Gå til innhold
Arkivverket

[#46748] Etterslekt

Gjest Bernt Fossdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Bernt Fossdal

Mitt spørsmål er : hvordan finner man etterslekt ? Jeg er på jakt etter etterslekt til Alfred Matinus Kristensen født 1894, og Haldis Josefine Mathiesen 1897 , ugift tjenestepike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Er du heldig, får du kanskje brukbare tips allerede under dette tema. Men sjansene øker betydelig om du gir litt flere opplysninger. F.eks. sier du intet om hvor de personene du nevner ble født, bodde eller døde, hvilket yrke de hadde etc. Og vet du hvem som var deres foreldre?Jeg vil også gi deg et generelt råd om å velge en tittel på ditt innlegg som sier noe mer enn den du har valgt her. Mange svært dyktige og hjelpsomme mennesker på dette forum hopper nok dessverre lett over et innlegg med en nærmest intetsigende tittel.Men lykke til i alle fall!Ellers er det alltid et godt råd å starte med å bevege seg bakover fra seg selv, sine foreldre, besteforeldre etc. så langt man kjenner til disse nærmeste slektninger. Grunnen er at mange viktige kilder, så som kirkebøker og folketellinger, er sperret et visst antall år.Men kanskje er det ikke din egen slekt dette dreier seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Fossdal

Takk for gode råd ! Her er det jeg vet om disse to som er mine ukjente besteforeldre. Jeg fant opplysningene i kirkebok fra Nykirken i Bergen, men der stopper det opp for meg som er uerfaren med slektsgransking. Er det noen som kan finne ut noe mer om disse ?

bilete2215.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Ja, jeg skulle mer enn gjerne forsøke å hjelpe deg, men da må du vennligst også fortelle hvilket år denne uektefødte Aagot Harriet ble døpt i Nykirken.Og er det eventuell etterslekt etter denne Aagot Harriet du søker, eller fikk kanskje hennes dengang ugifte foreldre (som jeg oppfatter er dine besteforeldre?) flere barn? Og ble de kanskje gift senere?Jeg er nok en smule forvirret her. For siden Alfred Martinus og Haldis Josefine er dine besteforeldre, så er vel Aagot Harriet enten din mor eller din tante?Eller er det kanskje slik at du ikke sikkert vet, men gjetter på, at Alfred Martinus og Haldis Josefine er dine besteforeldre? (Du skriver jo 'mine ukjente besteforeldre' - hva betyr det?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Fossdal

Ja, det var desverre litt uklart satt opp dette ! Min mor er den som her er kalt Ågot Harriet, hun ble adoptert bort etter fødselen, så vi kjenner ikke til hennes opprinnelige slekt, lenger enn til at vi her har funnet hennes biologiske foreldre. Det hadde derfor vært veldig interessant å funnet ut om disse har etterslekt hver på sin kant o.a. Vi er også interessert i deres opprinnelige slekt bakover i historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei Bernt. Vi er alle nybegynnere på et eller annet tidspunkt, og etterslekt er noe av det vanskeligste du kan drive med, men det er ikke av den grunn nødvendig å ramle ned i alle de klassiske fallgrubene. Som Hans sier i (3): begynn der du står, og etterprøv og etterprøv til du vet du kan innestå for resultatet. Glem forsøkene på å komme langt bakover i slekta, dine besteforeldre ble tydeligvis født på 1890-tallet, det innebærer to ting: 1. de er med nesten 100% sannsynlighet døde, det samme er deres søsken, men 2. det er nesten like sikkert at eventuelle etterkommere finnes i live, og at det finnes andre i live som husker dem og kan fortelle. Men også her haster det med å spore dem opp. Det er her du må legge innsatsen, alt det eldre materialet finnes vel bevart i arkivene, det får komme senere. Hvis du skriver f.eks. 'etterslekt' i søkefeltet på toppen av denne siden, får du opp mange tips. Du er forsåvidt heldig, Bergen er kanskje rikere på kilder enn noe annet sted i Norge. Så hva gjør du nå? Du har jo årstall og to gateadresser. Med disse i hånda kan du oppsøke adressebøker, skattelister og kommunale folketellinger, og så arbeide deg både framover og en generasjon bakover, og foreløpig stoppe der. Så prøver du å finne søskenflokkene og mulige etterkommere etter dem (en tålmodighetsøvelse). Hvis du så klarer å følge noen av disse framover, er sjansen der for å finne gravminner (DIS har landssøk på sine nettsider) eller dødsfall (samme sted). Noen av disse gravene bør være nye nok til å finne et navn på den som steller graven, og da er telefonkatalogen.no neste mulighet, samt skattelistene i f.eks. bt.no. Med litt hell finner du en eller slektninger i levende live, som har noe å fortelle. De vil nok være gamle, så dette haster, så da begnner intervjujobben. Men da vil du også få nye navn og nye kilder. Ved dødsfall vil du også finne dødsannonser og omtaler i avisene. Det hender også at begravelsesbyråene kan oppgi hvem som har betalt for deres tjenester, dermed har du nok et navn og kanskje et telefonnummer. (Mer avanserte søk etter skifter, eiendommer osv, finner du omtalt anddre steder i dette forumet.) Det kan jo hende at lenken du fikk i (7) er riktig, bare husk å dobbelt- og trippelsjekke alt, det verste som finnes er å måtte slette siste års arbeid!Du synes nå sikkkert dette var lite konkret, men når det gjelder nyere kilder hvor personvernet kommer inn så er det bare fantasien som setter grenser, du får lese gjennom tipsene i dette forumet og se på innholdet i 'nyttige lenker' og DIS og andre steder. Selv løste jeg engang (på vegne av noen andre) en gåte ved å snakke med en gammel kjøpmann som hadde hatt familien som kunder for 50 år siden!Og når du så har noe konkret å spørre om så kan du jo komme tilbake til dette forumet, men husk da å lage en presis og informativ overskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aagot Harriet vokste tydeligvis opp som Ingrid. Som du ser (og jo vet) ble hun adoptert jf. justisdepartementets bevilling av 1919. Hennes biologiske foreldre var: Dampskipsmaskinist Alfred Martinus Kristensen i 1918 bosatt i Kirkegaten 122 i Porsgrunn, og moren, tjenestepike Haldis Josefine Mathisen, i 1918 bosatt på Tollbodallmenningen 10 i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal finne fødestedet til Haldis Josefine kan et sted å begynne være dataregistrerte folketellinger for Bergen 1912 og 1917.Særlig den siste må jo være interessant. Du kan lese mer her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt mas om å finne fødselsdatoene til din biologiske mormor og morfar handler om sikker identifikasjon. Har du flaks, dukker Haldis Josefine opp i DIS-Norge sin database over gravminner. Alfred Martinus er ikke der foreløpig.En vei å gå, er å satse på å finne dødsfallet til Alfred Martinus sine foreldre, dersom de døde i Porsgrunn før 1946, vil du kunne finne dem i dødsfallsprotokollene for Porsgrunn, som oppbevares på statsarkivet på Kongsberg. I dødsfallsprotokollen kan du sannsynligvis finne adressen til Alfred Martinus på tidspunktet for hans foreldres død. Da har du en adresse litt nærmere i tid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada - det er rett person! Se jente nummer to her:Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Fødselsregister nr. A 1 (1916-1929), Fødte og døpte 1926, side 168. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halldis Josefine er født i Lofoten:Kildeinformasjon: Bergen fylke, Kvinneklinikken i Bergen, Fødselsregister nr. A 3 (1924-1927), Fødte og døpte 1926, side 119. Permanent sidelenke: LenkeDatteren hun får i 1926 er hennes 4. barn. Hun har mistet et barn før dette.(Sannsynligvis er ikke din mor medregnet her...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmere bestemt Flakstad.Se vielsen til Haldis Josefine her:Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Klokkerbok nr. D 4 (1906-1925), Ekteviede 1919, side 149. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haldis Josefine er konfirmert i Flakstad i Lofoten i 1912:Kildeinformasjon: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885.A07 (1905-1915), Konfirmerte 1912, side 101. LenkeVi ser da at hun er født 6.juni 1897. Samme dato som på gravsteinen i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.