Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#46843] Andreas Tollefsen (Tellefsen) født ca 1818 Hopseidet

Recommended Posts

Gjest Klaus Johnsen

Andreas skal være født i Hopseidet. Han ble gift med Maren Pernille Giertsdatter fra Flakstad i Lofoten. Ekteparet slo seg ned i Tjøtta.se LenkeI 1875 Andreas Tellefsen født 1820 Gamvik Sogn.Jeg er interessert i opplysninger om foreldrene/anene til Andreas.Kan noen hjelpe meg ?Mvh Klaus

Gjest Gry Axelsen

Hei Klaus.Andreas Tollefsen er registrert født i Kjøllefjord sogn.Barn: Andreas Født: 24.04.1818 på Hopseide Døpt: 17. 06. 1819 Far: Tollef Fredriksen Mor: Kristine Nilsdatter Faddere: Clemeth Clemeths, Clemeth Henrichs, Njels Gunners. Birthe Thomasd, Sophie Erichsd, Hjemmedøpt av Even EvensenJeg legger ut en lenke til Registreringssentralen så kan du søke videre selv.LenkeHilsen Gry.

Gjest Klaus Johnsen

Hjertelig takk til Gry for opplysningen.Tollef Fredriksen og Kristine Kristine Nilsdatter oppholdt seg i Tjøtta/Vevelstad, iallfall omkring 1830-åra. Tollef er oppgitt født ca 1775 i Gamvik. Han døde 1.januar 1840. Opplysningene har jeg fra Arnt O. Åsvang: 'Vevelstad II' Vistnes, side 111.Jeg har ikke klart å finne foreldrene til Tollef og Kristine. Kanskje noen har anledning til å hjelpe meg ?Mvh Klaus

• 1 år senere...
Gjest Berit Anne Munthe Lund

Hei! Jeg søker også på Andreas Tollefsen. Jeg trodde jeg hadde funnet den rette faren her. Tollof Fridrichson (uekte) døpt 08.07.1770 i Tjøtta. Foreldre Fridrich Ingbrictsen Offersøe og Birrith Tostensdtr., Tjøtta. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16496&idx_id=16496&u>Lenke id=ny&idx_side=-18 (Offersøe er samme gården som Tollef var tjenestegutt på i FT 1801) Finner også at moren Birrith gifter seg i Tjøtta 19.07.1772 med enkemann Elias Holgersen. Faren Friderich finner jeg i FT 1801 som husmann med jord under Alstahaug prestegård. Han er da 60 år og i sitt 2. ekteskap

Hei! jeg ser at det ble noe feil med lenkene: Her kommer dåpen til Tollef: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16496&idx_id=16496&u>Lenke id=ny&idx_side=-18 FT 1801 for Friderich Ingebrigtsen:

Gjest Odd Villy Ovesen

Tollefs dåp: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16496&idx_id=16496&uid=ny&idx_side=-18>LenkeTollef og Kirstens vielse: LenkeBerit, du skriver at du 'trodde' du hadde funnet Tollefs foreldre. Er det noe som tilsier at du ikke tror det lenger (for meg ser det ut til å kunne være riktige foreldre). Kirsten/Kirstine/Chiersti Nilsdatter er vel ganske sikkert samme person.Ved konfirmasjonen til Karen Maria (Alstahaug 1831) er moren kalt Kirsten Nilsdatter.

Gjest Odd Villy Ovesen

Dette var ikke enkelt, synes å være noe galt med permanent sidelenke til Karen Maries konfirmasjon. Her er iallefall permanent billedlenke til omtalte konfirmasjon LenkeHer sies hun å være døpt bededag 1812.Odd Villy

Jeg ble usikker på om jeg hadde riktig Tollef i og med at Klaus Johnsen skriver at han var født i Gamvik ca 1775. Jeg lurer jo også på hvorfor Tollef og Kirsten giftet seg i Finnmark i 1817, fikk Andreas der i 1818 som ble døpt i 1819. Vet ikke når de flyttet tilbake til Alstahaug/Tjøtta. Har også søkt etter Kirsti/Kirsten Nilsdtr. fra Vefsn og har funnet flere med det navnet i FT 1801, men har ikke noe mer som hjelper meg med å finne hennes foreldre.Berit Anne

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.