, for hvor finner jeg kirkebøkene? Skoger starter i 1746 og Sande i 1752. Tønsberg? Strømsø? Lier? Hvor finnes kirkebøkene før 1746? Sognehistorikken hjalp meg ikke,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Hva gjelder kirkebøkene jeg etterlyste i forrige innlegg, så har jeg fått opplyst at de ikke finnes.... MEN jeg har en liten teori, og her er lenke til dåpen til den yngste sønnen til Hans og Kari, Gullik, nr. 2 på høyre side: Lenke Fadder nr. en er Berte Andersdatter, som var gift med en annen fadder, Gullik Torgrimsen, og mor til Niels Gulliksen. Berte og Gullik (NB: han er ikke broren til Kari Gulliksdatter, altså) bodde på Wærket (Jarlsbergske jernverk på Konnerud), og jeg lurer på om Berte var søsteren til Hans Andersen.Vi vet ennå ikke hvor Hans kom fra, men det er unektelig 'interessant' at Gullik ble døpt i Skoger (kanskje var de på besøk, eller bodde/jobbet der i en periode), men få måneder etter dåpen, blir Berte Andersdatter begravd (Kirkeboka til Jarlsbergske) 26. oktober 1788, 50 år, så hun må i såfall ha vært ca. 5 år eldre enn Hans (Gullik dør 57 år gammel i 1795). Hvis Hans og Berte var søsken, så ville han kanskje 'hedre' en syk søster ved å legge dåpen til Skoger?mvh. Astrid, som mer enn gjerne tar imot tilbakemeldinger på spekulasjonene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.