Gå til innhold
Arkivverket

[#46877] Claus Fasting og Alette Rohde, en kjærlighetstragedie

Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Viser til (25) og (26). Jeg slutter aldri å forundre meg over den tillit som vises overfor de hjemmesidene som ligger på nettet. Heller ikke denne er uten feil (og også mangler), det tok det mindre en ett minutt å konstatere (skal tilføyes at stikkrpøven ikke gjaldt temaet som ligger 'utenfor mitt område').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Geir: det er da vel lettere å finne det du leter etter når du vet hva du leter etter.Det har ikke noe med tillit å gjøre, verden må møtes med sunn skepsis!; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

til innlegg 30: ok, tar sjølkritikk og sjekker i kveld for sikkerhets skyld. MEN når det er sagt (skrevet), så tror heller ikke jeg blindt på alt som står på nettet, et syn jeg tror de fleste av oss deler.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat like mye arbeide å påvise feil som å få verifisert opplysninger. Å korrigere feilen er enda mer arbeide. Da synes det ofte mer bekvemt å droppe skepsisen, ikke minst når en feil over tid har avlet feil og man tilsynelatende har flere, innbyrdes uavhengige sekundærkilder.Så Knut (31) Ja og Ja (jeg kan også godt bruke et annet ord en tillit om man liker det bedre).Men i virkelighetens verden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Dette med feil i genealogien, så tror jeg det er viktig å skille mellom feil som gjøres i god tro og i beste mening, og spekulasjoner og ren juks for å 'skryte på seg' slektsforbindelser.Slik jeg vurderer det så er det lettere å godta informasjon fra flere, tilsynelatende sekundær/tertiærkilder når det dreier seg om slektskretser fra de mere jevne sosiale lag, enn når det gjelder påstått tilknytning til makteliter, adel og storbønder.Det er da ikke noe poeng å 'skryte på seg' en middelklassetilhørighet ?Ellers er jeg naturligvis enig med Geir om at det meste bør sjekkes så langt det går, men noe tillit til andres møye må man da vel kunne ha ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Beklager, men det som sto om Tyrholmene i 'Drammen, en østlandsby osv.' (bind II), ga ingen nye opplysninger. MEN det går jo an å se litt på 'Skifteregister for Drammen 1679 - 1814' her på Digitalarkivet, i håp om å finne noe.Vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bevisst jukser, har jeg ikke hatt i tankene, uansett å hensikten er 'å snobbe' oppover eller nedover.Derfor hopper jeg over de innledende avsnitt og går rett til det siste, om Knut og jeg noe uenig om enkelte kilders troverdighet kan vi leve med - så lenge vi synliggjør våre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Geir:Ja naturligvis, alt bør jo være etterprøvbart, men hvordan er praksis med de datamengdene det opereres med rundt forbi, når datafilene består av 10-20-30-40-50-tusen personer, og mere til ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presiseringen når stadig nye detaljdybder. Til enhver opplysning er knyttet (minst) en primærkilde. Trykkfeil vil som sagt forekomme, men neppe samme trykkfeil begge steder. Det gjør opplysningen etterprøvbar. En tid oppga jeg alltid kildene når jeg forsøkte å hjelpe folk her i Brukarforum, det har jeg sluttet med da det tydeligvis ikke er av interesse (ingen har etterspurt det !!! ) I de innlegg jeg leser finner jeg heller ikke andre som gjør med mindre det innskrenker seg til en lenke til en scannet kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Vel, da har i allefall den ulykkelige kjærligheten mellom Claus Fasting og Alethe Rohde, hhv. moren Henricha Lindemann kommet skikkelig i bakgrunnen, på bekostning av vår manglende evne/vilje til å 'holde tråden'. Det er fristende å spore av på kjepphest-rittene sine, men det er vel bedre å ri disse i egne debatt-tråder ?Inntil videre er det SANNSYNLIG at Thomas Tyrholm er sønn av Peder Nielsen Tyrholm på Eiker (sønn i sin fars 3. ekteskap) og kona Marie C. Riber, og at Thomas dermed har en eldre (?) bror Nils og en 3 år yngre søster Dorthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det er altså Peder Nielsen Tyrholm på Eiker som er sønn i sin fars 3. ekteskap. Peder selv var såvidt jeg vet gift bare én gang, med Marie Christine Thomasdatter Riber, og ble altså antakelig far til Thomas.Hvem var forresten Thomas Tyrholm's første kone ?Og f.året til Alethe ? Hvis det stemmer som det står i (http://runeberg.org/ilnolihi/1/0514.html) at hun ble konfirmert i 1770 må hun jo være født ca. 1754, og ikke i 1764, som det skulle framgå av diverse andre 'kilder', bl.a. FT 1801.Og moren, Henricha Lindemann, som skulle være 30 år når mannen døde, og fire år eldre enn Thomas, hun skulle vel være f. rundt 1740 ? Dette stemmer også dårlig med FT 1801 i Son.Noen som har pålitelig informasjon om levetiden til Henriche, hennes mann og datter Alethe ?Henricha's far Iver Gerhard Rohde er altså bror av Anne Karine Rohde (mor til Conradine Dunker's første ektemann Ulrich Aamodt), og iflg. Conradine Dunker's 'I Gamle Dage' 'var den alminnelig mann i Christiania overbevist om at hun var en trollkvinne', noe Conradine ikke hadde våget å uteske sin ektemann (som hun omtaler med etternavn !) om.Conradine Dunker's bok er kostelig lesning, men full av vidløftigheter, som utgiveren (etter hennes død) i form av diverse fotnoter i en viss grad har forsøkt tildels å 'glatte over', tildels korrigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Henrikka døde i 1820, ifølge registeret bakerst i 'Gamle Dage' (jada, jeg VET at en må ta sånne erindringsbøker med en klype salt, MEN det er også et faktum at ting ble forsøkt 'pyntet på' av utgivere og etterkommere - en var ikke så 'bramfri' på slutten av 1800-/begynnelsen av 1900-tallet, så her må en bruke sunt vett. Men jeg tror at Conradine husket rett mht. 'trollkvinnen' - hun var jo hennes svigermor...).Magdalene f. Israelssen, skal ha vært Thomas Tyrholms første kone. NB: et annet sted står det at hans første kone var datter av den rike Zachariassen i Drammen, men Isaelssen er nok mest trolig (Lars Israels/Israelssen). Han giftet seg med Alette i 1786, og fortsatt ifølge Conradine, døde Alette i Son i 1842.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Så vidt jeg kan skjønne, ble Alette født ca. 1764/65, mens Thomas Tyrholm ble født ca.1741/43 (kildene 'svinger' litt). Henrikka kom til verden rundt 1735 - omtrent 8 år eldre enn svigersønnen (1801-tellingen). Sånn tolker jeg iallefall tilgjengelige opplysninger.Jeg prøver meg på et sitat igjen, fortsatt fra registeret/Conradine vedr. Alette Tyrholm: 'Der er flere Ting i Fortællingen om hende og Fasting, som ikke kan være helt riktige. Da Fasting kom tilbage til Bergen i 1777, var Alette 13 år. Forlovelsen mellem hende og Fasting varede 3 - 4 år efter hendes Konfirmation. Da saa Moderen skuffedes i sit Haab, blev hun forbitret og forlod Bergen med sine Børn rimeligvis 1782, det Aar, da Sønnen Ulrich blev Student'.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Stemmer det at Claus Fasting's far Friedrich fasting var sønn av Claus Fasting (1674-1739) og Anna thor Møhlen ? Når og hvor levde Friedrich Fasting og hans kone Gerhardina von Güllich ?Claus Fasting's grandonkel (?) Johan von Güllich er altså stefar til Henricha's far Cort (Conrad) Lindemann. Ikke noe nært slektskap, akkurat, om det i det hele tatt kan kalles slektskap ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(9:) Jeg får opplysninger fra to forskjellige hold som tyder på at det ikke er korrekt at Gerhardina von Güllich (g.m. Friderich Fasting, og mor til dikter og rådmann Claus Fasting f. 1746) er datter av Gerhard von Güllich og (hans 2. kone) Ægte Jensdatter Fester, men derimot av (Gerhard's bror ?) Johan Adolph von Güllich (død 1746) og hans første kone Henriche Henrichsdatter von Lübeck f.1682.Men stemmer det at samme Henriche Henrichsdatter von Lübeck f.1682 først var g.m. en Lindemann som var far til Conrad/Cordt Lindemann (bergensborger fra 1748), som igjen var far til Henricha, Alettes mor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

02.08.1762 skifte på Møllenhoff under Borge på (Nedre) Eiker etter avdøde Petter Tyrholm. Enke var Marie Kirstine Riberg. Blandt barna nevnes Tomas Tyrholm 21 år gammel. Skiftet sluttet 09.02.1776. SAKO EMS skp. 15b folio 454-471.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... og hvis så er tilfelle, blir Henricha Lindemann og Claus Fasting fetter og kusine ! Desto større grunn skulle hun ha til å fingrene fra fatet og overlate ham til sin datter ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.