Gå til innhold
Arkivverket

[#46831] Presten Absalon og 'heksen' Anne Pedersdatter Beyers etterkommere?

Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Søker etterkommere etter bergenspresten Absalon Beyer og kona,den ulykkelige Anne Pedersdatter som ble brent som heks på Nordnes i Bergen.De hadde visstnok 4 barn. Kan noen ha opplysninger videre?Med vennlig hilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Ja, bl.a. annet etter sønnen Absalon som var prest i Gloppen i Nordfjord. En datter Elisabet var gift med presten Jørgen Abelsen, og etterslekten etter disse brukte slektsnavnet Beyer. Deres sønn, Absalon Jørgensen Beyer er omtalt i bygdebøkene for Innvik/Stryn som du kan låne på biblioteket. Når dette er sagt, var det andre med navn Beyer/Beier/Bejer som kom fra Tyskland og slo seg ned i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Michael Landmark er en av flere som har forsøkt å finne ut av etterslekten. Her er en lenke til siden hans:[url="http://home.no.net/mikegl/names1.htm#Beyer>http://home.no.net/mikegl/names1.htm#BeyerJeg er usikker på om Beyer familiene i Bergen er etterkommere etter Absalon og Anne Pedersdatter. Hvis du er interessert, så ta en titt i dagbøkene til Absalon som ligger tilgjengelig i på nettet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Lill! I 'Soga om Gloppen og Breim' bind 1, s. 386 står det dette om Absalon Absalonsen Beyer og kona Dorthe Pallisdatters barn:1. Absalon, student i 1615. 2. Hans, trolig huslærer hos svogeren Jørgen. 3. Annanias, byskriver i Bergen, senere fut i Sunnhordaland. 4. Lisbeth, gift med Jørgen Abelsen, sogneprest i Gloppen. 5. Anna, gift med byskriver Peder Pedersøn. Datteren Lisbeth og Jørgen Abelsens barn er også oppgitt på den samme siden: 1. Absalon, prest i Innvik. 2. Anne, gift med Jens Hansson Schreuder, den neste sognepresten i Gloppen. 3. Elsebeth, bodde ugift i heimen til søstera. Anne Jørgensdatter Beyer og Jens Hanssen Schreuder sine barn står også på denne siden: 1. Hans, løytnant. 2. Jørgen, student i 1675, død 1687. 3. Anne, gift med Rasmus Pedersen Finde, sogneprest i Gloppen. 4. Elisabeth. 5. Maren, død 35 år gammel i 1696, da var hun gift med en prest i Trøndelag. Anne Jensdatter Schreuder og Rasmus Pedersen Finde hadde barna: 1. Peder Finde, sogneprest i Eid. 2. Anne Stoud, gift med N.L.Smith, hospitalprest i Trondheim. 3. Agnete, død som spebarn. 4. Absalon f. 1690, sogneprest til Viborg domkirke i Danmark. 5. Jørgen, død som spebarn i 1692. 6. Jartrud Marie, gift med løytnant Cortin og bodde i mange år på Gimmestad. 7. Elsebeth, gift med sogneprest J. Collin i Verdalen. 8. Jens, bergskriver på Røros. 9. Anne Elisabeth.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Det er tydelig at bygdeboka ikke har med alle barna etter Jørgen Abelsen og Lisbeth/Elisabeth Absalonsdatter. De hadde i alle fall datteren Magdalena, som ble gift med sogneprest Mads Povelsen Alstrup i Norddal på Sunnmøre.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lill, du finner mange opplysninger om etterslekt ved å bruke boka som jeg viste deg i lenka(2).Familien Schreuder er inngift flere ganger i Beyer-slekta. Foruten Anna Jørgensdt.Beyer som ble gift med Jens Hansen Schreuder ble også broren Absalon Jørgensen Beyer 2.gift med Cathrine Hansdt. Schreuder og hans datter igjen, Anne fra 1.ekteskap, ble gift med Hans Hansen Schreuder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(8:) Etter det eg kan sjå er det ikkje her på noko vis hevda at Anne Pedersdatter ikkje var heks. At hermeteikn er nytta rundt ordet i tittelen har vel helst sin orsak i at ordet heks ikkje kan seiast å vera særs godt definert.Idag er du elles t.d. mordar (uten hermeteikn) alt frå det augneblinket VG skriv om drapet, og lenge før du vert dømd.Og dømd vart jo Anne. Venteleg av di hos var heks ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei - og tusen takk for alle innspill.Knut Fasting: Vil svært gjerne ha din informasjon!!Kontakt meg gjerne på lill.juelsen@c2i.netMvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Du verden, det var flott lesning! Fint med litt mer kjøtt på denne historien.Du har slekt fra Stryn, Innvik/Utvik? Du har ikke møtt på Brulandsslekt?Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har slekt i Stryn og Innvik/Utvik.Bruland 1 registrering:Truls Eriksen Kvarme fkr 1650 g m Kari Andersdatter Bruland fkr 1640Vennligst Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Nå var ikke dette primært en forespørsel rundt Bruland, selv om utgangspunktet var en nysjerrighet om en av mine Bruland var gift inn i Absalon Beyers etterslekt. Så jeg tar med litt , likevel :-) Aalandsboka starter vel med noe sånt som Anders Povelsen Bruland død e.1631, gift med Helga Sønn Oluf Andersen Bruland f. 1604, Bruland, Utvik Sønn Oluf Olsen Bruland gift med Nn Eriksdatter Tisthamar, Utvik Sønn Ole Olsen Bruland f. 1670 Bruland, Utvik, død 1737 Utvik, gift med Agnete Rasmusdatter Bruland, Utvik død f.r 1734 i Utvik. Agnetes foreldre: Rasmus Eriksen Bruland f. 1668 Bruland Utvik, død 1751 Utvik, gift med Sigrid Larsdatter Bjørnarheim, Breim død før 1719 i Utvik.Dersom jeg har fått det med korrekt. Tar gjerne imot nye innspill!! Evt på email: lill.juelsen@c2i.net Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Gjest Niels Hegge

Med hjelp av Lampe, innlegg 2, og Ellingsen har jeg funnet slektsledd 1 til 7 i oversikten nedenfor. Christiane nr 8 fikk jeg hjelp med i innlegg 2 i denne debatten [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=47350&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=23&antinnlegg=10#anker>Lenke .Jackobine Elisabeth nr 9 finner jeg døpt i kirkebok for Veøy Lenke Dom 15 Trinit, ikke 16 Trinit som det står på hjemmesiden Moldefolk med kilde Collin. Jeg har litt vanskelig for å se at moren navn er Christiane Sophie i kirkeboken, men resten stemmer med Collins avskrift. Derimot så er vigselen lett å lese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.