Gå til innhold
Arkivverket

[#46917] Skifter, kan vi alltid stole på at de er korrekte?

Gjest Ole G Taraldset
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole G Taraldset

Skiftene som Yngve er så grei å formidle stemmer 99,5 % med mine notater (riktignok av og til med små justeringer).Et par ting i skiftet 46707 i arkivforumet får jeg ikke til å stemme. Er det feil i skifteteksten eller har Jacob Aaland notert feil i bygdeboken ? (eller er det undertegnede som roter)Gislov Jørgensdatter Rygg er hos Aaland gm Erik Rasmussen Brekke/ Rygg og ikke som det står i skiftet med Ole Løken som hos Aaland er gm en Brite Jørgensdatter Rygg. Brite (1698-1758) er ikke nevnt i skiftet etter Jørgen Rygg, men hvem er hun da datter til? Alder tilsier at hun kan være Jørgens datter og skulle vært nevnt i 1730.Marit Jonsdatter er i skiftet nevnt som enke etter Jørgen Anderson Rygg, men hos Aaland skal Jørgen ha hatt en kone nr 2 Brite Rasmusdatter. Hva er rett ? Hvis 2 koner var rett, hvem var mor til barna ?I det 2. skiftet nevner Aaland 2 sønner med navnet RASMUS, d.e. og d.y.(f.ca.1694) Jeg har mest tro på at Rasmus d.e. f. ca. 1682 er uteglemt. Han var den Rasmus Andersen Avlein som var gm Barbara Andersdatter Avlein (skifte 3) og døde 87 år gammel i 1769.Rasmus d.e. ser ut til å være litt eldre enn de andre søskene (ca 9 år) . Kan faren Anders Andersen Avlein (ca 1643-1710) ha vært gift 2 ganger eller har Rasmus vært en stesønn(en sønn fra morens 1. ekteskap?Er det noen som har de rette svarene ? Mvh Ole G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.