Gå til innhold
Arkivverket

[#46869] Fanger 2.vk. Tilgang til opplysninger om disse

Gjest Anne Strande
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Strande

Farfar satt i konsentrasjonsleir under krigen. Er det mulig å få tilgang til informasjon om krigsfanger uansett grunnen til fengslingen og videresendelsen til konsentrasjonsleir.Skulle gjerne ha lest domspapirene også om det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Det finnes et bokverk som jeg mener heter 'Nordmenn i tysk fangenskap', men jeg er ikke i stand til å huske forfatterens navn. Boka finnes på de fleste biblioteker, men har også lest at databasen vistnok finnes på en webside. Bokverket inneholder detaljer om de enkelte fengslede og er alfabetisk oppbygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det finnes en stor bok som heter Nordmenn i Fangenskap 1940-1945 - Kristian Ottosen har samlet/redigert materialet.Digitalarkivet hadde en navneindeks, men jeg tror den er tatt av pga tekniske problemer.Hva het farfaren din? Jeg slår gjerne opp! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Farfar het Halvard Strande, f,12.06.1899. I Oslo. Han ble arrestert i Oslo, angivelig fordi han hadde stjålet mat. Det var 7 barn i familien.Jeg har en gang funnet ut hvor han havnet, men finner ikke igjen opplysningene på nettet.Desverre hadde vi en episode med datamaskinen hvor jeg mistet veldig mye av innsamlede opplysninger. Da ga jeg rett og slett opp i en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloDesverre står det ikke mye om Halvard i boka Laila (4) beskriver.Halvard Strande f. 12-01-99. Arr., ovf 27-04-44 Vollan (f.nr 2231), ovf. 02-06-44 Akerhus (f.nr.9261), ovf. 07-06-44 Dreibergen, forts. ukjent.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Tusen takk for hjelpen. Jeg skal gå videre på dette. Er det slik at jeg kan få tak i flere opplysninger enn ren flytting av farfar?Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.