Gå til innhold
Arkivverket

[#46652] Ole Olsen Granbæk fra Vermland til Gran

Gjest Marit Sørlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Sørlie

Ole Olsen Granbæk fra Vermeland i Sverige og Birthe Andersdatter fra Stadstadeiet i Gran. De døpte sønnen Ole i Gran 29.6.1851.Foreldrene var ikke gift.Jeg finner ingen vielse på disse to senere. Finner heller ikke denne Ole i senere tellinger eller i noen av de skannede kirkebøkene. Vet noen hvem og hvor denne Ole og Birthe kom fra? og hvor de ble av?Barnet Ole som ble døpt har jeg fulgt videre pga god hjelp fra dere. Håper på hjelp nå også. Mvh. Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun Sørli

Hei! Har kikket litt på dette: ved Oles dåp i 1851 er det notert en henvisning til en ny kirkelig handling i 1855. Dette er dåpen Anne Maria født 23.5.1855, dpt 1.7. datter av ungkar Ingebret Mikkelsen Sørumseie i tingelstad og pigen Birthe Andersdatter (hans 1., hennes 2. leiermål). Fødselen ble anmeldt av Anders Eriksen Svendsrud og her henvises det også til dåpen i 1851. Dette er utvilsomt samme Birthe som har fått nok et barn utenfor ekteskap. Skal se om jeg finner flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Sørlie

Hei og takk for svaret. Kan Birthe være datter av Anders.Anders Sinderue og Kari Andersdatter?I så fall må hun være f. 1829. Har også funnet en Ole O fra Sverige,dagarbeider 48 år,bodde på Hvatterud østre i Jevnaker 1865.Finner en Ole ,født samme år, i Brandbu 1900,Kjølveien. Denne Ole gift med Inger Knuds. f.1815 i N Aurdal.Står ikke at denne Ole er svensk,så dette er bare gjetninger.Denne Ole døde 1903.Jeg er takknemlig for all videre hjelp. Mvh.Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun Sørli

Hei igjen! Jeg skal forsøke å finne Birthes foreldre. Ved den 1. dåpen har jeg notert meg at tre av fadderne kan være Birthes søsken, skal sjekke dette.Går ut fra at det er i ft 1865 at du finner Ole, 48 år. Det stemmer med en mulig kandidat jeg har funnet innreist i Norge, men det er nok for godt til å være sant om det skulle være treff.... Dette er den Ole som KAN være aktuell: Ole Olsen f. 16.11.1816, utvandret ugift fra Haga Rote, Solna i Stockholms län til Oslo (kilde: Husförhörslängd s. 102). Dette stemmer ikke om det er riktig slik det er anført i kirkeboken at han kom fra Värmland. Du kan eventuelt søke etter vedkommende på Änbytarforum.se, men det er på dette tidspunkt for tidlig ettersom det er en del personer ved navn Ole Olsen og du mangler vesentlig informasjon om ham. Har du noen formening om hvor eller når'Granbæk' kom nn i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Sørlie

Heisann. Det er navnene ved dåpen som gjør at jeg tror det er muligheter for at Birthe kom fra Sinderue/Sinnerud.Var også der jeg så Granbæk og Vermeland.Det er en Birthe Andersdtr som fikk datteren Margrethe 1858 med Ingebret Mikkelsen. Kan dette være de samme foreldrene som til AnneMaria i 1855 ? I såfall må de ha blitt gift..denne datteren er 'ekte'.Har nok for få opplysninger..og litt for vanlige navn,men håper å finne litt ut av det Mvh.Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun Sørli

Hei igjen. dette blir bare en kjapp melding, jeg har funnet de samme barna som du nevner, de ble også konfirmert i Gran. Har funnet at barna til Anders Andersen og Kari Andersdatter 'stemmer'. Men en Birthe Andersdatter som var husmannskone på Tingelstadeie døde i 1859. Tror ikke det er den rette. Det er også en Ingebret Mikkelsen på Banken i 1865, der kan første barnet være Birthes, 2. barnet kan være oppkalt etter avdøde Berthe, men det er ikke anført noe som tyder på at denne IM har vært gift tidligere. Men vi finner også Birthe Andersdatter på Sinnerud i 1865, uten barna som begge ble konfirmert fra Tingelstadeie. Fadderne ved Oles og Margrethes dåp 'stemmer' med Birthes søskenflokk, så foreløpig er jeg like klok. Har ikke funnet Birthes barn i folketellingen 1865. Skal sjekke Birthes ekteskap med Ingebret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Barna til Anders Andersen og Kari Andersdtr. Sinnerud i følge skiftet etter ham 13.10.1835 var: Anders 20 år, John 15 år, Torgrim 9 år, Hans 7 år, Guttorm 11 år, Rangdi gift med Gunder Johannesen Sinnerud, Ellina 24 år ugift, Karen 18 år, Berte 5 år og Kari 3 år. Hvis du finner ut at dette er 'rett spor', så har jeg en god del om slekten til Anders Andersen Sinnerud bakover. Siden Anders var flere generasjoner ute på siden av min slekt, har jeg ikke mer om barna og etterslekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Hei Marit !For å ta utgangspunkt i overskriften på innlegget ditt; det forefinnes strengt tatt ingen indikasjon på at Ole Olsen fra Värmland satte sine ben i Gran ! Ei heller ble noen gang den samme Ole gift med Berthe Andersdtr. Berthe (eller Bertha; som var hennes korrekte døpenavn) på sin side meldte innflytting til Gjefseneiet i Gran fra Hurdal 09.12.1851, ””for at tage tjeneste.”” Med seg har hun en presteattest fra Hurdal dat. 27.07. s.å. – og altså nesten to måneder etter at hennes sønn Ole blir født på Stastadeiet (!) Det er følgelig skjellig grunn til å anta at Bertha i realiteten har ankommet Hadeland tidligere enn det flytteattesten gir opplysning om.Sannsynligheten er til stede for at Ole Granbæk har gjort Bertha gravid før hun kom til Hadeland. Således omtaler verken til- eller avgangslister, folketellinger eller øvrige kilder fra Gran på noe tidspunkt Ole (Olsen) Granbæk. I forbindelse med Ole jr.’s dåp er heller ikke anført noe oppholdssted for Ole Granbæk, og ingen opplysninger gis om hans fødselsår. Jeg har heller ikke funnet opplysninger som knytter Ole til Hurdal. Hans veger synes relativt ””uransakelige””; han kan ha hatt permanent opphold i en hvilken bygd som helst, eller han kan ha vært omstreifende. Riktignok forefinnes en (i 1818) svenskfødt Ole Olsen senere på Hadeland som ””logerende dagarbeider””; på Vaterud i Lunner og senere på øvre Vang i Jevnaker. Han skal være født i ””Karlså Sockn i Wermeland.”” En helt urealistisk ””kandidat”” synes ikke denne å være, men han benytter ved en anledning etternavnet Hagelund. Under enhver omstendighet vil det være vanskelig å finne indisier som kan knytte denne (eller øvrige Ole Olsen) til barnefødselen i Gran 1851.I Berthas flytteattest opplyser Hurdalspresten at hun skal være født 07.07.1824. Iflg. Hurdals kirkebok var hun imidlertid f. 07.06, på Brenna i Skrukkelia; ””uekte datter”” av gift husmann Anders Pedersen og gift kone Mari Halvorsdtr. I forbindelse med dåpsinnførselen står bemerket at dette er foreldrenes ””begge 3dje Lejermaal”” (!)Under forutsetning av at denne anførselen var korrekt, ville forholdet i samtidig kontekst selvsagt være å anse for svært alvorlig. Jeg har derfor forsøkt å forfølge opplysningene, og til min forbauselse funnet følgende: Mari(a) Halvorsdtr. Rustad gifter seg i Hurdal 19.04. 1826 m. enkemannen Jon Bertelsen Vestli. Hun var f. på Rustad 1796, dpt. 20.11, og datter av husmann Halvor Gulbrandsen og hustru Magnhil Knudsdtr. Jon var f. på Vestli 1780, dpt. 26.03, og sønn av husmann Bertel Halvorsen Vestlieeiet og hans første hustru Inge Jensdtr. I sitt første ekteskap av 22.07.1798 m. Kari Hansdtr. får Jon to barn; en sønn og ei datter. Allerede 10.06.1818 døpes Maria og Anders første ””uekte”” barn sammen; Eline. Ved denne anledning står anført i kirkeboka: ””Faderen gift Mand. Moderen gift, men Manden rømt fra Hende.”” 23.04.1821 blir deres sønn Christian født. Nå står anført: ””Begge tilforn gifte, og deres 2det Lejermaal.”” Så kommer altså Bertha til verden 1824, før Hans blir født 23.03.1827. Anført: ””Anmeldt den 7de Mai.”” 28.11.1830 blir Marthe født. Anført: ””Anmeldt af Moderen den 4de Februar, og indberettet til Fogden den 5te Februar nest efter. Begges 5te Forseelse med hinanden.”” Else Carine blir f. 08.09.1838. Anført: ””Begges 6. Lejermaal. Anmeldt af Lars Olsen Bratlisaugen. Anmeldt til Fogden den 12te Novbr. 1838.””I tillegg til disse barna har også Maria rukket å få fem barn med ektemannen Jon Bertelsen Vestlie(en): Johannes f. 12.11.1827, Karen f. 19.02.1831, Anne f. 19.01.1834, Anne Helene f. 12.01.1837 og Johan f. 10.02.1842. Jon Bertelsen dør i Vestli 10.08.1857. Maria dør s.st. 19.04.1859. Forholdet mellom Anders og Maria må i sin samtid nødvendigvis ha skapt mye oppsikt i et lite samfunn som Skrukkelia. Sikkert har det også kostet de to betydelige beløp i form av ””leiermaalsbøter.”” Under alminnelige omstendigheter vil det også ha påført dem frihetsberøvelse og/eller straffarbeid. Bertha Andersdtr, ble etter å ha født sitt ””uekte”” barn nummer to Anne Maria på Sørumsiet i ø. Tingelstad 23.05.1855, gift 26.12. s.å. med barnefaren, ungkar Ingebret Mikkelsen. Begge var på dette tidspunkt bosatt i Gudmundshageneiet; etter alt å dømme identisk med plassen Snuggerud på Jaren. 08.08.1858 ble dette parets andre og siste barn Margrethe f. i plassen ””Banken”” u. garden øvre Tingelstad. (senere G.nr. 148/6 i Gran) Banken, som ligger langs den såkalte ””Jensegutua”” på Jaren; umiddelbart øst for Moen kirke, beboes etter 150 år fortsatt av denne familiens medlemmer.Ingebret (ved dåpen skrevet Engebræth) ble f. 12.08.1833 på Nordgardsløkken i Skrukkelia; sønn av husmann Michel Engebretsen og hustru Anne Andersdtr. Disse ble viet 22.01.1831; Michel da bosatt hos sine foreldre i Høgkorset på Brandbu østås, Anne på Askim i vestre Tingelstad. Etter at Anne døde på Høgkorset 30.12.1846, inngikk Michel nytt ekteskap 28.12.1848 med Ingeborg Danielsdtr. Dæleneiet i Brandbu. Hun var f. s.st. 18.06.1820, datter av husmann Daniel Kjelsen og hustru Elina Ingvaldsdtr. Bakgrunnen til Anne Andersdtr. er jeg noe usikker på, men Mikkel var f. 1806 på Teiterudeiet på Eina, dpt. 26.05. Foreldrene var Engebrecht Michelsen og Berte Pedersdtr, viet 22.12.1805 bosatt hhv. på Teiterudeiet og Blakstad. (i Brandbu) Engebrecht ble forøvrig innstevnet til tings desember 1817 av statsminister Peder Anker, (!) fordi han hadde latt rydde, bebygd og bosatt seg på en plass ””Skallerud”” i Hadelands østre allmenning. (Nær Teiteruds utmark på Eina) Engebrecht ble dømt til å fravike plassen, betale skadetakst og sakens omkostninger, og dertil ilagt en bot til statskassen.Bertha Andersdtr, døde i Banken. 01.01.1859 Ingebret giftet seg på nytt 27.12. s.å. med Kirstie Hansdtr. Kanethaugen u. nedre Hvamstad, f. 07.09.1833 på Haugseiet på Jaren; datter av husmann Hans Andersen og hustru Ingeborg Erichsdtr. Ingebret og Kirstie hadde disse barna, alle født i Banken:Brede f. 05.09.1860. Hans Andreas f. 15.10.1862. Ingeborg f. 17.02.1865. Elina f. 12.07.1867. Syverine f. 12.04.1870. ””et dødfødt barn”” 23.10.1872. Carl Johan f. 24.10.1874. Kirstie Hansdtr. dør i Banken 18.04.1875. Senere samme år flytter Kirsties søster; enken Ingeborg Hansdtr. til Banken, og får husholderfunksjon hos Ingebret og barneflokken. Også Ingeborg var f. på Haugseiet; 18.08.1837, men bodde i Kanethaugen med sine foreldre da hun 22.12.1861 giftet seg med husmannssønnen Anders Olsen Brenden under Helgaker, f. på Hvamstadeiet 25.09.1840, og sønn av Ole Knudsen og Kari Andersdtr.Etter hvert ble forholdet mellom enkemannen Ingebret og Ingeborg åpenbart mer intimt, i det deres ””uekte”” sønn Carl blir f. i Banken 20.11.1876. 01.03.1877 inngår Ingebret i den hellige ektestand for tredje gang, i det han gifter seg med svigerinnen Ingeborg Eriksdtr. Flere barn får dette paret imidlertid ikke, og Ingeborg dør i Banken 24.02.1879. Ingebret, som forøvrig ved ulike anledninger er titulert vekselvis ””husmann og skorsteinsfeier”” og ””offentlig feier,”” gifter seg om igjen allerede 29.12.1879 m. Berte Marie Johannesdtr. Skimten fra Hurdal. Hun var f. på Skimten 20.02.1844, og datter av Johannes Olsen og Anne Gerhardsdtr. Ingebret Mikkelsen Banken dør 22.09.1913. Han overleves av sin fjerde hustru med 11 år; Berte Marie Johannesdtr. Banken dør 23.07.1924. Ingebrets sønn Hans (f.1862) kjøper den tidligere husmannsplassen Banken i 1913, som ved denne anledning gis G.nr. 148/10 i Gran.Nå tilbake til Ole Olsen ””jr.”” f. 1851. ””Dreng”” Ole Olsen Stastadeiet, f. 02.06.1851 melder 03.09.1866 utflytting til Hurdal. Han har imidlertid trolig forlatt Gran noe tidligere; i det han konfirmeres i Hurdal 16.09.1866, og oppnår karakteren ””udmerkede kundskaper.”” Ole er ved denne anledning bosatt på Nordgardsløkken i Skrukkelia, der morfaren Anders Pedersen har tatt ansvar for gutten, og tatt han til seg som sin fostersønn.Bosatt på Skimten gifter Ole seg 22.08. 1873 seg med Kristine Johannesdtr. Skimten. Kristine var f. i Skimten 01.03.1856, datter av Johannes Olsen og hustru Anne Gerhardsdtr. Johannes og Anne var forøvrig gift 10.01.1842, bosatt i hhv. Skimten og Røsåsen.Ole og Kristine får disse barna :Emil Joacim f. 24.11.1874 på Skimten i Hurdal, d. 81.10.1967. Gift i Tingelstad krk. 06.04.1914 m. Anne Marie Rognstadbråten, f. 07.07.1895, d. 21.02.1990. Antok senere familienavnet ””Haga,”” og bosatt i østre Tingelstad på Hadeland. Har flere etterkommere bl.a. på Jaren.Anton Bernhard f. 10.11.1877 på Skimten. Emigrerte 31.08.1900 fra Kristiania med ””S/S Angelo,”” tilhørende det engelske selskapet ””Wilson Line.”” Seilte via Kristiansand, og ankom Hull i Storbritannia 13.11. Derfra videre til Amerika. Han har trolig hatt bekjentskaper som hadde utvandret tidligere, da billetten var forhåndsbetalt fra statene. Anton lot aldri mer høre fra seg til sin norske familie.Gunda Marie f. i Molstadenga i ø. Tingelstad 26.08.1879, d. 05.02.1961. Gift i Tingelstad krk. 13.07.1901 m. Karl Johan Pedersen Skjerven, f. 13.12.1883 på Røisumeiet i Brandbu, d. 17.09.1961. Paret var i mange år bosatt i husmannsplassen Skjerven under Svendsbakken på Jaren, (G.nr. 101/1 i Gran) inntil Karl bygget egen bolig i samme område. Han kalte denne eiendommen Skjerva, og antok også dette som familienavn. Har flere etterkommere bl.a. på Brandbu.Julie Margrethe f. i Molstadenga 27.07.1881. Død 23.07.1974. Gift i Tingelstad krk. 18.05.1904 m. Gustav Martinsen fra husmannsplassen Gåta u. søndre Molstad, f. på Eidsvoll 11.11.1873, d. 24.10.1949. Molstadenga var husmannsplass u. søndre Molstad på Jaren, inntil Gustav kjøpte eiendommen 1905, og den ble tildelt G.nr. 107/10 i Gran. Såvel Gustav som Julie benyttet fra dette tidspunkt av Molstadengen som familienavn. Eiendommen tilhører fortsatt etterkommerne til Gustav og Julie.Edvard, f. i Molstadenga 20.03.1884. Død 25.02.1960. Gift i Tingelstad krk. 30.03.1915 m. Mina Skimten, f. på Skimten 25.04.1895, d. 29.05.1972. Edvard og Mina antok senere Stensrud som familienavn. Paret her flere etterkommere bl.a. på Brandbu og Jaren som bærer dette navnet.Olave Karoline f. i Molstadenga 31.10.1890, d. 31.07.1980. Gift i Tingelstad krk. 25.10.1910 m. Karl Kullebakken, (Jaren) f. s.st. 01.11.1886, d. 30.01.1956. Karl Kullebakken fikk i 1908 fraskjøtt tomt fra Ellefsrudenga (se under) hvor han lot oppføre ny bolig som ble gitt navnet Soleng. Fra samme tidspunkt av ble Soleng antatt av Karl og Olave som familienavn, og bæres av deres etterkommere bl.a. på Brandbu.Ole Olsen m/ familie fraflyttet Molstadenga ved at Ole 1896 kjøpte den tidligere husmannsplassen Ellerfsrudenga i ø. Tingelstad. Eiendommen ble i denne forbindelse gitt G.nr. 89/3 i Gran. Etter at Ole (Olsen) Molstadengen døde i Ellefsrudenga 15.12.1919, solgte Kristine eiendommen året etter. Kristine døde 24.05.1929.Mvh. K. Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Olsen

Til 8 Maria Halvorsdatter som får 6 barn med Anders Pedersen er åpenbart ikke den samme Maria Halvorsdatter som får 5 barn med Jon Bertelsen. Dette bør man kunne regne ut av fødselsdatoen til barna. Marthe født 28.11.1830 kan ikke ha samme mor som Karen født 19.02.1831. Det er også et par av de øvrige barna som kommer litt for tett for et normalt svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Sørlie

Takk skal dere ha alle sammen for at dere er så hjelpsomme! Og til deg Kjell,fikk jeg ekstra opplysninger om Ole og Kristine Skimten..de er mine tippoldeforeldre! Jeg har ikke hatt tid enda til å lese grundig alle opplysningene jeg har fått,men med så engasjerte hjelpere er jeg sikker på at de riktige folka blir funnet! Mvh.Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Sørlie

Hei igjen! Jeg leser så øya blir såre ,og skriver så blekket spruter! Ja ,jeg er nok enig med Ole i at det er et par fødsler som er vanskelig å få til å stemme i innlegg nr.8. Men er det noen med flere forslag..eller noen som vet om 'den nye Maria' er 'min'? Hilsen igjen fra Marit:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun Sørli

Hei! Har ikke rukket å se hva som er skrevet inn i løpet av dagen, men jeg har i hvert fall funnet en del: Den 25.10.1855 ble dette paret viet i Gran: Ungkar Ingebret Mikkelsen, 22 år, f. i Skrukkelia og pige Birthe Andersdatter 31 år (=fca 1824), f. Skrukkelia. Begges bosted ved vielsen Gudmunshagen. Fedre: Mikkel Ingebretsen og Anders Pedersen Husmannskonen Birthe Andersdatter døde på Tingelstadeie 1.1.1859, 34 år (= fca 1826). Begravet 23.1. i Gran. Kirkebok s. 1007 nr. 2 Bertha født 7.6.1824, døpt i Hurdal 11.7. så, født utenfor ekteskap av foreldre gift mand Anders Pedersen Brenna og gift kone Maria Halvorsdatter Brenna, begges 3 leiermål. Faddere: Inge Christophersdatter Berget, Kari Erichsdatter Bjørtomt, Anders Pedersen Vollengen, Gudbrand Andersen Lundberg, Johannes Halvorsen Simarud. Kirkebok for Hurdal s 157, nr. 30 Enkemannen Ingebret Mikkelsen f. Nordgaarsløkken i Skrukkelien, nu Tingelstadeie, 26 år ble viet 27. desember 1859 med pige Kiersti Halvorsdatter f. Hougseie i Aal, nu Hvamstadeie, 26 år. Fedre: Mikkel Ingebretsen og Hans Andersen. Forlovere: Peder Hansen Aaserud og Christopher Andersen Almseie. Ingebret ble vaksinert 12.9.35? det er anmerket at brudgommen hadde vært gift tidligere, men dette er vanskelig å lese. Dette vil si at det var rett Birthe som døde på Tingelstadeie og at det er dene Ingebret vi vinner på Banken i Gran ved ft 1865. Tilføyer også at begge døtrene av Birthe og Ingebret hadde karakteren ”Meget Godt” ved konfirmasjonen. For øvrig står det Vermeland mht Ole Olsen, kan det være en plass i Norge allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Sørlie

Jeg takker igjen! Er nok ikke et sted i Norge..det står Vermeland i Sverrig i dåpen. Men da er nok riktig Birthe funnet! Om noen vet mer om hennes foreldre eller denne familien, er jeg selvsagt glad for alle opplysningene jeg kan få!Synes det er moro med litt mer enn bare navn og datoer på rett slektslinje. Tar med det jeg finner av søsken og ellers det som måtte finnes av nedskrevet materiale.Kontakt meg gjerne direkte: marit.sorlie@hebb.no Mvh.Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun Sørli

Hei igjen! Jeg synes å huske at det kun sto Vermeland ved Oles dåp, men har ikke gått tilbake til notatene mine for å sjekke. Har ligget flat i influensa en uke og eneste lyspunkt er å slå på pcn en gang innimellom :-) En god kilde om du skal ha litt 'kjøtt' er 'B. J. Rustads Dagbog' som du kan fjernlåne fra biblioteket. Er du heldig kan du finne noe om Birthes forfedre der. I dagboka har Børger notert litt av hvert både hvorvidt det var uår i sognet, hvem som ble født, gift og døde. 'Dagboken' ble ført fra 1801 (det året han ble født)tom 1857, og noen datoer uti -58.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Sørlie

Så fikk jeg det bekreftet at 'min' Birthe er Berthe f. 7.6.1824,datter av Anders Pedersen og Maria Halvorsdatter Myhra--Maria datter av Halvor Børgersen og Malene Simensdatter. Anders og Maria fikk 4 barn sammen før de giftet seg med hverandre i 1850,53 og 57 år gamle. Svensken Ole er fortsatt et mysterium! Takker for alle gode tips og opplysninger, og jeg er mottagelig for alt som finnes av opplysninger om familien. Med hilsen Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Sørlie

Hei og takk igjen! Da fikk de altså to barn til før de giftet seg...jeg hadde bare funnet 4! Lenken om bryllupet må være feil..det jeg får opp er over konfirmerte? Hilsen Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Sørlie

Det ble bedre! Greier ikke tyde det som står jeg heller, men med litt godvilje tror jeg det står noe om at hans kone var flyttet fra ham til Gran. Det stemmer ihvertfall...hun flyttet tilbake til Gran 1818...men jeg greier heller ikke tyde alt som står i flyttemeldinga,men trolig var grunnen hans utroskap. Driftig kar dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Det skal være: Kgl. bevilling af 4/1 50. Skifte holdt efter brudens Mand, brudgomens kone døde som Fattiglem i Gran.De hadde altså kongelig bevilgning til å gifte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Sørlie

Takker igjen! Vet noen om hun hadde med seg sønnen Christian da hun (Kari Johansdatter )reiste tilbake til Gran? Det står bare hennes navn i kirkeboka..men kanskje sønnen var for liten til å bli nevnt? Han var jo bare 3 år. Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.