Gå til innhold
Arkivverket

[#46755] Askøy/Hordaland: Iver Larsen og Ane Magnesdtr. (ca. 1830)

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Berge Omundsen har jeg ikke funnet død. Men han var tilstede ved 'Sjeletellingen' i 1775, og i 1801 var Martha enke. Så en gang mellom der, men det var det ikke mye hjelp i...Jeg har Anne Magnesdatter, men ikke mer enn det du allerede har fått her.Når det gjelder skottene, så har jeg ikke mer enn at Aase Christensdatter Hæge var av en av skotteslektene på Voss, mulig en Dognald. Jeg har ikke kommet lenger enn det enda.Jeg har litt mer om Hellen og den delen av familien som ble der, men vet ikke hvor interessant det er? Det var (H)Atle Larsen og Aase Christensdatter som fikk kontrakt på bruk av plassen Hellevigen av Johan Garmann i 1778 - tinglest 1780. Deres eldste sønn, Lars, overtok Nedre Hellen i 1792. Lars (gm Karen Bergesdatter) fikk to barn: Aase og Atle. Aase gm Magne Olsen Tellevig fikk bygselbrev på midtre Hellen av J.K. Garmann i 1822 og bosatte seg der. Aase og Magne sin sønnesønn, Magne Olai Olsen, overtok gården Øvre Hellen.Har litt mer om disse og mye mer om etterkommerne etter (H)Atle Larsen og Aase Christensdatter sin sønn Atle sine etterkommere (siden det er der jeg hører til). Og jeg har navn på noen personer som kan hjelpe deg mer enn jeg kan med slekten etter Aase Larsdatter. Så hvis det er interessant, kan du sende meg en e-post: sig-m@online.noMvh Signe Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Hermod Moursund

Sender deg en mail for jeg er interessert i det du har mer om Atle og Åse, samt om faren til Årmot-brødrene er kjent.Er ikke så interessert i etterkommere da jeg går i rette linjer.Takk, Signe Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og siden Berge ved første ekteskap var oppført med Houkedal/Haukedal som gårdsnavn, kan dette være dødsfallet til faren hans.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=HAMRDODE&gardpostnr=6969&merk=6969#ovre>Lenke Og om det skulle være korrekt, kan dette være ekteskapet mellom foreldrene til Berge.Lenke Og det tror jeg må være rett, for Marthe/Marita Jensdtr. døde på Haukedal i 1766.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og om jeg ikke er helt ute på bærtur i mørket, tror jeg dette kan være den godeste Amund på gården Houkedal i 1701, 12 år gammel. Og der finner du også hans far, Børe(Berge) Aamunsen. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=35&filnamn=1701sba&gardpostnr=6210&merk=6210#ovre>Lenke Og dette kan da være gamlefar, Børges, dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Fikk et lite hint fra Signe om at noe spennende foregår her ;o). Jeg sitter (på farssiden)i samme grenen som Signe, men har også sett på Åses etterkommere, iallefall grenen med Ole Magnesen - Peder Olsen - Ellen Karoline Pedersen som giftet seg med Lars Larsen Mathopen. Som var mors grandfetter eller noe sånt. Ta gjerne kontakt: Siri_ravnanger(AT)hotmail.com hvor (AT)betyr @. Hilsen Siri :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Hei Siri. Jeg må si som jeg nettopp har fortalt Signe: Jeg har gjort en grunnleggende feil ved at jeg satte Olai Andreas Halvorsens første kone (Åsine Iversen) som utgangspunkt. Jeg har for to dager siden oppdaget at Oskar Olai var sønn av Halvorsens andre kone (Elisabeth Håkonsdtr. Solsvik). Dermed har alt endret seg, dessverre. Tenker også på Runes enestående arbeid med foregående her på siden.Debatten her er dermed slutt fra min side her.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Berge Amundsen Seim f. ca. 1656 d. 1738 gift 1682 med Kari Monsdatter Gjervik f. ca. 1651 d. 1732. De bosatte seg i Haukedal i Åsane i 1683.Berge sine foreldre var: Amund Larsen Seim f. ca. 1621 d. ca. 1664 og kona Kari Eriksdatter f. ca. 1615 d. 1703. Enken Kari Eriksdatter giftet seg på nytt med Endre Jonsen Røsland f. ca. 1638 d. 1704. På 1670-tallet flyttet de til farsgården hans på Røsland på Osterøy, og i 1703 ble det holdt skifte etter Kari.Kari sine foreldre var: Mons Nilsen Fyllingsnes f. ca. 1621 d. 1697 gift med Marta Monsdatter f. ca. 1620 d. 1710 på Haukedal i Åsane. Hun var da benevnt som Berge Haukedal sin svigermor. Mons og kona Marta bodde på Gjervik i Lindås.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.