Gå til innhold
Arkivverket

[#46860] Gårdshistorie / Slektsbøker .Riktige kilder

Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Jeg mener at forfattere av gårdshistorie og slektsbøker må bli flinkere til å oppgi riktige kilder om hvor de har funnet dem, spesielt før kirkebøkenes tid.Jeg sitter her med en gårdshistoriebok som er skrevet i midten av 1900 tallet. Det henvises til et skifte med dato og årstall. Det sees jo troverdig ut. Det skifte ville jeg gjerne se ! Da viser det seg at skifte har gått tapt sammen med mange andre. Forfatteren har funnet henvisnig til skifte i PANTEBOKEN, det burde være oppgitt som kilde. Desverre så har forfatteren skrevet feil navn på en av personene. ( jeg har sjekket selv i panteboken ) Hva skjer, jo det blir utgitt slektsbøker med den samme feil person. Dette er ikke et enestående tilfelle.Det med henv. til skifter er det mange av. De fleste i mitt område nå,Idd og Marker har gått tapt.De begynner først 1802.Det er meneskelig og skrive feil, er det mulig, sjekk kilden selv. Feil forplanter seg !Nå er muligheten der for å sjekke kirkebøkene selv. Ikke bare heng deg på hva andre har funnet ut,det kan ha sneket seg inn en feil/misforståelse, da havner du fort i feil slekt.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.