Gå til innhold
Arkivverket

[#46864] Bygdebok Leksvik

Gjest Kjell-Erik Andal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Erik Andal

Har et stort behov for å finne ut mere om en del gårder i Leksvik, bestilte med stor iver 3 stk bygdebøker, men skuffelsen var stor, det er jo bare kulturbind og skolehistorie jo. Ingenting om gårder osv. Hvor kan jeg skaffe disse opplysningene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Du finner jo enormt mye viktig informasjon her på DA.Ta for eksempel folketellingen fra 1900, et vell av person- og gårdsopplysninger.For Leksvik finner du jo søkbare kirkebøker fra 1738 til 1914, og det må man jo si er utrolig bra! Snart kommer også (forhåpentligvis) søkbare militære ruller fra 1727 og 1727 for Leksvik.Ialt har du nå 17 søkbare databaser for Leksvik hvor du finner mye. Ellers er det jo bare å spørre.Et annet tips, hvis du er interessert i hvordan gårdene var på 1950-tallet, er jo å ta en titt i bokserien 'Norges Bebyggelse', som tok for seg hver enkelt gård, småbruk, bolighus, skole, butikk og bensinstasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har også kjøpt bygdebok for Leksvik :-)Men jeg har også Norges bebyggelse som dekker Leksvik, så dersom du er interessert, kan jeg skanne fra enkelte gårder og sende deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Jeg er ute etter informasjon om eiere på Gården Solli Store (Samt Bilde),og hva som skjedde med de fra 1700 tallet frem til begynnelsen av 1900 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Store Solli Søndre i Leksvik Markabygd kom inn i mi slekt på begynnelsen av 1800-tallet. Da overtok Hans Gabrielsen Solli, som etter hvert fikk 34 bjørner på samvittigheten. Jeg har noen saftige historier om denne kraftkaren. Han delte seinere gården mellom sønnene Andreas og Gabriel.Jeg har kopi av et foto av gården fra 1909.Er det denne familien du er ute etter?Det er ellers bilder og opplysninger om den enkelte gård i Norges bebyggelse for gårdene Solli store Nordre og Solli store søndre østre og mellom. Opplysningene er begrenset til gårdens areal, bygningers historie, nåværende (ca 1950) eier og personer som bor på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Jeg er på utkikk etter Niels Andersen Store Solli, gift med Guro Olsdatter Talmo , far til Birgitte Nilsdatter Solli, som ble gift med Johan Andersen Killingberg, også disse gårdene er av interesse. Altså, Solli Store, talmo, Killingberg, og også gården Vigtil.Jeg har Norges Bebyggelse, men bare for midt Trøndelag, Verdal, Steinkjer osv.Hadde du Arnstein vill send bildet til meg hadde jeg satt stor pris på det: kjell-erik@andal.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Hopen

Jeg har disse Talmo og Solli - personene blant mine aner, men for at du skal få mest mulig informasjon vil jeg anbefale deg å gå inn på Trønderslekt\Stjør og Verdal\slektsgranskning [id: 27]. I dette temaet vil du finne mange og lange innlegg fra personer som har vesentlig kunnskap om Leksvik, eks.: Frank Robert Asphaug, Leif Kvernhusvik, Arild Sollie, Jan Våbenø Larsen m.fl. Der vil du finne flere opplysninger om de personene du nevner i ditt siste innlegg. M v h Dagfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Hei Dagfinn! Tusen takk for hintet, mange fine opplysninger der. Du skulle ikke tilfeldigvis ha et bilde av Talmogården?Emailadressen min står i innlegg 6.Kjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.