Gå til innhold
Arkivverket

[#46755] Askøy/Hordaland: Iver Larsen og Ane Magnesdtr. (ca. 1830)

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jeg søker opplysninger om Iver Larsen og Ane Magnesdtr. - når de levde, ble gift og døde. Sistnevnte visstnok fra Midtre Hellen.Vet at de fikk ei datter i 1863 ved navn Åsine Gjertine Iversen (+ 1891) og gift med Olai Andreas Halvorsen (1854-1929).Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Rune Thorstensen

I avskrift av kirkebøkene for Askøy finner jeg følgende barn, alle født på Strømsnæs, Askøy.1. Carl Gjertin født 16.05 døpt 20.05 18602. Aasine Gjertine født 22.08 døpt 06.09.18633. Lars Martin Olai f. 02.08 døpt 18.08.18674. Mons Martin født 22.08 døpt 05.10.1873 Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Rune. Jeg er imponert over hva du har funnet.Har vi noen mulighet til å få mer has på Lars Olsen og Gjertrud Monsdtr., samt Magnus Olsen og Åse Larsdtr. - når de er født osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er vel foreldre til Lars og Magne Olsen gift. Faren er da enkemann. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=68&filnamn=HAMREVIG&gardpostnr=3443&merk=3443#ovre>Lenke Det står i 1801 at dette var hans 3 ekteskap.Da er vel dette hans 2 ekteskap. Lenke Og dette er vel hans 1 ekteskap, men da er han gift med ei enke. Lenke Og dette er vel Kari sitt første ekteskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Hermod.Det er ikke det at vi ikke vil hjelpe, men uttrykket hjelp til selvhjelp står fortsatt ved lag. Alle disse opplysningene som vi har fremskaffet til deg idag, kunne du selv ha funnet ved å benytte de samme databasene som vi har benyttet.Jeg synes du skal systematisere de opplysningene du har fått så langt. Prøv så å se hva du kan finne på nettet selv, og har du fortsatt behov for hjelp, så lager du et nytt tema som forklarer hva du trenger hjelp til. Forøvrig så bør du prøve å få bekreftet opplysningene bl.a. ved oppslag i kirkebøkene. Det som ikke allerede er skannet, kan lånes på mikrofilm til alle biblioteker med en mikrofilmleser. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Hei Hermod, Jeg er enig med Rune i at det var litt vanskelig å vite hva du leter etter her. Jeg har mer om Aase Larsdatter og den delen av familien, men er litt usikker på hva du vil ha. Konkrete spørsmål er fint :)Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Når en spør om personer i dette forumet, er hjelpsomheten hos de fleste veldig stor, og det er jo svært hyggelig, og mange er svært villig til å hente fram det meste av primæropplysninger de har. Samtidig er det ikke sikkert at vi alle i alle situasjoner tenker likt om hvordan vi får tak i opplysningene - jeg har flere ganger fått opplysninger fra andre kanaler enn de jeg selv har oppsøkt. Slikt er jo hyggelig.Jeg ønsker jo først å få på plass den primære informasjonen (født, døpt, konfirmert, gift (en eller 6 ganger, barn, død). Så ønsker jeg å få fram historier og situasjoner, dersom de finnes, som gir 'kjøtt på beina'. Det er slike ting som får frem helheten hos hvert enkelt levde liv.Så Signe Marie: For Åse Larsdtr. har jeg når hun ble født - 1795 i Hellen (?), og at hun var gift med Magnus Olsen og et registrert barn (Anne, f. 1836). Har du flere opplysninger om Åse, er jeg interessert - gjerne om du har det fra bygdebøker eller andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen Hermod.Her finner du Aase i 1801 med foreldre. Som du ser er det faren som har Hellen knyttet til etternavnet sitt.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.