Gå til innhold
Arkivverket

[#46877] Claus Fasting og Alette Rohde, en kjærlighetstragedie

Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Astrid Ryen

I en bok jeg 'Lyrikere før Wergeland' står følgende: I Bergen blev han lærer for en ung pike som han blev forelsket i. Moren, som var enke, var imidlertid blitt forelsket i Fasting, og ønsket å gite seg med ham. Da hun så oppdaget at datteren og Fasting holdt av hverandre, flyttet hun fra Bergen og tvang datteren til å gifte seg med en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Fint at lenken virker nå !Det er piken og moren du finner i FT 1801.Jeg finner familien i Bergen, giftemålet og 3 barn blir døpt.Men hvordan kan slektskapet mellom Claus Fasting og Henrica Lindeman være ? Gjennom Güllich - von Krogh - Bager - Turck - Coucheron - eller kanskje via Thor Møhlen.Her trengs det nok lokalkunnskap og bergensiana !; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

I Conradine Dunkers 'Gamle Dage' kan en lese hele historien, og der står det også at moren var lidenskapelig forelsket i Fasting, ja, nesten riv, ruskende gal i sin lidenskap, jfr. innlegg 4. Nå skal en vel ikke tro alt som står i sånne erindringsbøker, MEN Conradine kjente 'alle involverte', og i tillegg var søsteren til Alettes far gift med en søster av Conradines første mann, kaptein Ulrik Aamodt, så en viss 'inside information' hadde hun.Det står ikke at Henrikka og Fasting var i slekt, MEN at hennes bror (Lindemann) var en god venn av Fasting. Henrikka døde i 1820 og skal ha vært rundt de 30 da mannen døde,'og kort derefter kom Fasting tilbage til Bergen'.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Takk for den !Nei, Dunker nevner ikke slektskap, men det står i en bisetning på Runeberg.du skriver: søsteren til Alettes far gift med en søster av Conradines første mann, kaptein Ulrik Aamodt.Og videre: hennes bror (Lindemann) var en god venn av Fasting.Kjenner du mere til disse folkene ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Vet ikke om jeg skal prøve å forklare men..Cort Lindemann, far til Henrica Lindeman g m Iver G Rohde, er stesønn til Johan von Gyllich.Han må vel da være en bror eller far av Gerhard von Gullich g m Ægte Fester som var foreldre til Gerhardina von Gyllich g m Friderich Fasting og foreldre til Claus fasting f. 29/10-1746. Sett det opp på papir så kommer det litt bedre frem. Dere ser det og ved hjelp av fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

nei, dessverre, ikke utover det som står i 'Gamle Dage'. Jeg leste 'kjærlighetshistorien' med stor interesse, fordi moren og Alette dro til Drammen, der moren 'fant' ektemannen til Alette, Tyrholm. Jeg antar du har 'Gamle Dage', hvis ikke, het tanten til Alette Anne Karine Aamodt (Rohde), og stadig ifølge Conradine 'var den alminnelig mann i Christiania overbevist om at hun var en trollkvinne'.I 'Fastingiania', utgitt av Sagen i Bergen (1837) er det visst gjengitt to brev Henrikka skrev til Fasting, det ene i forbindelse med hennes manns død og det andre i forbindelse med brorens død. hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Har du navn og vitae på Ulrich Åmodts Rohde-mor, Knut ?Og Astrid, kan du korrigere dette med at en søster gifter seg med en søster (7).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, det begynner å bli seint, så øya har nok gått i spinn, så for sikkerhets skyld siterer jeg:'Den tredie Broder, Controleur Aamodt, var givt med Anne Karine Rohde, en Søster af den Rohde, hvis datter Alette Sofie, man har lært at kjende af disse Blade'. Og hvis jeg ikke er helt på viddene, var Ulrik Anton Nicolai Blix Aamodt deres sønn, ergo var Anne Karine, født Rohde, svigermoren til Conradine Hansteen Aamodt Dunker (for å ta hele regla). Anne Karine var død da Conradine giftet seg, 'Jeg vovede aldrig at spørre Aamodt om hans Moder....'Håper det ble riktig nå!!!hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Det lille jeg vet er funnet hos Sollied og blandt faddere. Conrad (Cordt) Lindeman tok borgerskap i Bg som skipper 30/4-1748. Han var gift 31/3-1740 med Anne Sophie Echof f.1705 i Bg død 10/4-1774 og begr 15/4.Hun var datter av Andreas Dirichsen Echof ,klokker til DK f.ca 1665 død sept 1718 ,og hans andre kone Anne Sophie Paust død i Bg ca 1705. Deres 5. barn.Conrad står som kjøbmann ved dåpen til Jan og Andreas (vinhandler i Marken). Det er det lille jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Takk Astrid og Terje, det lysner da litt.Hva med Alettes ektemann Thomas Thyrholm, kjøpmann i Vestby ?En datter får mellomnavnet Angel, kan det være noe ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Thomas Tyrholm var vel kjøpmann i Son (som riktig nok ligger i Vestby). Dersom han var fra Drammens-området, var han kanskje sønnebarn av Niels Iversen Tyrholm (1664-1738) fra Fredrikstad, kjøpmann på Bragernes, som var g. fire ganger og hadde 4+1+3+2 barn, uvisst hvilke, bortsett fra Karen (f.1699) i første og Peder (1712-1766) i 3. ekteskap.Kanskje Thomas var sønn av sistn. Peder, som var brukseier på Eiker, bodde på Møllenhof, og forøvrig innførte Hollandske grynmøller til Norge. Han var g.m. Marie Christine THOMASdatter Riber, og hadde (i tillegg ?) bl.a. (?) barna Niels (g. Barth) og Dorthe (g. Winther).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hans Lorentzen Angell (1658-1728) var sogneprest i Lier og Bragernes, og hans (antatte) sønn Lorentz Angell (1695-1707) etter ham (i Lier). Han solgte i 1708 gården Hegg i Lier.Kanskje Tyrholm's barn var oppkalt etter presten ? Det var ikke uvanlig, særlig ikke hvis presten var fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, Thomas Tyrholm var fra Drammen, men ifølge Conradine, gikk han konkurs og de flyttet til Son, der vi finner dem i 1801. Jeg kan sjekke litt i 'Drammen, en østlandsbys historie', men det blir først i kveld. Mener å huske at Tyrholmene bodde i byen ganske lenge, så tipset i innlegg 22 er ikke utenkelig.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.