Gå til innhold
Arkivverket

[#46867] Kognatisk slektskap - Hva gjør jeg når jeg setter dette i system i slektsprogram

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har ikke vært borte i så mye av dette men en jeg er i slekt med har flere kognatiske slektskap i sitt anetre.Hva gjør jeg med det når jeg legger dette inn i et slektsprogram?Hva er mest hensiktsmessig å gjøre?Slå sammen anesammenfall eller ikke? Trenger råd.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans  Mathisen

Jeg skjønner antagelig ikke spørsmålet, men uansett behandler jeg aldri agnatisk og kognatisk slektskap ulikt. Hvorfor skulle man det? Han du er i slekt med som 'har flere kognatiske slektskap i sitt anetre', er jo ikke akkurat alene om det? Vi har jo alle nøyaktig like mye agnatisk som kognatisk slekt, og alle slektsprogram jeg har sett, inviterer ikke til noen forskjellsbehandling.Så jeg vender tilbake til min første linje ovenfor her: jeg kan ha misforstått hva du er ute etter. Og i så tilfelle beklager jeg. Men jeg håper du svarer på dette, for du har gjort meg svært nysgjerrig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hallo Jeg har drevet på med slektforskning noen år, men det er første gang jeg har vært borti agnatisk- og kognatisk slektskap. Hva betyr disse to ordene? Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Nei, det er ikke det samme. En agnatisk slektslinje er slekten fulgt gjennom den mannlige siden, en kognatisk er fulgt gjennom kvinnesiden. Forskjellen kan være dramatisk når det gjelder arverett (for ikke å snakke om arverett til en trone, primogenituren!), og har betydning når det gjelder navnsetting (jfr Halvorsdatter, men som regel ikke Solveigsdatter). At vi i dag tar likestilling av dem for gitt er en helt annen sak. Det er forskjell på likestilling og identitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Cathrin Takk for opplysningene. Det er lagret i min mappe for slektforskning. Fikk svar på mange ord som jeg støter på. Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Kognatisk slektskap er slektskap gjennom både manns- og kvinneledd. Poenget mitt er at noen slektsprogrammer opererer med å slå isammen anesammenfall.Er dette å anbefale? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er jo nettopp et poeng ved slektsprogrammer. En og samme person skal registreres kun en gang. Hvis du registrerer samme person flere ganger, f. eks ved anesammenfall, blir det jo bare rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans  Mathisen

Min problem er stadig å fatte hva du, Jan Frode, spør om. Jeg ser at Astrid nok har oppfattet ditt spørsmål på en måte, men det stemmer liksom ikke for meg.Kan du ikke være så vennlig å forklare hva du mener med 'å slå isammen anesammenfall', kanskje med et eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I Embla som jeg bruker, kan du velge med eller uten anesammenfall (anetap) når du skal lage en rapport. De aller fleste har vel slike anesammenfall, men du registrerer selvfølgelig en person kun en gang. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Til Hans Mathisen : Anesammenfall er også kalt for anetap.Fremkommer ved at personer opptrer mer enn 1 gang på samme anetavle, det skyldes ekteskap mellom slektninger.Dersom dette oppstår ved at både mors og farsiden i tillegg har slektskap ved slike ekteskap kan samme flere personer dukke opp på flere forskjellige steder på din anetavle.En annen ting er Aneforskyvning.Det fremkommer ved at samme personer fremtrer på flere steder i slektstavlen, og i flere ledd.Håper du ble 'litt' klokere av mitt svar.Med vennlig hilsenJan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans  Mathisen

Ja, kjære Jan Frode: jeg vet faktisk godt hva anesammenfall/anetap er. Det var ikke det jeg ba deg vennligst forklare. Jeg var ute etter å prøve å forstå hva du mente med formuleringen 'å slå isammen anesammenfall'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Formulerte meg muligens noe uklart i innlegg 1. Arhur Hansen i innlegg (10) har igrunnen gitt meg svar på mitt spørsmål.I Embla har man 2 valgmuligheter ved anesammenfall når jeg skriver ut rapport.Det var igrunnen dette jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Du uttrykte deg forsåvidt ikke spesielt uklart, men feil ! Du spurte i innlegg: ' - Hva gjør jeg med det når jeg legger dette inn i et slektsprogram ?', men mente altså: ' - Hva gjør jeg med dette (anesammenfall) når jeg skal skal skrive ut en slekstrapport ?'.Og jeg tror også du kan gå ut fra at de aller fleste i dette forum har et begrep om hva agnatisk, kognatisk, anesammenfall og anetap innebærer ... (Anene går forøvrig ikke tapt som sådanne, utover det sørgelige faktum at de døde, selvsagt ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg tror at all program klarer å dekke de forhold det her spøres etter selv om spørsmålet i utgangspunkt var noe uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.