Gjest Torbjørn P. Hagen Skrevet Februar 11, 2007 Del Skrevet Februar 11, 2007 Er det nokon som har kjennskap til foreldra til Hans Munch som ifølge Ovenstad, hefte 11, side 189, var fødd ca 1699 i Norge. Avskjed frå hæren i 1762 etter 40 års tjenste.Torbjørn Hagen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Torbjørn P. Hagen Skrevet Februar 15, 2007 Del Skrevet Februar 15, 2007 Prøver denne ein gang til.Torbjørn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Torbjørn P. Hagen Skrevet Februar 15, 2007 Del Skrevet Februar 15, 2007 I Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, b X, hefte 3 side 248 er det ein artikkel av Henning og P. R. Sollied:En norsk gren av 'de Vinranke-Munk'er'. På side 253 er nemnd Hans Christophersen Munk, fødd 1698, søn av Christopher Knutsen Munk og Maren Nicolausdtr. Saxtrup.Er det nokon som kjenner den senere skjebne til denne Hans Munk?Torbjørn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Mona Moum Skrevet Mars 22, 2008 Del Skrevet Mars 22, 2008 Hvor kom Hans Munk fra??? Jeg har slekt fra Østfold som heter Munk. Det er en husmannsplass Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Torbjørn P. Hagen Skrevet Mars 23, 2008 Del Skrevet Mars 23, 2008 HeiKan du opplyse noko om 'din' Munkslekt, namn, årstall og liknande? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Mona Moum Skrevet April 6, 2008 Del Skrevet April 6, 2008 Kan begynne med Hans Munk f ca. 1610. Hans sønn Halvor Hansen Munck f 1640, Hans sønn Iver Halvorsen Munck f.1682 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Iver Mosvold Skrevet April 7, 2008 Del Skrevet April 7, 2008 Torbjørn!Det ligger det en e-mail-adresse som kan være av interesse i innlegg 3 under dette temaet ( Tema 2329 [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=2320&sok=Munch&nr=14&antinnlegg=3#anker>Lenke ) . Men dette kjenner du kanskje til.Hvilken antydning i NST hefte 3 side 248 (bortsett fra navnet) er det som indikerer at Hans Munch (i innlegg 1) kan være identisk med Hans Christophersen Munk (Vinranke), fødd 1698, søn av Christopher Knutsen Munk og Maren Nicolausdtr. SaxtrupIflg. Ovenstad befinner vi oss vel i Gudbrandsdalen, eller tar jeg feil her??(Hans Munchs sønn. Jesper, som er født ca 1740, ser nemlig ut til å være født på Norderhov 1.nov 1740 (Langt nede, høyre side Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Finn Sollien Skrevet April 7, 2008 Del Skrevet April 7, 2008 Er dette av interesse? Kirkebok nr. 1 for Odal 1687-1715 side 193: Enkem. og skredder Hans Knutsen Munch trolovet i Oppstad kirke 4. april 1696 med Ragnild Halvorsdatter. Viet 15. april 1696. Forlovere: Jens klokker og Klemet Heide. 'Efter holden skifte mellem sig og sin forige hustrus børn, sampt efter aflagde copulasjons penge til Fogden Hr. Jens Hejde med den pige fra Hedemarken af Vang sogn Rag nild Halvorsdatter, som mmedbragt sin attest fra Hr. Nils paa Vang'. Mvh. Finn Sollien. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Iver Mosvold Skrevet April 8, 2008 Del Skrevet April 8, 2008 Man skal vel på ingen måte se bort fra at foregående innlegg dreier seg om en Vinranke-Munch (NST-artikkelen gir kanskje svar på det), men i alle fall kan det være interessant om Hans Knutson Munch fikk en sønn med navnet HANS ca.3 år etter ekteskapsinngåelsen i 1696. (Ekteparet fikk i alle fall barn, to døtre: Kirsten(1706) og Anne Marie (1708), - men det var i Ullensaker.)Den leutnant Munch som bærer sønnen Jesper, til dåpen på Norderhov 1.nov. 1740 (Lenke i innlegg 7) må visselig hete HANS, og være identisk med den Capitain des Armes Hans Munch som inngår ekteskap med Rønnov Jespersen på Norderhov i juli 1733. (høyre side øvre halvdel [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8521&idx_id=8521&uid=ny&idx_side=-91>Lenke )Rønnov ble antakelig døpt på Norderhov 19. feb. 1716 som datter av Jesper Loe og Randi Larsdatter. (Nesten helt øverst, høyre side Lenke )Selv om gårdsnavnet Loe finnes i Fron (Sødorp), så tror jeg dette må dreie seg om Loe på Norderhov.For meg ser det ut til at det er Hans Munch og Rønnov Jespersdatter sin sønn (Jesper Munch) som befinner seg på Branderud i Fron i 1801 (Nr.298 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Christian Arentz Skrevet April 8, 2008 Del Skrevet April 8, 2008 Mona (4),Litt spekulasjon:Fogd i Tune, Peder Nielsen Munch (d. e. 20. juli 1668) skal ha vært sønn av en fiskemester Niels Olufsen og en Margrethe Iversdatter Munk.Kanskje Margrethe kan ha hatt en bror Hans (Iversen??) Munk f. ca. 1610, igjen m. sønnen Halvor Hansen Munck f. 1640, igjen m. sønnen Iver Halvorsen Munck f. 1682, muligvis igjen en sønn Hans Munch f. ca. 1699 i Norge som fikk avskjed fra hæren i 1762 etter 40 års tjenste?Dette basert på mulig nedarving av navnet Iver (selvom dette er svært tynt, foreløpig).mvh Christian Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Iver Mosvold Skrevet April 8, 2008 Del Skrevet April 8, 2008 Og her kommer Iver. (Jeg er gitt dette navnet bl.a. etter min 3tip-oldefar IVER Hirschholm Poulsen (1730-1784), som igjen var tip-oldebarn av Margrethe Iversdatter Munk. – Så dette var jo moro.)-En spennende spekulasjon, - særlig for meg som er etterkommer.(Gjennom bror av Tune-fogden, Telemark-fogden Oluf Nielsen 1638-1668).Den unge Tune-fogden Peder (Nielsen) Munk (f.1640) hadde antakelig ikke særlig langvarig opphold i Norge, og har omtrent ikke satt spor etter seg. Når Christian sier at han døde etter 1668, så går jeg ut fra at dette er den siste opplysningen vi har om han i Norge (Skifte i Skien etter brorens død). Men Finne-Grønn mener å finne ham Danmark etter dette, hvorfra han drev handel på Norge. Men det er en MUNK fra denne Holsterbro-Munk-familien som er fadder (iflg.Finne-Grønn) ved en dåp i Risør i 1690-årene.Er det denne Munken du har i tankene? Han vet jeg intet annet om enn det Finne Grønn har skrevet i en artikkel om etterkommerne til Isach Falk?IM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Christian Arentz Skrevet April 9, 2008 Del Skrevet April 9, 2008 Hei, Iver,Hva mer vet du om Holsterbro-Munk familien, spesielt Margrethe Iversdatter Munks foreldre og søsken?Jeg har ikke funnet noe om denne fadderen for Falch i Risør i NST, men kanskje det står noe her: Norsk Biografisk Leksikon, og S.H. Finne-Grønn: Falckerne af Tønsberg og Risør, Personalhist. tidsskrift IV s. 157 og V. I, s. 165 og VII 2, s. 185? Kan du kort gjengi hva fadderen het og hvem han var fadder for, evt. dato?Er selv på leting etter en Anders Munk på Gretnis i Borge, d. 1657, som kan være en mulig slektning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Iver Mosvold Skrevet April 9, 2008 Del Skrevet April 9, 2008 For noen år siden forespurte jeg Tore Vigerust i oppdrag å se på muligheten for å finne mer ut om opphavet til denne Munk-slekten. Svaret hans er utlagt her: [url="http://www.vigerust.net/redaksjon/adel2003_munk.html>Lenke Lenke LenkeUtgangspunktet mitt var artikler av Rørdam og Finne-Grønn-artikler PHT/NST som det referes til i Vigerusts svar. – Og min egen slektskjede: 1.Peder Munk, Herre til Quistrup. 2.Jacob Nielsen (Hjermgaard) og Cathrine Pedersdatter Munk. 3. Peder Jacobsen Munk (Hjermgaard/Holsterbro) og Cathrine Rasmusdatter. 4.Iver Poulsen (borgermesteren som også anvendte ektefellens MUNK-navn) og Karen Pedersdatter Munk. 5.Niels Olufsen (fiskermesteren) og Margrete Iversdatter Munk. 6. Oluf Nielsen (Fogd i Telemarken) og Kirsten Isachsdatter Falck.Det var 3 brødre, - sønner av fiskermester ved Chronborg slott, - senere Hørsholm/Hørschholm – Niels Olufsen (1604-1652) og Margrete Iversdatter Munk (1606-1653) – som kom til Norge i 1660-åra.Peder Nielsen (fogd i Smaalenene/Tune), Oluf Nielsen(fogd i Telemarken/Skien) og Iver Nielsen (Overrettsassessor og historiograf Christiania/Risør)Kun Peder anvendte slektsnavnet MUNK. Iver tok slektsnavnet HIRSCHHOLM/Hertzholm.(Disse tre brødrene hadde også ei søster, som kom til å bli mor til senere biskop Bircheroed i Christiansand.)Så vidt jeg vet er det kun Oluf Nielsen som har etterslekt i Norge. Sammen med Kirsten Isachsdatter Falch rakk det unge paret å få en sønn (Niels Jørgen Olufsen 1667-ca.1700) før de begge døde i Risør/Skien før gutten var 2 år gammel. Enkelte etterkommere av denne sønnen har så tatt opp bruken av Hirschholm-navnet som slektsnavn (Risør/Skien/Arendal/Øyestad). Slektsnavnet MUNK har så vidt jeg vet ikke vært i bruk hos noen etterkommere herfra.Jeg har dessverre ikke Finne-Grønn artikkelen for hånden som forteller om en MUNK som er fadder i en dåp i Risør i 1690-årene, men jeg merket meg selvsagt at han IKKE nevnte noe fornavn. Jeg har jo selvsagt sjekket min egen for-mor Dorthea Christina Nielsdatter (dåpen i Risør i 1696, nederst på høyre side Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Iver Mosvold Skrevet April 9, 2008 Del Skrevet April 9, 2008 Jeg glemte å si noe om event. søsken til Margrete Iversdatter Munk. Det skal være en yngre bror, som het PEDER. Han var født så sent som ca.1622 (I likhet med sin søster i Ringkøping). (FS-opplysninger). Jeg har ingen opplysninger om han.Men i Norge er det en leutnant PEDER MUNK som inngår ekteskap i Tjølling i 1676 (venstre side, litt over midten Lenke ) som jeg gjerne skulle ha sjekket ut, både som en ex-fogd i Smaalenene og som Margretes bror. Hvorvidt han kan ha en forbindelse til HANS MUNK (som dette temaet egentlig dreier seg om) kan man jo kanskje bare drømme om å komme til rette med.Iver (Nielsen) Hirschholm døde barnløs i Norge etter å ha ektet enka etter Isach Falck (Han var således sin både onkel og ste-bestefar til Oluf Nielsens foreldreløse sønn.)Men nå tror jeg temaet snart er stjålet…. Så vi får stoppe der.IM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Nermo Skrevet April 11, 2008 Del Skrevet April 11, 2008 (Sollien / 8:) Her nevnes fogden Jens Hejde, som fikk kopulasjonspenger i Odal (Oppstad kirke) i 1696.I en artikkel av Bjørn Jonson Dale på Lenke nevnes fogden Jens Heide og kona Anne Kristine Ellingers, som er foreldre til sorenskriver på Sunnmøre, Jens Jørgen Heide (1681-1741), som Dale mener kan ha vært i slekt med Abraham Schiorter's kone Marte Carine Heide, hvis far iflg. Dale antakelig var fogden (Hans ?) Heide på Øvre Romerike. (Jeg kjenner ikke til hva Dale mener indikerer at Marte og Jens Jørgen var i slekt).Den Maren Olsdatter Dorph han nevner i denne forbindelse var så vidt jeg vet riktig nok g.m. fogd i Øvre Romerike, Hans Andersen Heide (1664-1706) fra Strøm i Sør-Odal, sønn av sognepresten der, Anders Pedersen Heide. Fogd Jens Heide ser ikke ut til å ha vært bror av Hans Andersen Heide, så dermed er nok ikke Marte og Jens Jørgen søskenbarn. Hvis de for eksempel istedet var tremenninger, så kunne man altså prøve å sjekke om Jens Heide kan være barnebarn av Peder Johansen Heide (som var farfar til Hans Andersen Heide).Peder Johansen Heide (c1580-1623) var rådmann i Oslo, og hadde så vidt jeg vet 9 barn (f. 1610-1623), hvorav 6 levde opp, med sin kone Margrethe Christensdatter fra Strøm, Odal. Barna var Anna, Abigail, Karen Petronelle, Christen, Johanne og Anders.Hvis noen av de fem første skal være far til fogden Jens Heide (som kanskje var f. ca.1640-1645), så kan det rent kronologisk være mulig at Anne Pedersdatter Heide fikk en sønn Jens med sin 2. ektemann (g. 1631) Morten Lauritzen Ugla, hvis barn kalte seg Heide.Annes bror Christen Pedersen Heide (c1614-1676) var sogneprest i Bø, Telemark, 1641-1676. Han skal med sin (første ?) kone (Anne ?) ha fått barna Jens, Dorthe og Abigail, og med sin neste (siste ?) kone Karen Lauritzdatter sønnen Peder f.1667. Kan denne Jens Christensen Heide (c1640) være den nevnte fogden ?Det er muligens den samme fogd Jens Heide som i 1701 ville ha almuens vitnesbyrd på tinget i Grue, Solør, etter at han hadde blitt æreskjelt av Tynsetpresten Hans Lauritsen's sønn, lensmann Hans Hanssøn Tønset.Kan jeg tillate meg, mon tro, å 'henge' alt dette på samme mann, og 'konstruere' en fogd (i Solør og Østerdal ?) Jens (Christensen ?) Heide (f. ca. 1640), bosatt på Elverum i 1681, nevnt i Odal (Oppstad) i April 1696 og på Grue i 1701, g.m. Anne Kristine Ellingers, far til sorenskriver på Sunnmøre, Jens Jørgen Heide (1681-1741) ?Noen som kjenner til noen ''fogd Jens Heide i Solør og Østerdalen'' på denne tida ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Nermo Skrevet April 11, 2008 Del Skrevet April 11, 2008 (15:) Se eget tema '''58600: Fogd Jens Heide (i Solør og Østerdalen ?) f. ca. 1640' (Lenke). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Torbjørn P. Hagen Skrevet April 12, 2008 Del Skrevet April 12, 2008 Takk for mange svar.Om vi går tilbake til spørsmålet i innlegg nr. 1: Kven var foreldra til Hans Munch fødd ca 1699? Eg stilte dette spørsmålet med håp om at noko hadde opplysninger som eg ikkje har. Denne Hans Munch gifta seg (som Iver skriv i innlegg 9) i 1733 med Rønnaug Jespersdtr. Lo i Norderhov,(omtalt på side 149-150 i Ringerikske Slekter II under garden Lo). Dei fekk 4 barn: Pål, Randi, Randi og Jesper. Randi og Jesper er frå morsida og Pål kan vera frå farsida. Derfor interessa for Paul Munch. Hans Munch døde 1771, Norderhov. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts