Gå til innhold
Arkivverket

[#46788] Her blir de gamle eldst

Gjest Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Aas

Den eldste på Rødøy var Lydianna Marie Endresen, 21.08.1883-11.08.1993. Altså død kun 10 dager før sin 110-årsdag. Hun er den eldste person som har dødd i Nord-Norge noensinne, i hvert fall i nyere tid.Og den nesteldste på Rødøy er Hansine Gjersvik, 06.04.1885-14.10.1989, 104 år 6 mnd 8 dager.Og en kvinne på Rødøy døde i 1975 og en kvinne i 1981, begge døde 101 år gammle.Dessuten døde følgende hundreåringer i Rødøy: I 1992 (mann), 1994 (kvinne) og 2000 (kvinne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Legger merke til at Sunnmørs-kommunene Norddal, Stordal og Stranda scorer høyt på statistikken, er det ikke en del plomme- og jordbærdyrking i dette området, og fruktdyrking ellers? Sunne saker for helsa sikkert?. Grandiosa`en fra Stranda skal vel også være sunn, vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Nei Reidar, Storfjorden på Sunnmøre kan neppe kalles noe fruktdyrkingsområde i landet vårt, selv om de mange steder har dyrket til eget bruk. Når det gjelder pizza, så tror jeg neppe dette har utgjort stort av kosten til disse gamlingene. Dessuten er det trolig ganske usunt. Siden alle tre kommunene ligger rundt Storfjorden, så må en vel heller tenke i de baner at her var det bare de med jernhelse som kunne klare seg. Når en ser på alle de vegløse fjellgårdene i denne fjorden som mange måtte streve seg til et utkomme på, så kunne ikke dette være noe liv for 'sveklinger'.Forklaringen tror jeg ligger i en naturlig utvelgelse av de sterkeste gjennom mange generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Norddal kommune er den fremste fruktdyrkingskommunen på Sunnmøre. På Linge i Valldal veks det aprikoser utandørs. Stranda og Stordal er der imot ikkje utprega fruktkommuner.At folk blir gamle i Norddal er ikkje noke nytt. Fleire av formødrane og -fedrane mine der blei kring 100 år gamle eller meir. Det interessante er at disse oldingane er spreke så lenge dei lever. Presten og topografen Hans Strøm la merke til at det var noke særskilt med folket der allereie midt på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Norddal er spesielt intersssant for oss i prosjektet *Norges eldste personerHer er en forløpig navneliste over de som har blitt over 100 år i Norddal. LenkeVi tar svært gjerne imot flere navn (lenger tilbake enn de vi har nå). Dine slektninger Bjørn Jonson Dale bør absolutt komme med på listen, synes jeg c:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

I ei gammel utslitt bok jeg har fra 1930 (kjøpt i en brukt-butikk), 'Kjenn ditt land bd. VIII' som omhandler Ålesund og Sunnmøre står det slik i et avsnitt: 'Eldre enn grønnsakdyrkingen er fruktavlen. Den er gammel i Norddalen og Stranda, hvor sommervarmen er sterk nok til å drive fram selv sydlandske vekster. Det er særlig epler det dyrkes meget av, og da mest i de indre fjordbygder'. Ellers kjenner jo ikke jeg så mye til distriktet da, og det var bare at jeg så det var to kommuner på 'pallen' og èn på poeng-plass. vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Frukt- og grønnsaksfaktoren er nok viktig. Mangelen på frukt og grønt er trolig hovedgrunnen til at Grønland har vesentlig lavere forventet levealder enn resten av Norden. Det samme kan være med å forklare at Finnmark ligger markert lavere enn resten av landet c:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Dette bør vel ikke bli et forum for diskusjoner om ærnæring og hvilken rolle den spiller for å oppnå et langt liv. Personlig tror jeg ikke et døyt på påstandene i (32). Om dette skulle vise seg å være tilfelle, så bør det i så fall dokumenteres gjennom intervjuer med gamle folk, f.eks. 90-åringer som fremdeles har så noenlunde god helse. Hva levde f.eks. inuittene av i gamle dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Jeg vet ikke hvilket nr i rekken av lengst levende i verden, men her på Bierget må hun vel være den eldste;Lenke Jan Petter Hoddevik, Stadlandet, 7.8.2007 22:46 (8): '...Rekorden er likevel Laura Svedhaug f. 1885 på Stadlandet i Selje kommune. Ho flytta til Bergen og budde der. I 1993 reiste eg til Stord i familie besøk, hadde då tenkt å besøke Laura som skulle vere 'klåre' som dei sa. Eg var veldi skeptisk, 108 år, men tok med kasett, skrivesaker osv. Slo først fra meg besøket då eg sa til meg sjølv 'Kva er det du forventar å finne...108 år gammal', men etter 2 dagar på Stord reiste eg likevel opp til Bergen men let kasett og skrivesaker vere igjen... det var jo ingen vits..tenk 108 år...prøvde å spore opp Sandviken sykehjem, men gav opp, returnerte så til bake til Stord men begynte å tenke...har jo kansje bare denne ene sjansen, snudde igjen, fann sykehjemmet. Spurte etter Laura, jo ho låg bort i gangen, det var bare å banke på sa de..??? ble stående igjen å kope...banke på til ei dame på 108?? Forventa å finne ei tannlaus dame i senga som hverken hørte eller såg. Gjekk omsider bort til døra, banka på: Kom inn sa ho, og der sat ho fram for meg i ein lenestol, fint oppstasa med lokalavisa vår i Nordfjord mellom hendene og bladde?? Eg må ha sett himmelfallen ut, forventa ikkje dette, fekk meg 2 timar og en enorm opplevelse, ho prata om bygda mi, om slektningane mine, tippoldeforeldra mine...En utrolig opplevelse. Ho fortalte mellom anna at ho vaks opp i små kår. Faren og mora eigde et lite gadsbruk med ei veldi lita stove. Dei var 7-8 ungar, så det var ikkje plass til alle der samtidig. Dei måtte derfor i tur og orden ut å tene. Ho sjølv begynte å tene på nabogarden når ho var 6 år. Då passa ho et spebarn. Året etter var ho på same plassen, då både vaska ho golv og vaska opp. Som 8 åring måtte ho gå over fjellet til Borgundvåg åleine, ein avstand på 2 mil i ville fjellet. Då ho var 9 år følte ho at ho var vaksa sa ho, då budde ho i nabo bygda Ervik, der var ho i 3 år. En utruleg opplevelse å høyre på ho. Ho døde 112 år gammal, mett av dage..Bare et lite minne...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin N J Ruisdael

NORGES 3 eldste gjennom tidene er :1. Maren Bolette Torp (bostedskommune Oslo)* f. 21 12 1876* d. 20 02 1989 alder ved død : 112 1 30 2. Herman Smith-Johannsen (Nøtterøy)* f. 15 06 1875* d. 05 01 1987 alder ved død : 111 6 21 3. Laura Hansine Svehaug (Bergen)* f. 19 11 1886 * d. 06 03 1998alder ved død : 111 3 15CR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

'Gjennom tidene' var kanskje å ta i litt..., men du tenker kanskje på de som har dødt etter 1951?Vanskelig å etterprøve, men her er en begravelse fra Aker 22. juni 1738: 'Anne Olsdatter, een omfarende betler - 120 aar gl'LenkeJan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin N J Ruisdael

Den eldste personen i Norge MED DOKUMENTERBAR alder tidligere enn 1951 ble 109 år gammelSærlig på 1600- og 1700-tallet florerte aldersoverdrivelser en del steder i landetCR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Hei Celvin,nå går det litt rundt for meg mht hva du mangler, men på en eller annen liste hadde du at det døde en over 100 år i Herdla på 1950-tallet. Jeg har en tante på 97 år, som var prestefrue i Herdla fra 1949-1958, men hun kunne ikke huske at der var noen over 100 år den gangen. Hun har god hukommelse.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Innlegg 40:Buskerudrekorden er allerede slått av to nålevende damer, Norges eldste og 3.eldste.Rekorden for Oppland er sannsynlig slått om 27 dager av Norges eldste mann.Og om en drøy måned ligger det an til at også rekorden for Troms er slått, nemlig av Norge 2.eldste.Se: [url="http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Norges_eldste_personer>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.