Gå til innhold
Arkivverket

[#46681] Urmaker Gunerius Værnes

Gjest Solveig Ness
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Ness

Urmaker Gunerius Værnes drev sitt håndverk på Verdalsøra fra 1912-1924. Da solgte han sin eiendom Kvam gnr. 21/14. Han var da enkemann, og hadde mindreårige barn. Hvor ble han av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan ikke svare deg direkte, men en bror av min ane Bendik Olausen het Gunerius og var født i Værnesmo i Stjørdal. Denne Gunerius ble født 19.09.1870, døpt 30.10.1870 og var urmaker. Han ble gift med Ida Lovise Lorentsdatter den 22.06.1894. Jeg har at han var nybygger på Rosenborg og senere bosatt i Orkanger, men det står ikke tidspunkt for dette. Han kan jo ha bodd på Verdalsøra i 1912-1914. Ida og Gunerius hadde barn født i perioden 1894 til 1909, men jeg har ikke noe tidspunkt for når kona Ida døde.Det var mye som passet her syns jeg, men det er Gunerius sin bror Bendik født 14.08.1846 som er min ane. Foreldrene var Olaus Bendiksen(16.11.1825-1903), og Gurina Andersdatter(15.01.1825-1916). De fikk 10 barn i perioden 1846-1870.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg har jo også opplysninger om Gunerius derfra, men ved folketellingen 1900 var han husmann uten jord og urmaker i Stokmo. Han kaller seg da Gunerius Værnes. Han er også ført med familie på side 381 i bind 1 av Stjørdalsboka under Rosenborg. Han kaller seg Gunerius Wærnes i begge tilfeller.En skulle tro at det er denne Gunerius var på Verdalsøra i 1912-1914, og det kan da ikke være så mange som kaller seg Gunerius Værnes og er urmaker på samme tid? Jeg har ganske mange aner på han hvis noen skulle være interessert i det, siden jeg har broren Bendik født 14.08.1846 som ane(var min farmors farfar).Det kan se ut for meg som om han etter 1900 kanskje bodde på Verdalsøra i 1912-1914, og så har han kanskje flyttet til Orkdal hvor han bodde når Stjørdalsbøkene ble utgitt? Når ble disse bøkene utgitt? Jeg ser ikke noe årstall i de 2 bindene jeg har(band 2 del 1 og band 2 del 2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei Anne Lise. Fikk ikke med meg at du hadde Orkanger med i ditt innlegg. Beklager det. Jeg tror Stj.bøkene utkom på midten av femtitallet, så Gunerius var nok en man på rundt 80 år da. Håper Solveig får noe vettugt utav dette. V.h. Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kanskje Solveig kan se om dette er riktig Gunerius hvis jeg skriver opp barna til han og kona Ida:1)Gustav Ludvig Guneriussen født 22.11.1894, og døpt 26.12.1894. Han døde ifølge Stjørdalsboka den 28.06.1898.2)Olga Jonetta Guneriusdatter født 17.07.18973)Gustav Ludvig Guneriussen født 15.12.1899(ifølge folketellingen 1900 på RHD). Han var også urmaker ifølge Stjørdalsboka band 2 del 1 side 3814)Adolf Severin Guneriussen født 01.04.1901. Han rakk å bli sjømann, før han døde i 1916.5)Leif Georg Guneriussen født 12.01.1904.6)Gustav Guneriussen født 1909.Vil gjerne høre fra deg her Solveig om jeg og Odd Annar skriver om den samme som du er ute etter. Hvis noen skulle ha flere barn på Gunerius og Ida her så er jeg interessert, og også hvis noen vet noe mer om de barna jeg har skrevet(hvem de ble gift med, hvor de bodde, hva de arbeidet med osv.) Det burde vel stå noe å eventelle bygdebøker for Orkanger, men det blir jo litt vanskelig å finne for noen som eventuelt skulle lete siden jeg ikke vet hvilken gård Gunerius med familie er ført under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Vang

I følge kirkeboka (scannet)for Nedre Stjørdal dør Gunerius` kone, Ida, den 7. januar 1909. De er da bosatt på Rosenborg. Gunerius Værnes gifter seg på nytt 21. mai 1911 med Gunlaug Monsen? f. 1886 i Haltdalen.De får en datter, Gyda, som døpes 10. sept. 1911. Bosted Rosenborg.I registret over døde i Verdal finnes i 1918 urmakerkone Gudlaug Vernes født 1882 i Singsås.I det samme registret finnes i 1920 Gyda, urmakerdatter, f 1911 i Stjørdal. Begge døde av tæring.Selv om Gunlaug har blitt til Gudlaug og fødselsåret er endret fra 1886 - 1882, er det så mye som stemmer at det må være samme urmaker dere skriver om alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for opplysningene til alle som har svart. Det er moro å kunne legge til noen nye navn i slektsprogrammet, og jeg mener i likhet med deg Åshild at her er det så mye likt at det må være snakk om den samme Gunerius. Jeg må visst venne meg til tanken på at jeg kan lete i innscannede kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Vang

Spesielt til Anne Lise.Når du skal venne deg til de scannede kirkebøkene, kan du jo begynne med Verdal og Stiklestad - Da finner du at Gudlaug og Gunerius også hadde barna: Helge, f 26.04.1913 og Dagny f 17.04.1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har et dokument på 20 sider med Gunerius sin bror Bendik med aner og aners søsken som kan sendes pr. e-post, og legger ut e-postadressen i tilfelle Solveig eller andre skulle være interessert i dette. Foreldrene var jo Olaus Bendisken Værnesmo(1825-1903) og Gurina Andersdatter(1825-1916), farmor og farfar Bendik Gunvaldsen(1791 i Norderhov i Buskerud-14.09.1875 i Stjørdal), og Randi Olsdatter(ca 1782/1790-før FT-1865). Mormor og morfar Anders Olsen døpt 03.04.1796 og Marit Pedersdatter født 1798.Min e-postadresse: anlih@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Ness

Anne Lise, Odd Annar, Åshild og Arne takk for nyttige opplysninger om Gunerius Værnes. Her er noe av det jeg har om han og familien: Gunerius Olausen Værnes f. 1870, d. 1960. Gift første gang med Ida Lovise Lorentsdatter Broen f. 1871, d. 1909. Gift andre gang med Gudlaug Pedersdatter Monsen (1882-1918). Værnesfamilien kom fra Stokmoen i Nedre Stjørdal. De bodde der i 1900, og Gunerius kalles urmaker og husmann uten jord. I en annen kilde står det at han var nybygger på Rosenborg i Stjørdal. Han var sønn av Olaus Bendiksen Værnesmo og kona Gurina Andersdatter. Han giftet seg første gang i 1894 og fikk seks barn med Ida. Han ble enkemann i 1909, men giftet seg andre gang i 1911. Gunerius fikk tre barn med sin andre kone, som var født i Singsås. I Verdal bodde han fra 1912 til 1924. Med Gudlaug hadde han disse barna: 1. Gyda f. 1911 på Rosenborg i Stjørdal, d. 1920 på Øra. 2. Helge f. 1913 på Øra. 3. Dagny f. 1915 på Øra. Hans andre kone døde i Verdal i 1918. Vil gjerne ha tilbakemelding, hvis dere ser noen feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Dette blir vel på sida av temaet, men jeg legger det inn likevel; Det er vel sønnen Helge en finner igjen i Ø. Rendalen, på hytta Gjerdingen under Nergarden-Helstad. I flg. Bygdebok for Ø. Rendalen bind 2 er han f. i Værdal 1913 og kom til Ø. Rendal i 1936. Det er billede av en smukk herre med dressjakke, kvit skjorte og svart sløyfe-.Han var urmaker. Kan fortelle at han reparerte stueklokka vår, for ca. 30 år siden-.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk Solveig. Der fikk jeg 2 nye navn i slektsprogrammet mitt(de 2 yngste barna til Gunerius). Det jeg lurer på nå er om barna til Gunerius også kalte seg Wærnes eller Værnes til etternavn. Har jeg gjort riktig når jeg f.eks. har registrert datteren Dagny som Dagny Værnes?Når jeg nå først er inne på denne familien så hadde Gunerius og min ane Bendik en bror Andreas som skal være født i 1855, men han fant jeg ikke som døpt da jeg så i kirkeboka på mikrofilm for flere år siden. Dessuten er det en annen bror Ola som ble født 24.03.1855, men han har jeg også kun fra bygdeboka. Her må det være noe som ikke stemmer. Mellom 1846 og 1856 er det eller ikke plass til noen Andreas, fordi at de andre barna er for tett til det. Andreas var gift med Ingeborg Larsdatter ser jeg, men jeg har ikke notert kilden. Dessverre var jeg ikke så nøye med dette i begynnelsen av min slektsforskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk til Tore også for interessant informasjon. Helge blir jo faktisk fetter av min oldefar(farmors far) Ole Bendiksen Rønning(sønn av Gunerius sin bror Bendik født 1846)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Solveig: Jeg er bare litt nysgjerrig på hvilken forbindelse du har til Gunerius Wærnes. Er han din ane? Har vi felles aner med mine 2 ganger tippoldeforeldre Gurina Andersdatter og Olaus Bendiksen her? Har slitt med å komme videre på mor til Olaus Bendiksen Randi Olsdatter. Har du noen løsning der? Det kryr av Randi Olsdatter født i Stjørdal 1782-1790, og hun skal være født i Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Anders Olsen i (11) er sønn av Ola Johnsen Steinvikaunet (1765-1/12 1860) og Beret Andersdatter (1765- 5/5 1833).Ola Johnsen var sønn av Jon Jonsen (1723-83) og Marit Jokumsdatter Alstadplass 1734.Marit var datter av Jokum Persen og Anne Greisdatter Hilan(?)Marit Pedersdatter var datter av Peder Johnsen Hilgjerdet ca.1749 og Gidsken Eriksdatter ca.1743.Dette fra bygdebøkene.V.h. Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har også sett dette i bygdebøkene. Problemet er det at da Ole Joensen gifter seg pånytt i 1838 så er Jon Jonsen Skulbru oppgitt som hans far i kirkeboka. Ved det giftermålet har Ole også fått altfor lav alder(60 år), så det er ikke sikkert det er han som gifter seg den 04.05.1838 med Marit Eysteinsdatter. Det mener de at det er i bygdeboka. Tror opplysningen om at han var fra Steinvik kommer fra den gamle Stjørdalsboka, og Ole var jo husmann i Groen(Sutterøen) under Værnes i Stjørdal.Hvis det ikke er min Ole som gifter seg i 1838, så kan han jo like gjerne være fra Steinvik som andre gårder i Stjørdal.Det finnes en Jon Jonsen Skulbørstadtrøen født ca 1742, hvor bygdebokforfatterne mangler opplysninger om hans 1. ekteskap. Hvis noen hadde visst når han døde hadde det i det minste vært mulig å se om eventuelt skifte på han. Jeg mener å huske at han er nevnt i 1813 i forbindelse med utdeling av korn.Har prøvd å finne Ole Joensen som døpt i kirkeboka for Stjørdal for 1760-årene, men det vrimler av dem og ingen av dem jeg fant for et par år siden var fra Steinvik eller Skulbørstad. Nå er kirkeboka for Stjørdal i denne perioden også noe av det verste jeg har lest når det gjelder skrifter, og den er ikke enkel å forstå.Ole blir iallefall trolovet 18.09.1790 med Berit Andersdatter, og de ble gift 14.10.samme år. Berit døde 05.05.1833, og ble gravlagt 15.05.1833. Så Ole var i det minste enkemann i 1838. Har også stoppet på Berit Andersdatter, og har funnet 4 kandidater døpt i årene rundt 1765. Har prøvd å følge opp faddere på barna deres, men foreløbig har dette vært resultatløst. Faddere var jo ofte slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Ness

Hei Tore! Takk for opplysningene om Helge f. 1913. Så til Anne Lise. Når det gjelder skrivemåten på vår felles venn urmakerens etternavn,skriver jeg det slik som han sjøl brukte når han annonserte sine varer her i Verdal. Altså: Værnes. Skrivemåten hans etterkommere brukte kjenner jeg ikke til. Jeg er nok ikke slekt med Værnes, men forsøker etter beste evne å samle opplysninger om heimer og folk her på Verdalsøra, med tanke på bokutgivelse en gang i framtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for opplysningene Solveig. Hvis noen vet noe mer om Ole Jonsen født ca 1765 og kona Berit Andersdatter, så kan de svare under emne 18240 hvor jeg har tatt opp om disse tidligere her på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Odd Annar Tangen

I bindet nevnt i (3) side 180 står det at Bendiks Gunvaldsen var født 1795 i Rennebu, som ligger i Sør-trøndelag.V.h. Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det står det, og ved folketellingen 1865 ble han født i Oppdal. Den eneste Bendik Gulvaldsen som er å finne på landsomfattende søk ved folktellingen 1801 ble født i Norderhov i Buskerud, og jeg fant ingen Bendik Gunvaldsen som døpt hverken i Rennebu eller Oppdal for noen år siden da jeg så i kirkebøkene derfra på Statsarkivet i Trondheim. Så jeg har valgt å satse på han i Norderhov i Buskerud, som ble døpt der i Haugs anneks 07.08.1791 med foreldre Gunvald Bendiksen og Goro Pedersdatter(hun heter i andre sammenhenger Goro Torsdatter). Han dukket opp som konfirmant i Meråker 17.09.1807, og ble gift med Randi Olsdatter 22.08.1816 på Skogn. Ved innflyttingen til Stjørdal i Mai 1824 var Randi 40 år, og det er oppgitt at hun ble født i Stjørdal. Ved utflyttingen til Skogn 01.09.1816 bodde hun i Stokplassen og var 34 år. Jeg har ikke funnet henne i Stokplassen i 'Stjørdalsboka', og heller ikke dødsfallet hennes i kirkeboka 16.04.1865(som det står i bygdeboka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp denne igjen, og skulle gjerne ha visst om Gunerius ble gift igjen etter 1918(ser at andre kona hans døde da). En skulle jo tro at han etter det giftet seg for 3 .gang, men i såfall hvor?Ellers sliter jeg også med å finne noe informasjon på enkelte av Gunerius sine søsken. Broren Ola som var født i 1855 skal ha vært gift med Lina Andersdatter og senere skilt fra henne ifølge Stjørdalsboka. Har lest kirkebøkene for Stjørdal frem til 1886 uten å finne dem, og ved folketellingen 1900 finner jeg dem ikke. Når ble de gift? Hvor var de ved folketellingen 1900? Døde de før 1900? Gunerius sin søster Berntine kan jeg følge til hun ble konfirmert 29.09.1872, og broren Petter finner jeg kun som døpt 10.06.1860, men han kan jo være død som liten? Hvor var Berntine etter konfirmasjonen 29.09.1872? Den Anders Olausen som jeg skrev om tidligere som bror var ikke bror av Gunerius og de andre søsknene, og jeg hadde mistforstått noe i en kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.