Gå til innhold
Arkivverket

[#46767] Ludolph Smith - noen som vet noe om han ?

Gjest Geir Alsaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Alsaker

Ludolph Smith var født i Tyskland og fikke eksamen som gesell i Bergen i 1778. Kilde: Digitalarkivet/geseller i Bergen.Han giftet seg me Dorthea Regine Paulsen (Paulsdatter ) 30.7.1795 i Korskirken i Bergen.Han fikk to barn, Marie Therese Henriette og Johanne Birgitte. Ludolph Smith finnes i folketellingen for Bergen i 1801 og det er anført at han ' er bortreyst'. Etter dette finner jeg ikke noen spor etter han eller ektefellen. Er det noen som vet noe om disse, når de døde m.m. ?Geir Alsaker Vaterlandsveien 10 1630 Gamle Fredrikstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Kjetil Østebø

Dorothea Regine finnes i liste over fattige i Bergen 1800 oppført med etternavnet Smit. LenkeHun blir gift for andre gang 3/11 1801 i Nk med mestersnekker Rasmus Larsen Ness/Næs. Hun kalles da Dorthe Regine Smidt født Zachriesen. Under lysningen den 27/10 1801 står det oppført at 'ærbødige mad Dorthea Smith' ved dom av 20/10 ble skilt fra sin bortrømte mann Ludvig Smith.Dorthea og Rasmus får barna Lars Johan (dpt:11/12 1801 i NK) og Karel (dpt:11/3 1803 i NK) før Dorthea dør 11/5 1803 og gravlegges i NK 20/5. Hun bodde da i 1-27.Hennes datter Johanne Bergithe Smith fra 1. ekteskap ble gift 11/9 1820 i DK med Fredrich Adrian Brun. Hun bodde da i 18-130 hvor hun også bodde da hun fikk sitt første barn med Brun, Dorthe Regine dpt 15/9 1820 i DK. Mestersnekker Rasmus Larsen Ness (hennes stefar) står da oppført som fadder og med bolig på samme adresse som Johanne Bergithe og Fredrich Adrian. Videre kaller Johanne Bergithe seg Ness/Næs etter sin stefar da tre av hennes i alt 5 barn blir døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Alsaker

En stor takk til Kjetil Østebø for informasjonen om Ludoplh og hans skjebne.Jeg er en etterkommer av Dorthe og Ludolph Smith, de er mine tredje tipoldeforeldre.Med vennlig hilsen Geir Alsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Kjetil Østebø

Bare hyggelig Geir, da er vi jo faktisk fjerne slektninger :) Dorthe og Ludolph er mine fjerde tippoldeforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.