Gå til innhold
Arkivverket

[#46888] Bergen m/omegn: Oskar Olai Halvorsen (f. 1893) og Karoline Westerberg (f. 1886)

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har i Arkivforumet fått svar fra Yngve Nedrebø, og han bekrefter at gårdsnavnet til Haagen ved vielsen var Edegaard. Kan ha ha vært dansk? Det høres nesten litt dansk ut synes jeg.Haagen må ha dødd i Sund mellom 1825 og 1830. Om vi hadde hatt en alder på mannen , hadde det vært en stor fordel. Mvh.Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da limer jeg inn svaret jeg fikk fra Lars E.Øyane ang. opphavet til Haagen Johannessen.Og kjenner jeg den godeste Lars rett er der helt sikker mer om Haagens forfedre i bygdebøkene han har skrevet for Luster.Lars E. Øyane (Luster kommune), 3580 Geilo, 25.2.2007 00:17 (2) Denne huslyden er omskriven i band I av bygdebokserien for Luster frå 1984. Notasva var husmannsplass under garden Hauge i Fortun sokn i Luster. Den gongen boki vart skrivi, hadde me ikkje på langt nær same tilgjenge til kjelder for andre prestegjeld, som tilfellet er i dag, men eg har likevel fått greie på ein heil del...:Haagen Johannesson, døypt i Luster 31.3.1776, flytte i 1790-åri til Bergenskanten og gifte seg i Herdla 7.4.1800 med Anne Dorthea Helene Olsdotter, døypt i Herdla 16.4.1780. Ho var dotter av paktar Ole Bertelson og Barbro Steffensdotter på Herlø i Herdla. Haagen og Anne budde ei tid på Herlø i Herdla, men flytte noko seinare til garden Solsvik i Fjell der dei framleis budde i 1820 åri. Sidan ser det ut til at dei vart plassfolk på Morlandsstøen under Morland i Fjell, for der døydde Anna Olsdotter 12.9.1836. Kva tid Haagen fall ifrå, veit eg ikkje (kanskje du veit det?), men eg har funne ni born i denne huslyden, som alle er opprekna i boki med namn og fødselsdatoar, men diverre er lagnadane til dei fleste ganske so ukjende...Kan du Rune supplera med noko?Med venleg helsing,Lars E. Øyane Jeg må legge til at denne løsningen kan vi også takke Harald Kvale , Haugesund for. Det var han som gjorde meg oppmerksom på at det var født en Haagen Johannessen i Luster i 1790.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg er visst ikke skikkelig våken. I det siste avsnittet skulle det selvsagt stå 1776 og ikke 1790 som fødselsår for Haagen. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Hermod Moursund

Finnes det noen bygdebok for Manger - for den saks skyld slektsbøker? Finner i hvert fall ingen oversikt over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.