Gå til innhold
Arkivverket

[#46755] Askøy/Hordaland: Iver Larsen og Ane Magnesdtr. (ca. 1830)

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Hermod Moursund

Finner ikke noen Hatle eller Atle i folketellingen 1801? Har noen foreldrene til Lars.Vi vet at mor til Karen Bergesdtr. het Åse Christensdtr., men hva var mannens navn og når var han født og døde?Takk til rune for mange opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da prøver jeg en gang til. Her er lenken til 1801 tellingen.LenkeDu finner ham i landsdekkende søk på 1801 tellingen, etternavn innehold atl.Du finner Lars død i innlegg nr.28 lenke nr.2. Det er utvilsom han som dør i Sandviken 24.09.1847 som Lars Hatlesen-Hellen. Da er han 80 år gammel. De stemmer bra med alderen i 1801, der er han 34 år. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er dåpen til Kari/Karen i Hamre 31.05.1763.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=dp12541750&gardpostnr=1204&personpostnr=4084&merk=4084#ovre>LenkeOm du går inn i databasen over døpte i Hamre 1750-1815 og søker med fars fornavn = Berge og bosted beg. på U, vil du se at Karen hadde mange søsken.Her er Karens konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Rune, men du misforsto nok mitt spørsmål. Jeg var ute etter Lars Atlesens far og mannen til allerede kjente Åse Christensdtr. (som var mor til Lars). Alt om Lars Atlesen har jeg fått tidligere, som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror det er feil i 1801 tellingen at Aase Christensdtr. er mor til Karen. Jeg finner nemlig dette ekteskapet på Voss i 1767 mellom Atle Larsen Bakke og Aase Christensdtr. Hæge. Jeg vil tro dette er foreldrene til Lars.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Det tror jeg også.SAntidig har jeg funnet Berge Omundsen Ulfsæter gift med Martha Erichsdtr. Morvig gift 15. nov. 1767. Da var han enkemann og mor til Karen må da ha dødd en gang mellom 1763 og - 67.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Lars Atlesens far var (H)Atle Larsen (1735-1791). Han var fra Årmot på Voss. Aase Christensdatter Hage(Hæge?) var hans kusine. Fedrene deres var brødrene Lars og Christen Årmod fra Myrkdalen på Voss. Sønnen Lars er døpt i Salhus i 1769. LenkeDette er opplysninger jeg har fra andre slektsforskere, men har ikke sjekket det mot bygdebok fra Voss enda.Mvh Signe Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

For å gjøre forvirringen rundt Lars sitt etternavn større, tror jeg det er faren hans som dør på Hellen i 1791 som forpakter Hatle Larsen. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=37&filnamn=bedo1668&gardpostnr=32584&merk=32584#ovre>LenkeDu har nok funnet far til Karen, men jeg tror at dette er ekteskapet mellom faren og moren i Hamre. Berge Amundsen(Omundsen) Houkedal giftet seg 21.06.1755 med Gertrud Olsdtr. Ulfsæter. Det var slik han kom til Ulfsæter/Ulsæt.LenkeOg da finner jeg Gertrud død på Ulsæt i mars 1767.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Man kan se av fadrene at det kan være noe skotsk blod her... På Aase sin side.Det sies om Aase at hun falt av en hest og døde, nesten 92 år gammel. Aase er min tipp-tipp-tipp-tipp oldemor. Er du også i slekt med henne? Signe Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om spørsmålet var rettet til meg Signe Marie, er svaret nei. Jeg prøver bare å hjelpe så godt jeg kan.Ha en fin dag. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk til Signe Marie og Rune. Flott levert!Jeg har ikke disse forfedrene - jeg samler stoff om disse for en bekjent. Det stoffet dere så samvittighetsfullt har gitt meg, sammen med det jeg greier å finne fram til, skal bli til et lite hefte om denne bekjentes forfedre. Jeg har aldri vært i Bergen, og dere får ha meg unnskyldt når disse bergenske områder går i surr for meg; Hamre, Manger, Åsane osv osv.Forstår at du Signe Marie sitter på mye stoff om disse. Har du datteren Anne Magnusdtr. (f. 1836) i ditt materiale? Enn Annes datter Åsine Iversen (1863-91)? Hvor skeier det ut?Har du levetida til Berge Amundsen Haukedal?Forsto det slik at Åse Christensdtr.'s mor hadde noe med Vetle Hirt å gjøre. Er det et skotsk område?Jeg er i det hele interessert i alt stoff du har om disse. Til Rune må sies at du er svært så rask til å lete fram - det setter en samler stor pris på.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.