Gå til innhold
Arkivverket

[#46889] Simen Friis og Anne M Blomme. Ringebu

Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

HeiVet noen hvem Simen Friis d.ca. 1698 på Rørvik i Ringebu, gift med Anne Marie Blomme.De fikk visstnok tre døtre: Sofie født ca. 1663 Maren født ca. 1670 Anne Marie født ca. 1675Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Blant min kones aner har jeg denne mødre-greina som kansje har tilknytning til den Anne Marie Blomme som du nevner:Anne Blomme Busch, født 1760Anne Blomme Mortensdtr. Seehuusen (1723 - 1792)Maren Jensdtr. Saxe (1696 - 1752)Anne Olufsdtr. Blomme (1674 - 1741)Sistnevntes foreldre var Oluf Bentsen Blomme og Hellevig Bertelsdtr. Bonde fra Sola utenfor Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiOg takk for kommentarer.Jeg er veldig usikker på Simen Friis og Anne Marie Blomme.Deres datter skal være Sofie Simensdatter, hun giftet seg med Joen Jacobsen, Rudi i Fåvang. Hun ble begravet 18 des. 1749, 86 år gammel. Dette stemmer nok, men om hun var datter av disse vet jeg ikke?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

HeiDu kan vera rimeleg sikker på at Sofie Simensdtr er dtr. til Simen Fris og Anne Marie Blom(me), dette går fram av ein rettsak i 1721. Der vitner Jon Rudi at han bodde på Rørvik i 10 år og fløtte derfrå i 1697(til Rudi). Der går det og fram at hans namn var Jon Eriksen og ikkje Jon Jacobsen. Jon Eriksen var frå Glømmen i Øyer.mvh Torbjørn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Og takk for svar. Dette var veldig interessant. Da ser det ut til at det stemmer at hun er datter av Simen Friis og Anne Marie Blom(me). Hvem var disse??Men når jeg søker på RHD i kirkebøkene for Ringebu, finner jeg Sofie Simensdatter og Joen Jacobsen Rudi. De får fire barn: Christen f.1700, Berthe f.1706, Karl f.1710 og Marthe f.1713. (De to siste født på Himsveen, men antar at de er søsken med de to første.) Sofie er som sagt bg. 18 des.1749, 86 år gammel. Joen Jacobsen Rudi er bg. 21 jan.1741,78 år gml.Jeg finner ingen Joen Eriksen Rudi. Den eneste jeg finner med dette navnet er Joen Erichsen på Romsaas gift med Siri Eriksdatter.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

HeiHar sjølv hatt spørsmål om Simen Fris og Anne Marie Blom her på forumet, utan svar(tema 26373). Simen var militær, det er det einaste eg veit.Det er rett at i kirkebøkene finn du berre Jon Jacobsen Rudi. I den orginale kirkeboka er han nemd med farsnamn berre ved død i 1741. Ved barndåp, i 1697: Joen Rørvik, i 1700: Joen Rudi. Om innføringa i 1741 er feil frå presten eller dette er ein anna veit eg ikkje, men det er iallefall Jon Eriksen som blir gift til Rørvik ca 1687 og fløtt til Rudi i 1697. Dette går fram av tingboka.Han levde forsatt på Rudi i 1721. Han var svigerson til Anne Marie Blom, dette går og fram av tingboka.mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tusen takk skal du ha for avklaringen!Jeg trodde RHD hadde korrekt avskrift fra de originale kirkebøkene, men ser jo nå at jeg har tatt feil. (Er faktisk litt skuffet også, for jeg har stolt på avskriften av kirkebøkene for Ringebu og blir nå litt usikker på om annet ikke stemmer også.)Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.