Gå til innhold
Arkivverket

[#46888] Bergen m/omegn: Oskar Olai Halvorsen (f. 1893) og Karoline Westerberg (f. 1886)

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Flott.Vet ikke om jeg tør spørre deg om hvor en finner forfedrene til Anna Andersdtr., Haagen Johannessen Edegård og Ane Dorthea Olsdtr. Dahle?Hva er det 'norske' navnet på Schroemestøe der antagelig Ane Dorthea er født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at denne kan være gården som er nevnt at Ane Dorthea kommer fra? LenkeFinner ingen andre gårdsnavn som kan minne om det som er nedskrevet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk igjen, Rune.Du har ikke foreldrene til Ragnhild Olsdtr. (f. 1821), som var gift med Håkon Iversen Solsvik (1825-73)? Faren het Ole Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Jeg må få lov å si at jeg er imponert over hvordan du snor deg fram i terrenget - så systematisk. Rune Thorstensen fra Bergen er allerede notert som kilde/slektsforsker i det heftet vedkommende skal få.Jeg er selvsagt fortsatt takksam for flere opplysninger om disse personene. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nå er ikke jeg særlig opptatt av heder og ære, men har heldigvis evnen til å glede meg over muligheten til å hjelpe, på samme måte som jeg selv har blitt hjulpet mange ganger her i Digitalarkivet. Og når man i perioder står litt fast med det man selv jakter på, er det greit å bruke tiden til å hejelpe andre.Her er vel forøvrig Oles døds og begravelsesdato i 1830.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=Mand1816&gardpostnr=1292&merk=1292#ovre>Lenke Og da er det vel Lisbeth som dør her i 1857.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Ser forresten at det var 4 bla' Rasmussen/Rasmusdtr. på samme gård ved folketellingen 1801. Det kan vel ha vært Karis søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet mellom Johannes Siursen og Kari Rasmusdtr.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=manv1759&gardpostnr=1153&merk=1153#ovre>LenkeOg her har du Karis dåp.Lenke Databasen over døpte i Manger viser at Rasmus Omundsen og Anne Monsdtr. fikk disse barna i tillegg til Kari.2. Anne døpt 23.01.17633. Lars døpt 04.10.17644. Omund døpt 24.001.17685. Mons døpt 08.10.17696. Ingebor 02.03.1771 Her er Rasmus Amundsen(Omundsen) som enkemann 70 år gammel hos sin sønn Lars i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om vi returnerer til innlegg nr.34 et lite øyeblikk.Jeg tror den godeste Ole Olsen hadde vært gift tidligere. Da han døde i 1830 var han 59 år gammel. Og i 1801 tellingen på gårde Skråmestø finner jeg en Ole Olsen 26 år gift med Kari Magnesdtr. De giftet seg 12.07.1794.LenkeMellom 1794 og 1813 får dette paret 9 barn, som alle er å finne i databasen over døpte i Manger 1759-1815.Dessverre mangler databasen over døde i Manger 1803-1815, men vi vet altså at Ole giftet seg med Lisbeth Johannesdtr. nettopp i 1815. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ole Olsen har jeg problemer med. Det er et heller vanlig navn, og jeg kan ikke finne noen i databasen over døpte i Manger som passer født på gården Skråmestø.Dette finner du ikke under Fjell/Sotra men i Manger/Nordhordland, nå Askøy.Jeg tror imidlertid ikke der er noen bygdebok som omhandler den gården. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Igjen vil eg anbefale Fjell Bygdebok bind III. Anna Dorotea Helena Olsdatter var 2 ganger gift. Johanne Haagensdatter var 3 ganger gift, mange barn i 2 ekteskap. Broren Ole Haagensen busette seg på Havrøy, også mange barn. Spørsmålet er om ein kun er på jakt etter foreldre i rett oppad linje. Hvor befinner forresten Haagen og Anna seg i 1801 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Oddvar.Ja, det var sannelig et godt spørsmål. Jeg er i alle fall ikke i stand til å finne dem, uansett vilke skrovemåter jeg velger.Kanskje de var på flyttefot mellom Manger, Bergen og Sund.De fikk nemlig sønnen Ole i Bergen 30.09.1802, døpt i Korskirken 10.10.1802.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=dp12011668&gardpostnr=17539&personpostnr=50914&merk=50914#ovre>Lenke Her er vel forøvrig Anne Dorthea Helenes andre ekteskap i 1830 med Gregorius Thomassen.LenkeDette er vel Johannas andre ekteskap i 1830. Lenke Og da er vel dette hennes tredje i 1849.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk til dere begge.Jeg har bestilt Fjell bygdebok over fjernlån.Ja, jeg går i rett oppadgående linje, men tar med meg alt om personene, ekteskap og barn og annet interessant om hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her dør ektemann nr. 2 , Simon Knudsen.LenkeJeg har forøvrig funnet tre barn døpt av Simon og Johanne.Everine født 06.05.1830 og døpt 20.05Knud født 04.10.1831 og døpt 24.10Anna født 15.03.1834. og døpt 31.03Dessuten ser jeg at Iver og Johanna fikk i alle fall to barn i Sund.Eli født 06.07 og døpt 11.07 1824Haagen født 31.10 og døpt 13.11.1825 Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ja det spørsmålet Hermod er neimen ikkje godt å svare på, men han døde i følge boka før 1830. Sønnen overtok på Havrøy i 1835. Me finner han ikkje i 1801, så derfor veit me heller ikkje alderen hans i 1801. Det er heller ikkje godt å seie kvar denne Edegård ligger, for det er ingen gårder som heter det i disse områder, så den gode Haagen skjuler seg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.